14:36

تا کنون نمونه‌های بدست آمده منحصر به فردی از سایت‌های باستان‌شناسی کشور در آزمایشگاه سالیابی ترمولومینسانس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی تعیین قدمت شده‌اند که نتایج بدست آمده از هریک دریچه‌ای نو به روی پژوهش‌های علمی در حوزه میراث‌فرهنگی و علوم مرتبط به آن گشوده است.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مولودسادات عظیمی مسئول آزمایشگاه سالیابی ترمولومینسانس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی 27تیر1400با بیان این مطلب گفت:از ابتدای راه‌اندازی تا کنون قدمت نمونه‌های منحصر‌بفرد و مطالعاتی زیادی در این آزمایشگاه تعیین شده که نتایج بدست آمده از آنها در مقالات علمی، طرح‌های پژوهشی،پایان‌نامه‌های دکترا و کارشناسی ارشد (در رشته‌های باستان‌شناسی، مرمت بنا و اشیاء، زمین‌شناسی، جغرافیا، ژئوفیزیک)، پروژه‌های عمرانی و تعیین اصالت سفالینه‌های موزه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.
او درادامه از میان برخی نمونه‌های خاص و منحصربفرد که نتایج سالیابی آنها بسیار حائز اهمیت بوده به نمونه‌های رسوب و سفال حاصل از گمانه‌زنی باستان‌شناسی قنات قصبه گناباد به سرپرستی محمود بختیاری، بمنظور تکمیل پرونده ثبت جهانی این اثر اشاره کرد.
عظیمی همچنین به تعیین قدمت نمونه سفال‌های بدست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه میدان مولوی تهران به سرپرستی محمداسماعیل اسماعیلی جلودارزاده و کاوش محوطه بازار صندوق سازان و بازار حضرتی بازار بزرگ تهران به سرپرستی قدیر افروند اشاره کرد و گفت: نتایج سالیابی ترمولومینسانس نمونه سفالهای مکشوفه در این محوطه‌ها، قدمت حدود هفت هزار سال را نشان داد که دریچه‌ای تازه را از تاریخ سکونت در تهران به روی پژوهشگران گشود.
مسئول آزمایشگاه سالیابی ترمولومینسانس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، تنها نمونه فلینت(flint) کشف شده در محوطه غار کلدر خرم‌آباد که در کاوشهای باستان‌شناسی این محوطه به سرپرستی بهروز بازگیر بدست آمده را نمونه شاخص و منحصر بفردی عنوان کرد که نتیجه سن‌سنجی آن در این آزمایشگاه ارائه شده است.
عظیمی با بیان اینکه نتیجه آزمایش سالیابی، سن حدود 63 هزار سال را برای این فلینت نشان داد که در نوع خود بی‌نظیر و منحصر بفرد است خاطرنشان کرد: برای اولین بار در ایران فلینتی با این قدمت به روش سن سنجی ترمولومینسانس در آزمایشگاه سالیابی پژوهشکده حفاظت و مرمت تعیین قدمت شده است.
او در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به پتانسیل علمی پژوهشگران و کارشناسان، با به روز رسانی و تهیه تجهیزات جدید برای این آزمایشگاه، بتوان خدماتی بیشتر و با کیفیت بالاتر در راستای ارتقای پژوهش‌های باستان‌شناسی و دیگر علوم مرتبط، همگام با مراکز علمی دنیا به انجام رسانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *