14:09

بابک محمدی کارگردان و مدرس تئاتر از ترجمه کتابی درباره بازیگری نوشته مایکل کین بازیگر شناخته شده سینما خبر داد.
بابک محمدی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در گفت‌وگو با مهر درباره ترجمه یک کتاب درباره بازیگری گفت: مایکل کین یکی از بازیگران بزرگ و توانمند انگلیسی است که من چندسال قبل کتابی را که وی درباره بازیگری نوشته است با خودم به ایران آورده بودم. این کتاب تلفیقی از تئاتر و سینما است و به نظرم رسید که کسی باید آن را ترجمه کند که هم از تئاتر و سینما سررشته داشته باشد و هم به هر دو زبان انگلیسی و فارسی مسلط باشد. چون من سال‌هاست تدریس می‌کنم و علاوه بر درس دادن در خیلی از کشورهای دنیا، چندین سال است که در ایران نیز مشغول تدریس هستم، متوجه شدم که دانشجویان و هنرجویان بازیگری در ایران واقعاً به این کتاب احتیاج دارند از این رو آن را به فارسی ترجمه کردم.
وی ادامه داد: این کتاب «کمِ کم هم زیاد است؛ راهنمایی بازیگری جلوی دوربین» نام دارد و مطالب آن هم می‌تواند برای علاقه مندان به بازیگری جلوی دوربین و یا روی سن تئاتر، دانشجویان و حتی پیشکسوتان نیز مفید باشد. این کتاب شامل تجربیات مایکل کین از بازیگری است که بسیار روان و زیبا نوشته شده و کاربرد زیادی دارد. معمولاً کتاب‌های بازیگری در ایران کم هستند و اگر هم باشند آنقدر بد ترجمه شده‌اند که نمی‌توانند کمکی به یادگیری علاقه مندان بکنند چون تنها مترجم بودن برای ترجمه کتابی درباره تئاتر یا سینما کافی نیست بلکه باید در این زمینه تجربه هم داشته باشید.
کارگردان «پدرخوانده ناپلی» درباره انتشار این کتاب توضیح داد: کتاب توسط انتشارات طهورا منتشر شده است اما چون این انتشارات پخش کننده ندارد هنوز به طور گسترده در کتاب فروشی‌ها پخش نشده است اما علاقه مندان می‌توانند آن را از کتاب فروشی تئاترشهر یا در آموزشگاهی که در آن تدریس می‌کنم، تهیه کنند.
محمدی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: انتشارات طهورا اواخر سال گذشته رمان من به نام «لرد کیشوت» را هم منتشر کرده است که خوشبختانه در مدت زمان کمی هم نسخه‌های آن به فروش رفت اما این کتاب با این هدف که در اختیار دانشجویان و علاقه مندان به بازیگری و اساتید قرار گیرد، ترجمه شده است از این رو فعلاً این ۲ مکانی که برای فروشش در نظر گرفته شده است، کافی به نظر می‌رسد.
بابک محمدی، چهل سال سابقه فعالیت در عرصه سینما و تئاتر در ایران و اروپا دارد. او کارشناس‌ارشد کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی وین (اتریش ۱۹۸۰) و فارغ‌التحصیل عکاسی و فیلمبرداری از فلورانس ایتالیا است. همچنین کارشناس‌ارشد مدیریت هنری از اتریش و لیسانس تبلیغات هنری از فلورانس ایتالیا دارد. در پرونده کاری محمدی سابقه تدریس در دانشکده هنری شوبرت در وین اتریش در رشته‌های بازیگری سینما، تئاتر و فیلمنامه‌نویسی به مدت ۱۰ سال و تدریس در دانشگاه تهران در رشته فیلمنامه‌نویسی دیده می‌شود.
وی نمایش‌هایی چون «مادام پی پی»، «درس»، «روح جهنمی»، «پدر خوانده ناپلی»، «حرفه‌ای‌ها» و … سریال‌های چون «قصه‌های شهرک» و فیلم سینمایی «اسب» را در کارنامه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *