10:18

تهیه‌کننده فیلم «مرد بازنده» با اشاره به اینکه تصمیم براکران فیلمش در اسفند ماه سال قبل براساس توافق‌های آن مقطع بوده است، تاکید کرد: شورای راهبردی اکران باید مطابق آیین‌نامه‌ نوروزی عمل کند ولی شاهدیم برنامه‌ریزی برای پایین کشیدن فیلم‌های نوروزی در حال انجام است.
کامران حجازی با اشاره به شرایط حاکم بر اکران فیلم‌های نوروزی به ایسنا گفت: متاسفانه با انحلال شورای صنفی نمایش قبل و تشکیل شورای تازه‌ تاسیس راهبردی اکران، مشخص نیست ضوابط حاکم بر فیلم‌های نوروز ١۴۰۱ چیست؟! آیا آیین‌نامه مصوب اسفندماه ۱۴۰۰ که به تایید رئیس سازمان سینمایی رسید و بر طبق همان آیین‌نامه فیلم‌های جدید تصویب و به نمایش درآمدند حاکم است، یا آیین نامه جدیدی که هنوز نه تدوین شده و نه به تصویب و ابلاغ رسیده؟!
این تهیه‌کننده با گله از بلاتکلیفی فیلم‌های روی پرده افزود: طبق آیین‌نامه قبلی و عرف حاکم بر سینمای ایران، قانونا هفته‌های نمایش فیلم‌ها در ایام ماه مبارک رمضان نصف محاسبه می‌شود و تنها دو هفته از چهار هفته در شمارش می‌آید. در این صورت هفت هفته مهلت نمایش فیلم‌ها در نیمه نخست سال، از ۱۸ اسفند ماه تا ۲۱ اردیبهشت ماه باید ادامه داشته باشد، اما شاهد هستیم با وجود آنکه هنوز سه هفته از مهلت سرگروهی فیلم‌ها باقی مانده، برنامه‌ریزی‌ها برای پایین کشیدن سریع فیلم‌ها و تعویض آنها با اکران عید فطر در حال انجام است و نامه‌نگاری‌های ما به ارشاد بی‌پاسخ می‌ماند.
تهیه‌کننده فیلم «مرد بازنده» ادامه داد: این در حالی است که قانونا می‌بایست مطابق آیین نامه‌ای که مصوب فیلم‌های نوروزی بوده و صریحا از شرایط اکران در ماه مبارک رمضان سخن گفته، عمل شود اما با نادیده گرفتن شرایط بازگشت سرمایه و فرصت نمایش فیلم‌ها، صرفا به دنبال تغییر آن‌ها و اکران پشت سر هم آثار هستیم تا هرچه زودتر از حجم فیلم‌های در صف اکران کم شود. بی‌آنکه بدانیم تبعات این تصمیم‌گیری غیرکارشناسی و در ظاهر جذاب، جز تباهی سرمایه سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان و شکست بدتر سینمای ایران نیست و تنها از آن سو، به صف فیلم‌های شکست خورده اضافه خواهد کرد.
حجازی با اشاره به آنکه از شورای راهبردی اکران انتظار است بر ماموریت‌های کلان خود برای نجات سینمای ایران متمرکز شود، گفت: ما اگر به دنبال نجات سینما و افزایش گستره مخاطبان آن هستیم بهتر است به دنبال راهکارهایی باشیم که سرمایه‌های بخش خصوصی را به نابودی نکشاند و فرصت قانونی نمایش فیلم‌ها را از آنها دریغ نکند. در ازای آن به دنبال حل سوءتفاهمات میان سینما و تلویزیون یا شهرداری باشیم تا شاهد تبلیغات و حمایت بهتر از آثار سینمای ایران باشیم.
این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه مصوب اسفندماه سال گذشته قانونا نباید دو فیلم کمدی بطور همزمان به نمایش درآیند اما اکنون می‌بینیم این اتفاق رخ داده است. ما در شرایطی که هنوز بحثی از شورای راهبردی مطرح نبود، تصمیم به اکران فیلم‌هایمان با قبول ریسک و مطابق آیین نامه موجود گرفتیم و انتظار این است تا زمانی که فیلم‌ها کف فروش خود را نگه داشته‌اند، شاهد حذف سالن ها و سانس‌های آن‌ها نباشیم. از سازمان سینمایی می‌خواهم در این خصوص با موضع شفاف و دقیق نشان دهند قانون بر سینما حکم می‌کند و در شرایطی که هنوز زمان اکران فیلم‌های نوروزی به اتمام نرسیده، نگذارد فیلم ها جایگزین شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *