10:06

سرپرست گروه موسیقی اخوان گفت: از دهه ۸۰ به بعد هیچ گروه موسیقی عرفانی برای اجرا در کشور‌های خارجی اعزام نشده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خلیفه منصور مرادی سرپرست گروه موسیقی اخوان استان کردستان گفت: جشنواره بین المللی موسیقی نواحی به بهترین شکل ممکن اجرا شد، بخش‌های ویژه‌ای مثل نشست‌های تخصصی برای این جشنواره درنظر گرفته شده بود که به بررسی مسائل مختلف از جمله موسیقی اقوام، موسیقی جهان اسلام پرداخته میشد.
به گفته مرادی، گروه ما به نام اخوان از استان کردستان شهرستان سنندج (درویش سابق) در این دوره از جشنواره با موسیقی عرفانی حضور داشت، گروه اخوان جزو اولین گروه‌هایی بوده است که در ایران گروه دف نوازی را تشکیل داده است ، این گروه سال‌های متمادی است که در جشنواره‌های معتبر ایران من جمله جشنواره موسیقی فجر، نواحی، اقوام، نواحی رحمت، زاگرس نشینان، شمس تبریزی و… شرکت کرده است.
او می‌گوید: یکی از حسن‌های برگزاری چنین جشنواره‌هایی است که به سبب مواجه شدن با سایر گروه‌ها از تجربیات آن‌ها بهره مند می‌شویم، همچنین موسیقی غنی کردستان که سالیان سال است که متاسفانه از طرف مسئولین ذیربط به آن کمتر بها داده شده است، چنین فضایی باعث شده تا ما بتوانیم موسیقی عرفانی کردستان را که وارث آن هستیم به جهانیان معرفی کنیم.
به گفته مرادی، موسیقی ایرانی به قدری قوی است که به موسیقی‌های غربی نیازی نداشته باشیم، اثرات مثبت و موثر چنین جشنواره‌ها سبب ساز تداوم آن است.
مرادی گفت: این جشنواره هر سال است در کرمان برگزار می‌شود که دوره پانزدهم آن بنا به دلایلی در شهر گرگان برگزار شد، امیدوار هستم طبق مصوبه ی وزارت ارشاد دوره‌ی شانزدهم در شهر کرمان و مرکزیت جشنواره موسیقی نواحی برگزار شود، شهر کرمان از منظر موسیقی نواحی و اقوام بسیار غنی و دارای جایگاه خاصی است و به همین دلیل این امتیاز را برای کرمان و شهر‌های اطراف آن قائل شده اند.
وی افزود: خاستگاه موسیقی عرفانی استان کردستان و ساز اصلی آن دف است که کرد‌ها حرمت خاصی همانند احترام کرمانشاهی به ساز تنبور برای دف قائل هستند، همچنین ساز دف را در هر مراسمی به کار نمی‌بریم و فقط مختص به مراسم مولودی و مدح پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ص) است.
به گفته مرادی، مسئولین فرهنگی در آگاهی بخشی به مردم برای جایگاه موسیقی نواحی ایران فعالیت‌های موثر و ثمر بخشی را انجام می‌دهند، همچنین حضور بزرگان موسیقی ایران، در جشنواره‌ها و نشست‌های مختلف خود سبب اعتبار چنین جشنواره‌هایی می‌شود، گذشته از این مسئله مسئولین فرهنگی که در راس کار فعالیت دارند افرادی حرفه‌ای و مسلط بر حوزه‌های فرهنگی هستند.
این نوازنده ساز دف گفت: دبیر جشنواره، انجمن موسیقی و… بیش از هر افراد دیگری به این فضا آشنا هستند و تلاش می‌کنند تا ارزشمندی خروجی جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی با انتخاب و دعوت اساتید به نام موسیقی کشور حفظ شود.
او می‌گوید: من به عنوان یک نوازنده بیشتر برای کسب فیض و درس در چنین جشنواره‌هایی حضور پیدا می‌کنم، زیرا اعتقاد دارم یادگیری از هر کدام یک از بزرگان موسیقی کشور سبب اعتلای فرهنگ و هنر کشور خواهد شد.
وی افزود: انتقال آموزه‌های ارزشمند ملی، مذهبی، فرهنگی و… به واسطه‌ی موسیقی امری بدیهی و امکان پذیر است، به ویژه موسیقی عرفانی و آیینی که در جهان اسلام و دنیا شناخته شده و پذیرفته شده است و می‌توانیم به اجرای آن در کشور‌های مختلف بپردازیم.
به گفته مرادی، ارتباط با کشور‌های مختلف زمینه تبادل فرهنگی را برقرار می‌کند و باعث می‌شود به واسطه موسیقی ایرانی آموزه‌های ارزشمند ملی، مذهبی، فرهنگی به سایر کشور‌های دنیا منتقل شود بر همین مبنا از مسئولین فرهنگی کشور خواهشمندم تا در حین برگزاری جشنواره بتوانند همزمان در شهر میزبان از حضور گروه‌های مختلف موسیقی در چندین سالن استفاده کنند، همچنین در بخش بین المللی جشنواره‌های موسیقی از جمله نواحی به دعوت دو یا سه کشور و گروه موسیقی اکتفا نشود و دیگر کشور‌های مشترک با فرهنگ و موسیقی ایرانی به چنین محفل‌هایی دعوت شوند.
مرادی گفت: می‌توان برای تعامل موسیقی ایران و سایر کشور‌ها طبق مصوبه تعیین شده از سوی وزارت ارشاد هر سال برای گروه‌های شرکت کننده در جشنواره امتیازی را درنظر گرفت تا تعدادی از گروه‌ها بر اساس داوری انتخاب شوند به اجرای موسیقی در کشور‌های خارجی بپردازند‏ ، این راهکار سبب دلگرمی بسیاری از گروه‌های موسیقی کشور برای حضور در جشنواره‌ها می‌شود و افراد بسیاری نسبت به تولید قطعات بیشتر با محتوای ارزشمند تشویق خواهند شد.
به گفته مرادی چنین موضوعی در دهه ۷۰ تا ۸۰ اجرایی شده بود و گروه‌های موسیقی بسیاری به جشنواره‌های خارجی از جمله کشور‌های اروپایی، جشنواره آوینیون فرانسه، کشور هلند، استرالیا و… برای اجرا موسیقی دعوت می‌شدند ،متاسفانه از دهه ۸۰ به بعد این ارتباط به مرور کمرنگ شد و از این دهه به بعد تا کنون هیچ گروه موسیقی عرفانی برای اجرا در کشور‌های خارجی اعزام نشده است که این مسئله باعث از بین رفتن این موسیقی در جامعه جهانی می‌شود.
مرادی گفت: از عرفا و شاعران بزرگ کشور ایران که شعر‌های بسیاری را با موضوع عرفان سروده اند می‌توان به حضرت حافظ، شمس تبریزی، جامی، مرحوم شیخ سید اشرف صادقی اشاره کرد، همچنین شاعران کرد کشور از جمله ماموستا محوی، ماموستا نالی، ماموستا حزین کردستانی، ماموستا مولوی کرد، ماموستا شیخ محمد باقر غیاثی، ماموستا شیخ مولانا خالد نقشبندی گروهی از شاعران بزرگ کردستانی هستند که عمر خود را در راه سرودن شعر‌های آیینی و دینی صرف کرده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *