بی‌گناهی شخصی که متهم به قتل مالکوم ایکس شده بود

11:06

محمد عزیز مردی که در جریان قتل مالکوم ایکس تبرئه شد، از مقامات شهر نیویورک به خاطر از دست رفتن سال‌های عمرش شکایت و درخواست غرامت ۴۰ میلیون دلاری کرد.
به گزارش بانی‌فیلم به نقل سایت nowthisnews، محمد عزیز آن زمان (سال ۱۹۶۵) تنها ۲۶ سال داشت که به اتهام قتل مالکوم ایکس رهبر حقوق مدنی سیاهپوستان دستگیر شد.
سال گذشته محمد عزیز و به نام خلیل اسلام پس از ۵۶ سال پس از وقوع جنایت قتل مالکوم ایکس، از این جنایت تبرئه شدند.

سایت اینسایدر در گزارش خود آورده است: اسلام در سال ۲۰۰۹ در زندان درگذشت، اما محمد عزیز، که اکنون ۸۴ ساله است، از شهر نیویورک به دلیل «انکار حقوق قضایی خود، تعقیب بدخواهانه و سهل‌انگاری توسط مجریان قانون» شکایتی۴۰میلیون دلاری کرده است،
دیوید شنیس که وکالت عزیز را بر عهده دارد در باره این پرونده گفت: «محمد عزیز و خلیل اسلام به ناحق محکوم شدند و در نتیجه سوء رفتار ظالمانه دولت و نقض حقوق اساسی آنها به مدت چندین دهه به زندان افتادند. پرداخت خسارت ۴۰ میلیون دلاری به این مردان و خانواده‌هایشان به خاطر بی‌عدالتی‌های فاحشی که متحمل شدند، نباید به تأخیر بیفتد.»
گفتنی‌ست مالکوم ایکس روز ۲۱ فوریه سال ۱۹۶۵ هنگام سخنرانی در سالن «آدوبون» منهتن ترور شد.
گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه چه کسی مسئول نهایی قتل او و انگیزه پشت آن چه بوده برای دهه ها ادامه داشته است.
مجاهد عبدالحلیم با نام مستعار تلمادج هایر و توماس هاگان، به قتل مالکوم ایکس اعتراف کرده و گفته بود که محمد عزیز و خلیل اسلام، بی‌گناه هستند، اما در آن زمان اعضای هیات منصفه حرف‌های او را باور نکردند و هر سه را در سال ۱۹۶۶ محکوم کردند.
عبدالحلیم در سال ۲۰۱۰ با آزادی مشروط از زندان آزاد شد.
شایان ذکر است که مالکوم ایکس یکی از رهبران حقوق مدنی و یک آمریکایی آفریقایی تبار و برجسته مسلمان بود. او تا قبل از ترورش در سال ۱۹۶۵ به شدت از ناسیونالیسم سیاه‌پوستان حمایت می‌کرد.
مالکوم ایکس یک فعال حقوق بشر و رهبر ملی‌گرای سیاهپوست بود که در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی به عنوان سخنگوی ملت اسلام خدمت کرد. گفته می‌شود تا حد زیادی به دلیل تلاش های او بود که جمعیت امت اسلام از ۴۰۰ عضو در سال 1952 به ۴۰/۰۰۰ نفر در سال 1960 رسید.

اسپایک لی کارگردان امریکایی در سال ۱۹۹۲ فیلمی درباره زندگی مالکوم ایکس ساخت که دنزل واشنگتن نقش این رهبر سیاهپوست امریکایی را بازی کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *