12:03

آکادمی فیلم اروپا ۲۰۲۲ از ایلیا سلیمان به‌عنوان فیلمساز مولف فلسطینی تجلیل می‌کند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، ایلیا سلیمان کارگردان مولف فلسطینی جایزه دستاورد در سینمای جهان را از آکادمی فیلم اروپا دریافت می‌کند.
سلیمان که جدیدترین فیلمش با عنوان «باید بهشت باشد» در جشنواره کن ۲۰۱۹ به نمایش درآمد، اولین کارگردان فلسطینی است که این جایزه معتبر را از آن خود می‌کند.
ایلیا سلیمان مهمان افتخاری سی‌و پنجمین دوره مراسم جوایز سینمایی اروپا خواهد بود که ۱۰ دسامبر در ریکیاویک برگزار می‌شود.
این کارگردان در ناصره به دنیا آمده و کارش را با ساخت ۲ فیلم کوتاه در دهه ۱۹۹۰ در نیویورک شروع کرده است. این ۲ فیلم با عنوان «مقدمه‌ای بر پایان یک مشاجره» و «ادای احترام با ترور» چندین جایزه دریافت کردند.
‌اولین فیلم بلند سلیمان «تاریخ یک ناپدید شدن» بود که درباره از دست رفتن هویت ملی مردم عرب در جامعه اسراییل بود و اولین جایزه را در جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۶ برد. سال ۲۰۰۲ «مداخله الهی» وی جایزه هیات داوران فیپرشی بین‌المللی را از جشنواره فیلم کن دریافت کرد و به عنوان بهترین فیلم خارجی جوایز فیلم اروپا شناخته شد که آن سال در رم برگزار شده بود.
‌تمام فیلم‌های سلیمان که خودش هم معمولاً بازیگر آنهاست، برجنبه‌های غم‌انگیز و سورئال زندگی فلسطینی‌ها تمرکز دارد و در عین حال تاکید دارد که طنز برای بقا چقدر ضروری است.
‌در سال ۲۰۰۷ وی به عنوان یکی از ۳۵ کارگردان برای پروژه «هر کس سینمای خودش» انتخاب شد که یک فیلم دسته‌جمعی برای شصتمین سالگرد جشنواره فیلم کن بود.
‌فیلم بلند بعدی وی «زمان باقی مانده» درباره درگیری اسراییل و فلسطین به بخش رقابتی جشنواره فیلم کن ۲۰۰۹ راه یافت و سال ۲۰۱۲ فیلمی کوتاه با عنوان «خاطرات یک آغاز کننده» بخشی از فیلم بلندی ساخته چند کارگردان با عنوان «۷ روز در هاوانا» بود که در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد.
‌ایلیا سلیمان در جدیدترین فیلمش «باید بهشت باشد» به مبارزه‌ای پرداخته که فلسطینی‌های خارج از کشورشان باید برای هویت خود داشته باشند.
این کارگردان فلسطینی که مشاور هنری موسسه فیلم دوحه است، جوایز متعددی در کارنامه‌اش دارد که جایزه شاهزاده کلاوس هلند و جایزه هنری ژانسون انجمن نویسندگان فرانسوی از جمله آنهاست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *