18:50

همزمان با پشت سر گذاشتن یک ماه از آغاز فعالیت مجدد سالن‌های نمایشی در سال ۱۴۰۰ و تجربه موفق این یک ماه در میزبانی تالارها و حضور مخاطبان،‌در فصل دوم اجرای نمایش‌ها شاهد به صحنه رفتن آثار جدیدی در تالارهای نمایشی پایتخت هستیم.

به گزارش ایرنا، بعد از سپری شدن یک ماه از صدور ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر از سرگیری فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی از هجدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌بردن از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر هستیم.

این اقبال از سوی هنرمندان تئاتر بازتاب دهنده شرایط سخت تعطیلی‌های مستمر سالن‌های نمایش و عدم کار و فعالیت هنرمندان این عرصه است. همچنین شکل اقبال مخاطبان تئاتر نیز با وجود شرایط کرونا و عطش آنها به حضور در تالارهای نمایشی بعد از بیش از یک سال رکود و سکون از دیگر دلایل اقبال هنرمندان تئاتر به تولید و اجرای آثار نمایشی است.

بعد از آغاز فصل جدید اجراها طی یک ماهه گذشته و استمرار فعالیت سالن‌های نمایشی حال خبر می‌رسد که گروه‌های بیشتری تمایل حضور برای به صحنه بردن آثار نمایشی دارند و شاهد پیوستن به صف میزبانی از اجراهای نمایشی توسط برخی دیگر از تماشاخانه‌های خصوصی هستیم.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر جدیدترین آثار نمایشی که در تالارهای نمایشی پایتخت اجرا به صحنه می‌روند.

از تن‌ها و افتراق تا ملکه‌های فرانسه و شمعدانی‌ها

«تن‌ها» در تئاتر شهر جان می‌گیرد

نمایش تن‌ها نوشته و کارگردانی علیرضا معروفی از تیر ماه سال جاری (۱۴۰۰) در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. معروفی پس از اجرای نمایش شکم در تالار قشقایی، این بار با نمایش تن‌ها به مجموعه تئاترشهر می‌آید.

معروفی در گذشته با نمایش عقیم مقام اول نویسندگی و کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره ملی لاله‌های سرخ اندیمشک را به‌ دست آورده و جایزه اول نویسندگی و کارگردانی از نهمین جشنواره استانی البرز برای نمایش شکم نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد. وی با آخرین اثرش نمایش تن‌ها، مقام نخست کارگردانی را در جشنواره تئاتر مقاومت کسب کرد و در جشنواره فجر نیز رتبه نخست طراحی لباس را به دست آورد.

او نمایشنامه تن‌ها را در سال ۹۸ نوشت. این اثر برگرفته از کتابی درباره خاطرات رزمنده‌ای است که در ۱۳ سالگی اسیر شده بود. این نمایش قصه ۸ اسیر است که برای تخلیه اطلاعات، سه روز در یک سلول کوچک یک در یک متری در استخبارات عراق نگه داشته شده‌اند.

نمایش تن‌ها به صورت رئالیستی نوشته شده اما شیوه اجرایی فضایی مینیمال دارد. ۸ کاراکتر نمایش به صورت جدا از هم و با فاصله‌ای یک متر از یکدیگر روی صحنه حضور دارند و با چینش نور و فضاسازی در موقعیت سلول قرار می‌گیرند.

تمرین‌های این نمایش به صورت فشرده با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آغاز شده است و در زمان اجرا هم با برنامه‌ریزی صحیح و رعایت کامل دستورالعمل‌های ستاد کرونا به صحنه خواهد رفت.

بازیگران نمایش امیررضا حشمی‌پور، محمدجواد حشمی‌پور، ارسلان خالویی، فرزاد تجلی، فردین شاه حسینی، هادی شیخ‌الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج بخارایی و محمد نیازی هستند.

از تن‌ها و افتراق تا ملکه‌های فرانسه و شمعدانی‌ها

میزبانی مهرگان از دو نمایش «ملکه‌های فرانسه» و «شمعدانی‌ها»

ملکه‌های فرانسه عنوان نمایشی است به نویسندگی تورنتون وایلدر و کارگردانی زهرا کتیرایی که از ۱۹ خرداد تا ۲ تیر ساعت ۲۰:۳۰ در خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود.

در خلاصه این نمایش آمده است: وقایع نمایش مربوط به اتفاقات پس از انقلاب فرانسه است. وکیلی به نام موسیو کااوساک سه خانم به نام‌های ماری سیدونی، مادام بوژو و مادمازل پونته ون را به امید اینکه ملکه فرانسه هستند تلکه می‌کند. در حالی که ملکه‌ای وجود ندارد اما نیرنگ‌ موسیو بی‌جواب نمی‌ماند و شیطان در قالب شخصی کلاهبردار به دفتر موسیو کااوساک می‌آید و باعث مرگ‌ او می‌شود. در انتهای نمایش داستان موسیو باز تکرار خواهد شد.

علیرضا شعاعی، فاطمه زمانی، زهرا کتیرایی، یاشار خمسه، دیانا بابا اعظمی، سیده ساره حسینی بازیگران این اثر نمایش را تشکیل می‌دهند.

از تن‌ها و افتراق تا ملکه‌های فرانسه و شمعدانی‌ها

برنده شدن یک بلیت بخت آزمایی با «شمعدانی‌ها»

شمعدانی‌ها به نویسندگی ایوب آقاخانی، کارگردانی مهدی رضایی و تهیه‌کنندگی محمد نیکزاد از ۱۸ خرداد تا ۱۷ تیر در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

داریوش هاشمی، میرنادر مظلومی، فرانک یوسفی، نازنین علم‌دوست، محمدرضا نیکزاد، محمدصادق سلمانیان و امین مومنی‌پور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه نمایش این اثر نمایشی آمده است: خانواده شمعدانی‌ها که در ایران زندگی می‌کنند، متوجه می‌شوند که بلیت بخت آزمایی برنده شده‌اند. اکبر شمعدانی که پدر خانواده است دوستی به نام تورج نیک‌بنیاد در آمریکا دارد، ایمیلی برای او می‌فرستند تا شماره حساب او را برای گرفتن جایزه اعلام کنند. در نهایت …

علاقه مندان برای تماشای این نمایش که از روز سه شنبه ۱۸ خردادماه، هر روز ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود، می‌توانند به آدرس خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ مراجعه کنند.

از تن‌ها و افتراق تا ملکه‌های فرانسه و شمعدانی‌ها

تماشاخانه ایرانشهر میزبان دو اجرای ویژه

نمایش‌های هار به کارگردانی حسین پوریانی‌فر و سگک به کارگردانی رضا بهرامی روز شنبه (۲۲ خردادماه) با اجرای ویژه در تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان می‌شوند.

این دو نمایش در سایه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت ۵۰درصدی سالن های ناظرزاده و سمندریان تاکنون و در مجموع میزبان بیش از ۲ هزار مخاطب بودند. این در حالی ست که مطابق جدول زمان‌بندی تماشاخانه ایرانشهر هر ۲ نمایش تا روز سه شنبه ۲۵ خرداد به ترتیب در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ به صحنه می‌روند.

علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت به سایت تماشاخانه ایرانشهر به نشانی www.tamashakhaneh.ir مراجعه کنند.

از تن‌ها و افتراق تا ملکه‌های فرانسه و شمعدانی‌ها

پذیرایی دیوار چهارم تا پایان خرداد از «افتراق»

افتراق به کارگردانی محمد اسماعیلی که از ۱۱ خرداد ماه روی صحنه رفته است تا پایان خرداد در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا خواهد شد.

این نمایش نوشته کریستوفر دورنگ و الکساندر والنزا با ترجمه هایده حائری است که توانسته در جشنواره کشوری-دانشجویی «نماوا» که مختص دانشگاه‌هایی است که در آنها رشته درسی تئاتر به صورت مستقل وجود ندارد، به عنوان نماینده دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کند و جزو آثار برگزیده باشد.

محمد اسماعیلی که کارگردانی این اثر را به عهده داشته درباره اجرای این متن اپیزودیک گفت: اینکه ما آدم‌ها بتوانیم تفاوت دیدگاه و جهان‌بینی یکدیگر را درک کنیم، شاید یکی از مهم‌ترین نیازهای امروزه بشر است. دغدغه اصلی این نمایش این است که با نگاهی به تعریف یونگ از ناخودآگاه فردی و روانشناسی تحلیلی، این تفاوت دیدگاه و تفکر در انسان ها را تشریح کند.

وی افزود: در این اثر با نمایش موقعیت های گوناگون و عکس‌العمل‌های متفاوت آدم ها به واکاوی این موضوع پرداخته می‌شود. چه بسا که با درک این موضوع توسط آدم‌ها بتوان راهی برای ایجاد و برقراری دیالوگ در جامعه پیدا کرد.

این اثر نمایشی تا پایان خرداد ماه ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه دیوار چهارم واقع در خیابان طالقانی، بین فلسطین و نادری، نبش کوچه فریمان پلاک ۵۴۲ به صحنه می رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *