تاجبخش فناییان:

9:11

تاجبخش فناییان، کارگردان تئاتر و تلویزیون معتقد است: بهتر می دانم در خانه ام قرآن و مثنوی و شاهنامه بخوانم تا اینکه بخواهم اثری خنثی، بودجه بر باد ده و مضر برای تماشاگر بسازم.
فناییان که دانشیار دانشکده هنرهای زیباست، تاکنون سریال های «حجربن عدی» (ژانر تاریخی) و «همه بچه های ما» ( ژانر اجتماعی) و همچنین تله تئاترهای «تاجر ونیزی» (اثر شکسپیر ) و «جاده ای به سوی کعبه» (اثر آتول فوگارد) را برای تلوزیون کارگردانی کرده است، اما به گفته خودش چند سالی است برای تلویزیون کاری انجام نداده است.
این کارگردان در گفت و گویی با ایسنا درباره دلایل عدم حضورش در تلویزیون گفت: سریالی با عنوان «تقدیر» را که نوشته خودم بود، به دلیل ناهماهنگی با تهیه کننده و مسایل حاشیه ای که به وجود آوردند، کنار گذاشتم. ترجیح می دهم کار نکنم تا اینکه اثری خنثی و در نتیجه بودجه بر باد ده و به نظر خودم مضر برای تماشاگر بسازم.
وی سپس ضمن اظهار امیدواری بر اینکه شرایط صداوسیما بهبود یابد، تصریح کرد: بهتر می دانم در خانه بنشینم و قرآن، مثنوی، شاهنامه، سعدی، هومر و عطار بخوانم تا سریالی بی اثر بسازم. امیدوارم و با این امید زنده ام که اوضاع صداوسیمای ما به ویژه در قالب سریال های تلویزیونی چه در سیما و چه در استان ها مسیر موثر خود را بیابد و بدان عمل کند که البته کار سختی است و من به خوبی به سختی این کار واقفم.
او همچنین یادآور شد: هم اکنون دو سریال «سلمان فارسی» و «حضرت موسی(ع)» که به همت دکتر دارابی و تلاش بنده و آقایان اکبر نبوی و مسعود ترقی جاه، آقای فاطمی و دیگر دوستان زمان مدیریت آقای دارابی در سیما و در یک جلد که حاوی ۲۲ سریال حاوی مختصات محتوایی و ساختاری به چاپ رسید، در دست تولید است. همچنین سایر آثار ثبت شده در آن کتاب هم ظرفیت بالایی برای تولید محتوا و فرم دارند که خوب است آقای جبلی مروری بر آن کتاب داشته باشند. به هر حال آرزوی روزهای بسیار بهتر برای فیلم و سریال های صداوسیمای کشور را دارم.
این مدرس دانشگاه درباره پیشنهادش به رییس صداوسیما خاطرنشان کرد: به نظر می آید آقای جبلی کمر بسته و آماده است که تلویزیون را از حالت خنثی خارج کند و البته من به خود اجازه می دهم که فقط در باره آنچه به تولیدات فیلم و سریال مربوط می شود اظهارنظر کنم که جبلی این حوزه را هم زیر ذره بین خود قرار داده است. امیدوارم کهنه کاران و تازه کاران بگذارند او به اهدافی که در سر دارد دست یابد. کهنه کارانی که به وضع فعلی خو کرده اند و مسیری جز این را نمی شناسند و تازه کارانی که قرار است در این عرصه ی تخصصی و بسیار مهم برنامه سازی کنند.
فناییان تاکید کرد: تخصص و تجربه و تعهد توأمان، می توانند بال هایی باشند برای پرواز به سمتی که جبلی در اندیشه آن است. به هر حال این اراده را در رییس جدید صدا و سیما می بینم که نمی خواهد برنامه های خنثی که اثری مخرب دارند، در قالب فیلم و سریال، ذهن و اندیشه ی تماشاگر را نسبت به جریانات فرهنگی،سیاسی، اجتماعی و خانوادگی و نظامی کشور خنثی و ساکن کنند؛ هرچند سریالی مثل «گاندو» تا حدودی توانست خارج از ریل چیده شده حرکت کند ولی ظرفیت موضوعی و هنری کشور ما بسیار گسترده تر و متنوع تر و پرتعدادتر از این است.
وی گفت: متاسفانه اکثر سریالها به دلایل گوناگون، از نظر ساختاری و ایجاد و تقویت حس زیباشناختی تماشاگر هم نقش پیش برنده ای ندارند. انسان به مشاهده و درک زیبایی ها نیاز دارد. جمال و زیبایی در هر پدیده ای خود به خود موجب رشد سلیقه و بینش آدمی است. نباید این مهم را دست کم گرفت. جانفشانی و فداکاری شهیدان ما عبارت از یک مرگ معمولی نیست، زیبایی های هر شهادتی در اوج کمال است، پس باید صحنه های مربوط به دفاع مقدس و شهادت ها در اوج زیبایی و آن گونه که بوده است به تصویر درآید. رنج و زحمتی که مادر یا پدر برای رشد و خوشبختی فرزند خود تقبل می کنند بسیار زیبا و پرشکوه است. نباید این صحنه ها را به شکلی سطحی و به دور از زیبایی های ذاتی آنها نمایش دهیم. ما که در این باره دستور و تجربه دینی داریم ولی کشورهای فاقد این فرامین هم می دانند که نباید زیبایی های انواع فداکاری های ملی یا خانوادگی و عشقی را از نظر دور دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *