14:01

پژوهشگر صنایع‌خلاق و مدرس دانشگاه گفت: آمدن ضرغامی به وزارت جوان و تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک اتفاق خوب و امیدبخش است، زیرا این وزارتخانه به فردی با همین مختصات و سابقه فرهنگی و مدیریتی نیاز داشت تا تشکیلات ادغامی آن به درستی پا بگیرد.
به گزارش ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی که از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده از روز شنبه (۲۳ مرداد ماه) در کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون تخصصی و همچنین سایر کمیسیون اجتماعی، اقتصادی، صنایع و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس حضور یافتخ و رویکردها و برنامه‌های خود را برای مدیریت این وزارتخانه تببین کرده است.
در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ضرغامی، او سکان‌دار وزارتخانه‌ای می‌شود که گردشگری به عنوان یکی از حوزه های آن در ۱۸ ماه گذشته و شیوع کرونا با خسارتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است، بسیاری از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات تا راهنمایان گردشگری یا خانه‌نشین شده‌ یا تغییر شغل داده‌اند؛ کارگاه‌های هنرهای سنتی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل و بسیاری از صاحبان مشاغل کاملا بیکار شده اند.
اکنون وزارت میراث‌فرهنگی در انتظار مدیری است که دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است. او با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج‌ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.
حجت الله مرادخانی درباره سید عزت الله ضرغامی گزینه پیشنهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: او سال‌ها در اکوسیستم فرهنگی کشور کار مدیریتی و فعالیت گفتمانی داشته و با نخبگان فرهنگی از طیف‌های مختلف، در تبادل نظر و گفت‌وگو و گاها چالش های فکری بوده است؛ کاملا جنس و ماهیت و حساسیت‌های فرهنگ در ایران را می‌شناسند و به اندازه کافی هم در این حوزه کار کرده تا اکنون یک درک واقع بینانه از فرهنگ و هنر داشته باشد؛ این ویژگی های ضرغامی برای وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نقاط قوت است.
پژوهشگر صنایع‌خلاق و مدرس دانشگاه گفت: یکی از ضعف‌های بزرگ نهاد میراث‌فرهنگی در دو سه دهه گذشته – چه آن زمان که سازمان بود و چه اکنون که وزارتخانه شده – نداشتن پایگاه و جایگاه اثرگذار و جدی در رسانه‌های جمعی است که به دلیل عدم بینش و راهبر مشخص سکان‌داران اصلی آن نسبت به نقش رسانه‌ها شکل گرفته است؛ اما اکنون ضرغامی به پشتوانه سابقه مدیریت ١٠ساله در بزرگترین نهاد فرهنگی-رسانه‌ای کشور (صداوسیما) و شناخت کامل از کارکرد و تاثیر انواع رسانه‌-که بارزترین نقطه قوت اوست-، می‌تواند این ضعف و کاستی را در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برطرف کند.
وی افزود: ضرغامی به دلیل تجارب فکری، آشنایی با زیرساخت ها و روبناهای فرهنگی و تجربه برنامه های عملیاتی در مدیریت رسانه و همچنین آگاهی از اهمیت آن برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی بر بسیاری از روندهای ترویجی، آموزشی و پیشگیرانه در حفظ ابنیه و آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، ترویج مصرف کالاهای فرهنگی بنام صنایع‌دستی -که نبود آن همواره از نقاط ضعف اصلی وزاتخانه میراث‌فرهنگی است- قطعا اثرگذار خواهد بود و در این بخش تحول ایجاد خواهد کرد.
مرادخانی خاطرنشان کرد: مهندس ضرغامی با تجربه حضور و عضویت در دو شورای عالی (انقلاب فرهنگی و فضای مجازی) برای تدوین، گفتمان سازی، مذاکرات، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای مصوبات کلان فرهنگی و رسانه‌ای کشور، فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه ها و محاسبات اداری و دیوانی آن را به خوبی می‌شناسد؛ او مناسبات ارتباطی خوبی هم در لایه‌های مختلف چه در جامعه نخبگانی‌ و فعالان فرهنگی و طبقه میانی جامعه، چه در سطوح کلان مدیریت در عرصه حاکمیت سیاسی و حتی در میان رسانه‌های بزرگ و کوچک دارد.
ضرغامی حتی بعد از مدیریت در صدا و سیما از جامعه فرهنگی و حتی از مردم دور نبوده است؛ همیشه با گروه‌های مختلف گپ و گفت داشته، نقدهایشان را شنیده و بسیاری از آنها را به مسئولان کشور هم منعکس کرده است؛ این نوع ارتباط و انعطاف، او را از گزینه‌های سیاسی که تا امروز در این دو دهه بر مسند میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده اند متفاوت کرده و حتی نسبت به همه گمانه‌هایی که در این اواخر برای وزارت مطرح شدند هم، گرینه مناسب تر و مستعدتری نشان داد.
مرادخانی اظهار داشت: ضرغامی مختصات موفقیت مدیریت در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را شخصا دارد، اما اگر افراد متخصص و فنی را به عنوان مدیران ارشد در سطح معاونت‌های سه حوزه اصلی منصوب کند، بی‌تردید و به راحتی از پیچیدگی‌های فنی این حوزه عبور خواهد کرد و موفقیت نهایی وزارت او تضمین خواهد شد.
پژوهشگر صنایع‌خلاق و مدرس دانشگاه گفت: ضرغامی زیست‌بوم فرهنگی رسانه ای با ابعاد برون مرزی را با همه ظرفیت‌ها و تهدیدهایش می شناسد و لمس کرده است؛ مدیریت بحران‌هایی مانند کرونا با همه آسیب هایش در صنعت گردشگری، قاچاق و حریم‌شکنی آثار باستانی و منسوخ‌شدن هنرهای سنتی برای هر گزینه ای از گمانه زنی های مطرح شده سخت و حتی غیر ممکن بود، اما ضرغامی به واسطه سه دهه تجربه زیست‌فرهنگی رسانه‌ای می‌تواند با این بحران‌ها مقابله و آن را مدیریت کند.
ضرغامی یکی از وزنه‌های خوش‌فکر و خلاق کابینه آیت‌الله رییسی است و از خوش حادثه قرار است بر مسند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بنشیند؛ آمدن او به این وزارتخانه، یک اتفاق خوب و امیدبخش است، زیرا این وزارتخانه جوان و تازه تاسیس به فردی با همین مختصات و سابقه فرهنگی و مدیریتی نیاز داشت تا تشکیلات ادغامی آن به درستی پا بگیرد.
مرادخانی بخش هنرهای سنتی را کالبد هنری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توصیف کرد و اظهار داشت: ضرغامی در صداوسیما هم، هنر را به خوبی درک می‌کرد با هنرمندان ارتباط خوبی داشت، در این وزارتخانه هم با جامعه هنری و فرهنگی با هنرمندان، صنعتگران و رابطه و پیوند خوبی ایجاد خواهد کرد و پیوند سیال و پویا میان هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی با سایر حوزه‌های هنری کشور ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: یکی از خلاها و گرفتاری‌های بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این است که به اندازه ای که سینما، موسیقی و کتاب، در خاطرات و ناخودآگاه جمعی جامعه ایرانی جایگاه پر رنگی ندارد، اگر این پیوند میان جامعه هنرمندان هنرهای‌سنتی و صنایع دستی و سایر هنرمندان در عرصه‌های دیگر برقرار شود این حوزه هم جای خود را در خاطرات جمعی جامعه ایرانی به خوبی پیدا خواهد کرد.
پژوهشگر صنایع‌خلاق اضافه کرد: تجربه و سابقه ضرغامی ثابت کرده، او هنر این پیوند و رفع خلا عاطفی جامعه هنرهای سنتی را دارد، با رفع این چالش و اینکه در رویدادهای مختلف هنری مثلا در فیلم های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، صنایع دستی ایرانی را بیشتر و بهتر ببینیم، خود به خود مصرف محصولات و آثار صنایع‌دستی در زندگی روزمره افزایش می‌یابد.
به گزارش ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم ثبت‌نام کرده بود، روز چهارشنبه (۲۰ مرداد۱۴۰۰) از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی شد.
ضرغامی، متولد سال ۱۳۳۸ تهران، دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است.
ضرغامی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج‌ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.
در دوران مدیریت ضرغامی در صداوسیما شبکه‌های سراسری مانند نسیم، پویا، نمایش، آی فیلم فارسی و عربی، ورزش، تماشا، سلامت، قرآن، آموزش، مستند و شبکه‌های تخصصی دیگری راه‌اندازی شد.
تبدیل همه شبکه‌های آنالوگ به دیجیتال و راه اندازی برخی شبکه‌های باکیفیت اچ.دی/ HD طوری که مردم بدون استفاده از آنتن‌های قدیمی قادر به دریافت شبکه‌ها شدند، از دستاوردهای دوران کاری او بود.
او همچنین معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما (۱۳۸۳-۱۳۷۹)، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۶-۱۳۷۴)، معاون امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۲-۱۳۷۱) و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (۱۳۷۹-۱۳۷۶)، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر را در سوابق و کارنامه مدیریتی و اجرایی خود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *