16:19

تهیه کننده فیلم «منصور» با ابین اینکه اگر فیلم را در این روزها اکران نمی‌کردند کهنه می‌شد، می‌گوید: پرداخت دقیق به همه ماجراها و افراد مرتبط با یک قهرمان ملی، نیازمند ساخت اثری طولانی‌تر از یک فیلم سینمایی است و اگر کسانی گله دارند که چرا تصویرشان در این فیلم دیده نمی‌شود، باید بدانند که در یک فیلم 100 دقیقه‌ای نمی‌توان همه جزئیات را به تصویر کشید.
جلیل شعبانی تهیه‌کننده فیلم «منصور» که چند روزی است از شروع اکران آن می‌گذرد، در گفت و گویی با ایسنا درباره تصمیم به نمایش عمومی این فیلم در روزهایی که ترافیک اکران سنگین شده است، بیان کرد: خود من هم در این مقطع خیلی راضی به اکران نبودم ولی هر چه منتظر ماندیم، دیدیم کرونا دست از سر این مملکت بر نمی‌دارد و و هرچه بیشتر فیلم را نگه می داشتیم کهنه می‌شد به همین دلیل مجبور به اکران شدیم، البته این فیلم ویژگی‌هایی دارد که باید حتما روی پرده دیده شود و امیدواریم با توجه به فرمی تازه و روایت داستان یک قهرمان ملی، مردم از تماشای آن استقبال کنند.
او در پاسخ به اینکه چرا برای روایت داستان یک شخصیت ملی از یک بازیگر چهره برای جذب بیشتر مخاطب استفاده نکردند؟ گفت: تصور ما این بود که با حضور یک بازیگر چهره به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، کمااینکه در این مسیر هم رفتیم اما تا آخرین لحظه هم فکر می‌کردیم که تماشاچی برای آن بازیگرها قضاوت دارد و سخت می‌تواند شخصیت شهید ستاری را در آن‌ها باور کند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم از بازیگران تئاتری استفاده کنیم که به لحاظ حرفه‌ای بازیگری می‌کنند و برای مخاطب نیز قابل باور هستند.
شعبانی در پاسخ به اینکه با توجه به بحث‌ها و حاشیه‌هایی که در سال‌های گذشته پس از ساخت فیلم‌هایی مثل «چ» و «تنگه ابوقریب» مطرح شد و برخی گروه‌های نظامی نسبت به درستی داستان روایت شده انتقادهایی داشتند، چقدر در فیلم «منصور» تلاش شده از این دست انتقادها جلوگیری شود و چقدر روایت‌ها به لحاظ تاریخی دقیق هستند؟ توضیح داد: کارگردان فیلم «منصور» قبلاً یک مستند با همین موضوع ساخته بود و در آن مستند با کسانی که در ارتباط با شهید ستاری بودند صحبت شده و آن‌ها نقطه نظرات خود را مطرح کرده بودند. فیلم «منصور» هم بر اساس همان سناریو نوشته شده است. البته بحث و گِله‌ خواهد شد که چرا من نیستم، یا چرا فلان ماجرا نمایش داده نشده است، در حالی که در یک فیلم صد دقیقه‌ای نمی‌شود همه مطالب را گنجاند و این کار نیازمند یک سریال حداقل ۱۰ تا ۱۵ قسمتی است که بتوان به همه ابعاد مختلف شخصیت شهید ستاری پرداخت. وقتی می‌خواهیم یک فیلم سینمایی از این شخصیت بسازیم ناچاریم گزیده‌ای از زندگی شهید ستاری را به تصویر بکشیم، آن هم گزیده‌ای که برای تماشاچی جذابیت داشته باشد. با این حال بعضی وقت‌ها گله‌هایی به وجود می‌آید و بعضی آقایان در هر صحنه فیلم دنبال خود می گردند و می‌گویند در فلان صحنه شهیدستاری بود، ما هم بودیم چرا حالا ما در فیلم نیستیم؟ پاسخ ما به چنین اظهارنظرهایی این است که برای نمایش دادن همه جزئیات، یک سریال باید ساخته شود.
او درباره اینکه آیا برنامه‌ریزی برای ساخت سریال هم حین فیلمبرداری صورت گرفته بود؟ گفت: خیر، در این مقطع فعلاً برنامه‌ای نداشتیم و نمی‌شد هنگام ساخت فیلم به سریال فکر کنیم، چون سینمایی‌هایی که تبدیل به سریال شدند اکثر قریب به اتفاق آن‌ها جواب نداده‌ و دچار مشکلاتی شده‌اند. وقتی طرحی را می نویسید که برای سینما است یا برای سریال، تبدیل ان به نسخه‌ای دیگر کار را عقیم می‌کند.
همچنین امروز از سوی روابط عمومی فیلم اعلام شد که “امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از تماشای فیلم سینمایی «منصور» از حسن روحانی رئیس جمهور سابق دعوت کرد تا حتما به تماشای این فیلم بنشیند.

در بخشی از گفتگوی ارسالی آمده است: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پس از تماشای فیلم سینمایی «منصور» گفت: فیلم سینمایی «منصور» فیلم بسیار خوب با سناریوی جذابی بود. با اینک داستان مربوط به شهید ستاری و داستان تحریم های بیرونی و حتی داخلی زمان جنگ بود، ولی قصه «منصور» روایت امروز ماست.
وی افزود: به اعتقاد من همین امروز هم ما در عرصه مدیریت کشور، تولید، خودکفایی و … غیر از اینکه موانع خارجی داریم موانع متعدد و کارشکنی‌های داخلی داریم. این افراد کسانی هستند که اصحاب قدرت و ثروت هستند و به هرترتیبی وقتی می‌بینند شما دارید کار درستی انجام می‌دهید مانع می‌شوند.
قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگر تاکید کرد: فیلم سینمایی «منصور» نشان داد که فرزندان ایران اگر اراده کنند، ولو اینکه برای آوردن محصولی چندین بار هم شکست بخوریم اگر این شکست‌ها مایه رشد و تشویق باشند، حتما موفقیت حاصل خواهد شد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خاتمه با دعوت از مسولین سابق برای تماشای فیلم سینمایی «منصور» تاکید کرد: از مسولین سابق اجرایی بخصوص آقای حسن روحانی دعوت می‌کنم تا حتما به تماشای این فیلم بنشینند.
فیلم «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی از ۱۹ آبان روانه پرده سینماهای سراسر کشور شده که با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملاً ایرانی در جنوب ایران و تهران ساخته و در آن بخش‌های ناگفته‌ای از هشت سال دفاع مقدس برای اولین‌بار روایت شده است.
محسن قصابیان نقش شهید ستاری را در فیلم سینمایی «منصور» ایفا کرده و لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانی‌نسب، سیدجواد هاشمی، مهدی کوشکی و قاسم زارع دیگر بازیگران این فیلم هستند.
«منصور» محصول سازمان هنری‌ رسانه‌ای «اوج» به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و تولیدشده در استودیو بادبان است و فیلمیران پخش این فیلم را برعهده دارد.
در این فیلم بخش‌هایی مستنند مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روایت می‌شد که گفته می شود به در خواست خانواده هاشمی از فیلم حذف شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *