16:46

یادداشت/

رضا داوری‌نژاد

در بین هنرمندانی که تلاش مسئولانه‌ای در پررنگ شدن فضای نیکوکاری و بشردوستانه دارند و فعالیت‌های‌شان در این زمینه انسانی، نه در سایه بزرگ‌نمایی و بوق و کرنا، که با طمانینه و به دور از تظاهر همراه است، مهتاب کرامتی در زمره شاخص‌هاست.
این هنرمند در کنار تلاش‌های مجدانه‌اش در کنش‌های اجتماعی و سهیم بودن در فعالیت‌های انسان‌دوستانه، سهم بزرگی نیز در ارتقای فضای نوعدوستی در جامعه دارد.
بخش مهمی از فرایند حضور مهتاب کرامتی در فعالیت‌های خیرخواهانه را می‌توان در مشارکت‌اش در تامین هزینه‌های درمان افراد نیازمندی‌ مشاهده کرد؛ دردمندانی که از پرداخت مخارج سنگین درمان خود عاجزند.
شرکت در کمپین‌های انسان‌دوستانه و سفیر نهادهای خیریه داخلی و جهانی شدن، نشان ار مسئولیت‌‌شناسی اجتماعی و انسانی این هنرمند دارد.
تامین مخارج و جمع‌آوری پول برای گرفتن رضایت از خانواده‌های مقتولان غیرعمد و تامین هزینه‌ها برای نجات جان و آزادی زندانیان در آستانه اعدام، از دیگر فعالیت‌های مهم‌ این هنرمند کنش‌مند اجتماعی‌ست که توانسته سهم مشارکت هنرمندان در چنین اقدامات خیرخواهانه را افزایش دهد.
تمام این فعالیت‌های مسئولانه این هنرمند، زمانی اهمیتی بیشتر و دو چندان پیدا می‌کند که بدانیم فعالیت‌های مهتاب کرامتی نه زیر فلاش دوربین‌ها و شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای، بلکه در کمال متانت و دور از جاروجنجال و هیاهوها انجام می‌شود!
شاید درک این موضوع عجیب باشد به ویژه در روزگاری که شمار زیادی از بازیگران،‌ متاثر از نوعی خودشیفتگی، از کوچکترین کارهای‌شان عکس‌هایی با طول‌و تفسیرهای فراوان در صفحات فضای مجازی منتشر می‌کنند، اما واقعیت امر این است که چنانچه کنش‌های انسان‌مدارانه و فعالیت‌های خیرخواهانه در قالب‌های متظاهرانه و تبلیغاتی قرار گیرد و اسیر رفتارهای متظاهرانه متاثر از خودشیفتگی شود، علاوه بر اینکه اجر معنوی‌ چنین نیکوکارهایی نزول می‌یابد، بلکه در نهایت توسل به چنین رفتارهایی مانعی جدی در همراهی و مشارکت دوباره افراد خیّر خواهد شد.
نباید از نظر دور داشت در روزهایی که به واسطه تنگناهای افتصادی و معضلات ناشی از آن، گرفتاری‌های افزون‌تری گریبانگیر مردم شده، و در این فضای ناخوشایند، مشارکت و همراهی مسئولانه هنرمندانی که جایگاه اجتماعی و اعتبار فردی‌ دارند می‌تواند ضمن ارزشگذاری بر فرهنگ ملی یاری‌رسانی، فضیلت‌های رفتاری گردوغبار گرفته را زنده نگاه دارند.
با تکیه بر این تعریف در کارهای نوع‌دوستانه، می‌توان به مهتاب کرامتی به شایستگی عنوان «بانوی مهر» را داد و از فعالیت‌های نیکوکارانه‌اش تقدیر نمود…
خارج از هر گونه بحث‌های شعاری و تکراری، صادقانه باید امیدوار به آمدن روزی باشیم که هنرمندان بیشتری در فعالیت‌های نیکوکارانه حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا شرایط زیستی برای افراد نیازمند جامعه، شرایط و وضعیتی بهتری بیابد و شاهد جامعه ایرانی پویا مبتنی بر خصیصه‌های انسانی باشیم…

عکس از آرشیو بانی‌فیلم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *