11:30

بانی‌فیلم: در سینما خیلی از کارگردانان هستند که با یک بازیگر بخصوص تعداد زیادی از فیلم‌هایشان را ساخته‌اند؛ از جان فورد که چند فیلم را با جان وین کار کرد یا مارتین اسکورسیزی با رابرت دنیرو و الیا کازان با مارلون براندو و… بسیاری دیگر.
یکی دیگر از این همکاری مداوم میان وس اندرسون با بیل موری‌ست که ۹ فیلم را با هم کار کردند.
به گزارش بانی‌فیلم به نقل از ایندی وایر، بیل موری به تازگی گفته که هنوز فیلم One اولین ساخته پس اندرسون را که در آن بازی نداشته، ندیده است!
وس اندرسون تاکنون ۱۱ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است که بیل موری در ۹ تای آنها حضور دارد.
سابقه دوستی و همکاری بیل موری و وس اندرسون به۲۰ سال پیش برمی‌گردد، اما این دوستی قدیمی به این معنا نیست که بیل موری درگیر همه چیزهایی باشد که این کارگردان ساخته.
اولین کارگردانی اندرسون در ۱۹۹۶ و سن ۲۵سالگی ساخت فیلم «منور» (‌Bottle Rocket) بود که موری در آن بازی نکرد اما نکته جالب اینکه بیل موری تا امروز این فیلم را ندیده!
اندرسون تاکنون ۱۱ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده، (آخرین و دوازدهمین فیلمش «اعزام فرانسوی» هنوز اکران نشده)؛ موری در ۹ فیلم از فیلم‌های اندرسون بازی کرده است.
این بازیگر سرشناس در گفت‌وگو با ایندی وایر، چگونگی شروع رابطه‌اش با وس اندرسون را که در جشنواره بین المللی فیلم سانتاباربارا اتفاق افتاد، این چنین به یاد آورد: «من مدام از طریق مدیر برنامه‌ام یادداشت‌هایی را از اندرسون می‌گرفتم، او مرتبا برای من کاست‌های اولین فیلمش، “منور” را می‌فرستاد.»
موری ادامه می‌دهد: «من احتمالاً از هر فرد دیگری که فکرش را کنید، بزرگترین مجموعه فیلم سینمایی “منور” را دارم اما هنوز این فیلم را ندیده‌ام!»
وقتی فیلمنامه “راشمور” به دست موری رسید، نماینده‌اش از او پرسیده بود که آیا می‌خواهد با اندرسون ملاقات کند؟
این بازیگر به یاد می‌آورد: «…من گفتم: لازم نیست. گروه سازنده واقعاً می‌خواستند که من این کار را انجام دهم. آنها گفتند: ” این یعنی چی؟! و من گفتم، این کارگردان دقیقاً می‌داند چه کاری را می‌خواهد انجام دهد.»
موری اضافه می‌کند: «من بسیار خوش شانس بودم که در همه فیلم‌های اندرسون -به جز آن فیلمی که ندیده‌ام-، کار کردم.»
«راشمور» فیلمی بود که برای اولین بار اندرسون و موری را در کنار هم قرار داد؛ هر دوشان از فستیوال Indie Spirit جایزه گرفتند. اندرسون جایزه بهترین کارگردانی را برد و موری جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را.
بیل موری با «راشمور» همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گلدن گلوب شد.
این بازیگر در ادامه حضور در فیلم‌های اندرسون و همکاری دیرپایش با این فیلمساز خلاق، در هشت پروژه دیگر او شرکت کرد؛ از جمله فیلم‌های شاخصی چون: «زندگی آبی با استیو زیسو» و بازی در نقش‌های مکمل در فیلم «پادشاهی طلوع ماه»، «گراند هتل بوداپست» و…
بیل موری در مورد این فیلمساز می‌گوید: «او هنگام ساخت فیلم، واقعاً دارد تجربه می‌کند… او واقعاً ساخت فیلم‌ها را به یک تجربه تبدیل می‌کند که من این تجربه کردن را دوست دارم. هر فیلمی که می‌سازد، بهتر و بهتر می‌شود.»
موری در فیلم «اعزام فرانسوی» هم بازی کرده که زمان اکرانش به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تأخیر افتاد.
همه نشانه‌ها حاکی از بالا رفتن استقبال از آخرین فیلم وس اندرسون در جشنواره فیلم 2021 کن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *