11:44

یافته‌های نظرسنجی اتحادیه موزه‌های آمریکا نشان می‌دهد یک‌پنجم کارکنان موزه‌ها علاقه‌ای به بازگشت به کار خود حتی بعد از همه‌گیری کرونا ندارند و بیش از ۴۰ درصد درآمد خود را در این زمان از دست داده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی آرت‌نیوز، ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان دلیل این امر را فرسودگی روانی و ۵۳ درصد از آنها حقوق کم این شغل بیان کرده‌اند.

یکی دیگر از آمارهای نظرسنجی اتحادیه موزه‌های آمریکایی The American Alliance of Museums نشان می دهد حدود یک چهارم از کارمندان موزه ها که در این افکارسنجی شرکت کرده اند سال گذشته بیکار بوده اند و ۵ درصد همچنان بیکار هستند. بیش از ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان درآمد خود را در زمان همه‌گیری کرونا از دست داده اند.

همچنین پاسخ دهندگان به طور متوسط ۳۰ درصد از درآمد متداول خود را در شرایط کرونا به دست آورده اند. شرایط به طور خاص برای پیمانکاران خصوصی و مستقل دشوارتر بوده است؛ زیرا حدود ۵۰ درصد از قراردادها لغو یا برای زمان نامشخصی به تعویق افتاده. بر اساس این گزارش جنسیت و نژاد نیز بر شرایط کاری کارکنان جدید موزه ها تاثیر بدتری داشته است.

پاسخ دهندگان رنگین پوست یا بومی در این نظرسنجی با مشکلات اقتصادی بیشتر و کمک های مالی کمتری روبرو بوده اند و زنان بیشتر از مردان از کاهش سطح رفاه و افزایش میزان کار خبر داده اند.

یافته های این تحقیق بر اساس نظرسنجی از دو هزار و ۶۶۶ پاسخ دهنده از ۷۲۶ هزار شغل موزه ای است. البته اتحادیه موزه های آمریکایی در این گزارش یادآور شده که ‌آمار و ارقام نشان دهنده میزان واقعی خسارت به این بخش نیست زیرا دسترسی به همه کارکنان موزه ها به دلیل اخراج گسترده ممکن نیست.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۴۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان ۳ میلیون نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن موزه‌ها، سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

کشورهای مختلف در بازه‌های زمانی و همراه با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا برای جلوگیری از افزایش تلفات بیشتر مجبور به بستن یا نیمه‌وقت کار کردن موسسات فرهنگی به ویژه‌ موزه‌ها شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *