21:16

امارات متحده عربی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس خود، برنامه‌های متنوعی در اکسپو دبی تدارک دیده است.

به گزارش فارس به نقل از نشنال، مسئولان برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی اعلام کردند آمار بازدید از این نمایشگاه تا ۷ آذر به ۴.۸ میلیون نفر رسیده است و با توجه به استقبالی که طی امروز از این نمایشگاه به عمل آمده، پیش‌بینی می‌شود تعداد بازدیدکنندگان به بیش از ۵ میلیون نفر افزایش یافته باشد.

چرا که به عنوان نمونه، غرفه عربستان سعودی فقط ۶۰ هزار بازدیدکننده تا ظهر امروز داشته است؛ تقریباً دو برابر تعداد بازدیدکنندگان روزانه. غرفه عربستان سعودی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دو هفته قبل به یک میلیون بازدیدکننده دست یافت.

مردم ساکن امارات صبح امروز و از ساعت ۹ با مترو خود را به محل برپایی نمایشگاه رسانده‌اند تا در جشن ۵۰ سالگی امارات شرکت کنند. این افراد از ملیت‌های گوناگون هستند، به عنوان مثال، «یوسف علی» ۴۱ ساله و هندی‌تبار است اما ۱۵ سال است که در امارات زندگی می‌کند. این حسابدار می‌گوید: جشن ملی برای ما مهم است زیرا ما امارات متحده عربی را خانه دوم خود می‌نامیم. خانواده من اینجا بزرگ شده‌اند، بنابراین برای من مهم است که امارات را خانه بخوانم.

* ۹ میلیون مهاجر در امارات

رباب یوسف علی، معلم هندی‌ در دبیرستان خلیج هند هم می‌گوید: من مطمئن هستم که کشورهای دیگر پس از اینکه ببینند دبی چقدر موفق بوده است مایل به میزبانی اکسپو خواهند بود. او مانند ۹ میلیون مهاجر دیگر، امارات را خانه خود می‌داند و معتقد است: به دانش‌آموزانش درباره رشد سریع این کشور طی نیم قرن نکات لازم را یادآوری کرده است.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی تا ۳۱ مارس سال آینده ادامه خواهد داشت و به مناسبت جشن‌های کریسمس، «آلیشیا کیز» خواننده آمریکایی برنده جایزه گرمی، ۱۵ اجرا را در دبی روی صحنه خواهد برد.

اکسپو دبی با حضور بیش از ۱۹۰ کشور از جمله ایران برپا شده و کشورمان با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در این رویداد جهانی حضور دارد.

اکسپو به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان گفته می‌شود که برای نمایش بهترین‌ دستاورهای کشورهای مختلف به‌خصوص در زمینه‌ فناوری، نوآوری و معماری به کار می‌رود. اکسپو به شیوه امروزی برای نخستین‌بار در لندن برگزار شد. جالب اینکه ایران هم با تمهید امیرکبیر (صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه) در این رویداد حضور داشت.

اکسپو در قرن نوزدهم روی تعاملات فرهنگی و نمایش داشته‌های هنری تمرکز داشت، کمی بعدتر موضوع طراحی غرفه‌ها هم اضافه شد و کشورهای شرکت‌کننده سعی داشتند توان هنری و معماری خود را به رخ بکشند. جالب است بدانید برج ایفل که امروزه شهرت جهانی دارد، همزمان صدمین سالگرد انقلاب کبیر فرانسه و گشایش نمایشگاه جهانی اکسپو ساخته شد.

در قرن حاضر ماهیت اکسپو علاوه بر موضوعات علمی، هنری و طراحی و چیدمان غرفه، به دنیای تکنولوژی هم گره خورده است. البته پیش‌تر هم چنین بود و به عنوان نمونه، تلویزیون و ماشین تایپ برای نخستین بار در اکسپو به جهانیان معرفی شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *