آلبوم‌های موسیقی «آفتاب روشن»، «ساقه‌ی خشک بهار ۳»، «از آباده تا تهران، از تهران تا تورنتو»، «رستگار» و «گاه و بی‌گاه» منتشر شدند.
به گزارش ایرنا، آلبوم «آفتاب روشن» سوگنامه‌ای در رثای زنده یاد استاد محمدرضا لطفی موسیقیدان و نوازنده برجسته تار و سه‌تار اثری از گروه موسیقی «آن» است که با آهنگسازی و تنظیم آریا محافظ و خوانندگی مهدی امامی منتشر شده است.
این اثر شامل هشت قطعه؛ سرآغاز و پیش‌درآمد، ساز و آواز نخست، چهارمضراب. براساس بداهه محمدرضا لطفی. تنظیم آریا محافظ، تصنیف «آفتاب روشن»، تکنوازی کمانچه، ساز و آواز دوم، ضربی گیلکی، تکنوازی تار، ساز و آواز سوم و تصنیف «یاد تو» است که اشعار آن از آثار زنده‌یادان یزدانبخش قهرمان، حسین منزوی و ایرج دیهیمی بهره گرفته شده است.
سپیده مشکی (سه‌تار)، هوشمند عبادی (نی)، ساناز ستارزاده (تار)، سینا دانش (کمانچه)، آزاده شمس (قیچک)، آوا ارّه‌سازان (عود)، سینا خشک‌بیجاری (تمبک)، مهرزاد هویدا (دف، بندیر و دایره) و آریا محافظ (سنتور) نوازندگان آلبوم «آفتاب روشن» هستند که توسط مؤسسه فرهنگی هنری ماهور با شماره مجوز ۳۷۶۷-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
درباره این اثر به قلم محافظ می‌خوانیم: «پس از درگذشت استاد که گروه آن پاگرفت، شروع کردم به نوشتن و ساختن برای آقای لطفی، در غم نبودن او، در سوگ او؛ البته تصنیف ابوعطا و ضربی گیلکی را زودتر کار کرده بودم. پیش‌درآمدی در ابوعطا و تصنیفی در دشتی ساختم و از ایرج دیهیمی درخواست کردم برای آن ترانه‌ای بسُراید. چهارمضراب ابوعطا را آقای لطفی به صورت بداهه نواخته بود، لحظاتی از آن به تغییراتی نیاز داشت تا برای گروه‌نوازی مناسب شود، در نتیجه تنظیمش کردم. قطعات مِتریک به تدریج در استودیو رود با صدابرداری احسان عابدی و ساز و آوازها در یک روز، به صورت آنسامبل (به جز عود و قیچک)، در استودیو پژواک توسط مهدی سالک اردستانی صدابرداری شدند.
این آلبوم تلاشی است تجربی که من، به سهم خود، برای تولید بافتی چندصدایی در موسیقی ایرانی با گروه سازهای ایرانی انجام داده‌ام، هر چند که دو قطعه از مجموع پنج قطعه آلبوم تک‌صدایی هستند.»

«ساقه‌ی خشک بهار ۳»
آلبوم «ساقه‌ی خشک بهار ۳» براساس ردیف عبدالله دوامی با نوازندگی تار و آواز سیاوش ایمانی در دو لوح فشرده شامل ۷۳ قطعه در آواز دشتی، دستگاه نوا، آواز بیات اصفهان، دستگاه راست‌پنجگاه، دستگاه سه‌گاه و دستگاه شور است که توسط مؤسسه فرهنگی هنری ماهور با شماره مجوز ۸۴۲۰-۱۳۹۳ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
درباره این اثر، به قلم ایمانی می‌خوانیم: «هدف از انتخاب این کارگان، جدای اهمیت و غنای موسیقایی‌اش، نبود نمونه اجرایی-منتشر شده- برای ساز تار بود. ترجمه این ردیف- براساس کتاب ردیف آوازی و تصنیف‌های قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، گردآوری استاد فرامرز پایور- به زبان تار به مثابه تجربه‌ای چالش برانگیز بود. بازاجرایی یک متن مقرر از پیش موجود موسیقایی (در این‌جا ردیف) این امکان را فراهم می‌کند تا مجری با واکاوی اثری برجسته، فارغ از ساختار، به زیبایی‌شناسی متن توجه نماید و حاصل را به چیزی از جنس هنر تبدیل کند. در این راه حتا ممکن است تحولی در کارگان اجرایی ساز تخصصی شکل بگیرد.»

«از آباده تا تهران، از تهران تا تورنتو»
آلبوم «از آباده تا تهران، از تهران تا تورنتو» اثری از کوارتت زهی ویندرمیر با آهنگسازی مهدی رضانیا، مانی جعفرزاده، جیسون دوئل، گ. ا.، آلین هومزی، آنا اتکینسون، پاتریک مک‌گرا و توا کردون توسط مؤسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است.
این آلبوم شامل ۱۳ قطعه؛ دشت‌های آباده. اثر: مهدی رضانیا، آوازهای توی تاریکی یک، آوازهای توی تاریکی ۲، آوازهای توی تاریکی ۳. اثر: مانی جعفرزاده، بلبلان و باغ به آوای تو گوشند. اثر: مهدی رضانیا، در میان غرش توپ‌ها. اثر: جیسون دوئل، گفت و گذشت. طرحی از مهدی رضانیا. اثر: گ. ا، گفت و گذشت. طرحی از مهدی رضانیا. اثر: مانی جعفرزاده، گفت و گذشت. طرح و اثر: مهدی رضانیا، گفت و گذشت. طرحی از مهدی رضانیا. اثر: آلین هومزی، گفت و گذشت. طرحی از مهدی رضانیا. اثر: آنا اتکینسون، گفت و گذشت. طرحی از مهدی رضانیا. اثر: پاتریک مک‌گرا و گفت و گذشت. طرحی از مهدی رضانیا. اثر: توا کردون است.
درباره آلبوم «از آباده تا تهران، از تهران تا تورنتو»، به قلم رضانیا می‌خوانیم: «سال ۱۳۹۴/۲۰۱۵ طرحی در ذهن داشتم برای یک کار مشترک به نام «تهران تا تورنتو» که سفری موسیقایی باشد از شهر تهران به تورنتو با موسیقی کوارتت زهی. نخست با کوارتت زهی ویندرمیر در تورنتو صحبت کردم و سپس با مانی جعفرزاده در تهران و جیسون دوئل در تورنتو. مانی تورنتو را ندیده بود و جیسون تهران را و من مدتی در هر دو شهر زندگی کرده بودم و مانند پلی بین آنها بودم. مانی تصمیم گرفت که قطعه نویی بنویسد درباره مهاجرت که آن را «نغمه‌هایی در تاریکی» نام نهاد.
جیسون به تازگی قطعه‌ای نوشته بود به نام «فراخوانده شده». من هم قطعه «بلبلان و باغ به آوای تو گوشند» را انتخاب کردم که به یاد استاد فرامرز پایور نوشته بودم. در نهایت در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ کنسرتی در تورنتو ارائه کردم به نام «از تهران تا تورنتو». کوارتت ویندرمیر سپس قطعه من و مانی را در سری کنسرت‌های خود اجرا کرد و بازخورد نیکی گرفت و من تشویق شدم این کار را ادامه دهم.»

«رستگار»
آلبوم «رستگار» تک‌نوازی عود و بداهه‌نوازی علی افضلی در سبک تجربی شامل ۲۵ قطعه؛ وقتی زندگی با دست‌های تو بغلم کرد، غمی که هدیه توست، و با غمی که از زیبایی می‌آید باید رقصید، آن جهانی که در من با تو خلق شده بود، مثل فرهاد؟! نه، مثل خودم، جز شراب خون خویش مرهمی نیست، ذهن من: کولی شلخته، و همچنان در رگ‌هایم جریان داری، تو، عزیز و استوار بر فراز قلبم، شعله‌هایی از جنس حسرت، تقلاهایم‌، پای دار قضاوت، دلی که مثل کودکی غمگین است.
همچنین آن لحظه‌های انکارناپذیر، با رستگاری در آن لحظه‌ها جاودانه شدم، خودمحوری؟!، هنوز زنده‌اند! سلول‌هایی که تو لمس کردی، مرگ با حسرت، سلول‌های لمس نشده، و آن شعله‌ها همیشه زبانه می‌کشند، مهربان جان، منی که در مهرورزی اهلی نشدم، تو ناز را بنواز، من نوازش را، خاتون جان، گیلان، در مه با تو (خاطرات ساخته نشده)، دست‌هایم دیگر گرم نیست و هر چند دور از من، هنوز تو خورشیدی از دیگر قطعه‌های آلبوم «رستگار» است.
در معرفی این اثر آمده است: «آلبوم «رستگار» مجموعه‌ای‌ است روایی-شاعرانه از چهار برداشت کامل در سه نوبت. در هر برداشت، بدون جابه‌جایی، بُرش‌هایی تعبیه شده تا قطعات با توجّه به سِیر هر روایت (برداشت) نامگذاری شوند و با حفظ بی‌وقفگی برداشت‌ها، مستقلاً هم قابل شنیدن باشند.
در این آلبوم، برداشت‌ها کاملاً بداهه و بدون توقف، بدون تقیّد شدید به سبک، قوانین، قواعد و دیگر المان‌های موسیقایی انجام‌ شده‌اند تا موسیقی کاملاً عریان در قالب زبانی نزدیک به مکالمات روزمرّه و صمیمی، نَقل و روایت شود.»
فرزان روزبهانی ضبط، میکس و مسترینگ، عکاس پرتره، نازنین نصیری گرافیست و عکاس روی جلد، گیلناز یوسفیان مترجم از دیگر عوامل آلبوم «رستگار» هستند که توسط نشر و پخش جوان با شماره مجوز ۱۴۰۲۴۸۹-۳۰۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

«گاه و بی‌گاه»
آلبوم بی‌کلام «گاه و بی‌گاه» با نوازندگی مهران شایق (سنتور)، کاوه معتمدیان (کمانچه) و شهریار زمانی (سازهای الکترونیک) شامل سه قطعه؛ گاه، و(سولو سنتور) و بی‌گاه در سبک کلاسیک ایرانی است.
ضبط، میکس و مسترینگ- استودیو سکوت سفید، نوشین براتی ناظر ضبط، بهاره براتی گرافیست، ولی‌الله علیخانی خوشنویس و رایان تیموری طراح کاور از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری نوای مهر سپاهان با شماره مجوز ۱۴۰۲۲۶۴۴-۳۰۰۰۰۳۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
«گاه و بی‌گاه» مینی آلبوم (EP) است، مینی آلبوم مجموعه‌ای از قطعه‌های موسیقی است که کوتاه‌تر از یک آلبوم با تعریف سنتی آن است. معمولا تعداد قطعه‌های موجود در مینی آلبوم‌ها بین سه تا ۶ قطعه و زمان کل آن ۱۲ تا ۳۰ دقیقه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *