۲۰ نمایش خنده‌دار روی صحنه سینماها

13:06

– دو فیلم «بی‌آبان» و «اینان» در گروه هنر و تجربه تاکنون ۳۰۰ بلیت هم نفروخته‌اند…!
– «بخارست» فیلمی که قرار بوده پرفروش شود، پس از گذشت ۲۰ روز از اکرانش، پنج میلیارد تومان فروخته!

***

بانی‌فیلم: در حالی که برخی از رسانه‌ها و مدیران اجرایی تلاش می‌کنند فروش مصیبت‌بار فیلم‌های سینمایی و اکران فاجعه‌آمیز را به گردن ناآرامی‌های ناشی از اعتراضات مردمی بیندازند، اما واقعیت داستان را باید در معضلی‌ جستجو کرد که از سال‌هاپیش و با سیاست‌های نادرست سینمایی و فرهنگی گریبانگیر فیلم‌های اکران شده است.
آمارسازی‌های گاه و بی گاه برخی از رسانه‌های دولتی در مورد مطلوب بودن شرایط اکران و مطلوب بودن میزان فروش فیلم‌ها، در واقع، چشم‌پوشی بر واقعیت‌های حاکم بر سینمای ایران است.
اگرچه در دیدگاه مدیران ارشاد، فروش سیصدمیلیونی سالن‌های سینمایی با پخش مسابقه فوتبال تیم فوتبال ایران و امریکا، یک امکان بالقوه‌ اقتصادی بود، اما همه می‌دانیم این قبیل مسکن‌های زودگذر، نمی‌توانند «درد» عمیق اقتصادی سینماها را التیام بخشند.
آفت قهر تماشاگر با سالن‌های سینمایی به شکل فراگیر در مورد تئاترهای روی صحنه هممصداق پیدا کرده و در حال حاضر بیشتر تئاترهای روی صحنه در تالارهای نمایشی با تماشاگرانی اندک به کار خود ادامه می‌دهند.
چند سالی است که نسخه پیچی برای ادامه بقای تالار‌های تئاتری با به صحنه بردن نمایش‌های خنده‌دار، از اولویت‌های صاحبان سالن‌های نمایشی شده اما این ترفند هم در شرایط فعلی و با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری تالارها، پاسخگوی خرج‌کردها نیست.
در این میان برخی از صاحبان سالن‌های سینما‌یی برای بهره‌وری بهینه از فضای نمایشی خود، مبادرت به اجرای یک یا دو سانس تئاترهای کمدی در ساعت‌های بخصوصی می‌کنند. این برنامه به صحنه بردن تئاتر در سینما، برای مستهلک کردن برخی از هزینه‌های سالن‌هاست که مورد توجه سینماداران قرار گرفته.
ایسنا در این باره گفت‌وگویی با یکی از سینماداران انجام داده که می‌خوانید:
در حالی که اوضاع فروش سینما با کاهش مخاطب وضع خوبی ندارد، به نظر می‌رسد از نمایش‌های کمدی که با عنوان «تئاتر آزاد» شناخته می‌شوند و بیشتر در سالن‌های سینمایی روی صحنه می‌روند، استقبال بهتری می‌شود.
به گزارش ایسنا، برنامه‌ریزی‌های اکران سینما در پاییز امسال با توجه به ناآرامی‌های اخیری که در کشور پیش آمد به کلی به هم ریخت و در این مدت تقریبا هیچ کدام از فیلم‌هایی که پیش‌تر اسم‌شان برای اکران اعلام شده بود، روی پرده نرفتند.
اوضاع گیشه چنان از رونق افتاده که صاحبان فیلم‌ها حتی به اندازه دوران همه‌گیری کرونا هم جرأت ریسک کردن برای اکران فیلم خود را ندارند و در این بین تنها فیلمی که سازندگانش راضی به اکران شدند «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی بود که پس از گذشت کمتر از ۲۰ روز از اکران، فعلا به فروش پنج میلیارد تومانی رسیده است.
وضعیت بلیت‌فروشی فیلم‌های دیگر هم بهتر از «بخارست» نیست و بجز فیلم‌هایی که در جریان اصلی اکران روی پرده می‌روند از هفته گذشته دو فیلم «بی‌آبان» و «اینان» هم در گروه هنر و تجربه به سینماها آمده‌اند که تاکنون (ظهر ۱۲ آذرماه) روی هم رفته ۳۰۰ بلیت هم نفروخته‌اند.
در این بین برخی سالن‌های سینمایی، از قدیم پاتوق اجرای تئاتر آزاد بودند که در سال‌ها و حتی ماه‌های اخیر سینماهای شناخته‌شده‌ای نیز یکی از سالن‌های خود را به اجرای این نوع تئاترها اختصاص داده‌اند.
«شلتوکی» -مدیر سینما قدس- که بجز فیلم «بخارست» نمایش «اخم نکن سرکار» را نیز شب‌ها روی صحنه دارد، تاکید می‌کند که این نمایش مخاطب خوبی دارد و به همین دلیل روی صحنه است.
او البته یاداوری می‌کند که تصمیم برای اجرای این نوع تئاترها در سینما قدس ارتباطی به کسادی گیشه سینما ندارد و پیش از ناآرامی‌های اخیر هم از این دست تئاترهای کمدی در این سینما اجرا می‌شدند و جالب است که در همین شرایط هم مخاطب برای این نمایش کمدی به سالن می‌آید.
وی همچنین درباره وضعیت سینما می‌گوید:‌ قبل از اکران «بخارست» سینما واقعا افت کرده بود اما با آمدن این فیلم سالن‌ها کمی جان گرفتند هرچند باز شرایط همان طور است و تغییر خاصی نکرده است.
در حال حاضر حدود ۲۰ تئاتر کمدی در سینماهایی همچون کورش، صحرا، قدس، حافظ، دزاشیب، ماندانا، جوان، هدیش، ایران، هروی، صبامال، معین مال و مگامال هر روز یا دو روز آخر هفته اجرا می‌شوند و با وجود بلیت‌هایی با قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان مخاطب کمی هم ندارند.
بررسی آمار فروش و تعداد مخاطبان این نوع تئاترها در شرایط فعلی، می‌تواند برای تحلیل وضعیت و آنچه ممکن است مخاطب را بیشتر جذب سینما کند، کمک‌کننده باشد. البته این را هم باید در نظر گرفت که سلیقه تماشاگر سینما و تئاتر آزاد تفاوت‌هایی با هم دارند و این تفاوت در خود محصول ارائه شده هم وجو دارد از جمله درباره میزان ممیزی. در این میان بررسی آمار فروش «بخارست» و استقبال نکردن مردم، آنطور که انتظار می‌رفت، نشان می‌دهد که در سینما، صرفا اکران فیلم کمدی همانند گذشته – بویژه پس از دوران اوج شیوع کرونا- کارساز نیست و باید طرحی نو درانداخت. این مسئله‌ای است که کارشناسان و سینماگران مختلفی بر آن اتفاق نظر دارند و معتقدند باید نحوه مدیریت سینما و همینطور اکران تغییر کند. در این خصوص اخیرا امیرحسین علم‌الهدی در یادداشتی خطاب به مدیران سینما برای خروج از بحرانی که گریبانگیر سینما شده، گفته بود: با اکران فیلم‌های «کاناپه» و «قاتل و وحشی» که قابل نمایش هستند، در آداب حکمرانی سینما تجدیدنظر کنید!
وی اظهار کرده بود: دوفیلم «لوپتو» و «بخارست» تا حدودی جلوی کاهش ادامه‌دار و معنادار مخاطب را گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد برای برون‌رفت از این وضعیت بحرانی، سینمای ایران راهی ندارد جز توجه به “مقتضیات زمان” برای حفظ فعالان سینما و سینمای نحیف ایران. دو فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری و «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله می‌توانند بخاطر مضمون و البته نوع ساخت به اکران درآیند تا هم مدیریت “به روز” شود و هم مخاطب “مسائل روز” را بر پرده نقره‌ایی مشاهده کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *