10:39

این روزها، سینمای ایران خالی از آثار کمدی است و این، فرصت مناسبی است تا مخاطبان جدی سینما، از فیلم‌های اجتماعی استقبال کنند.
به گزارش ایرنا، هم‌زمان با آغاز ماه محرم، نمایش ۴ فیلم کمدی در سینماهای سراسر کشور متوقف شد و علاوه بر این، ۷ فیلم قدیمی و آنهایی که مخاطب چندانی نداشتند نیز از پرده پائین کشیده شدند تا تمامی ۶۷۰ سالن سینمایی کشور، میان ۸ فیلم اجتماعی و ۱ فیلم کودک تقسیم شود.
با این شرایط، وضعیت کنونی سینماها، مورد علاقه مخاطبان جدی سینما است و آنهایی که سینما را به دور از هیاهو، تنها برای تماشا کردن فیلم دوست دارند؛ آنهایی که گاهی حتی باز کردن یک چیپس، تمرکز آنها را برای ارتباط با یک اثر بر هم بزند.
به همین منظور، به یکی از پردیس‌های سینمایی تهران رفتیم تا اوضاع را از نزدیک رصد کنیم.

مخاطبان سینمای اجتماعی فقط می‌خواهند فیلم ببینند
در این پردیس، برخلاف همیشه، با جمعیت اندکی از مخاطب مواجه هستیم. در ابتدا به سراغ یکی از بوفه‌داران می‌رویم تا میزان مخاطب را طی روزهای اخیر متوجه شویم.
این بوفه‌دار گفت: پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، به اندازه‌ای آدم به این سینما آمده بود که اگر سوزن به بالا می‌انداختی، به پائین نمی‌رسید. گویا مردم از طریق رسانه‌ها متوجه شده بودند که دیگر از شنبه، فیلم‌های کمدی نمایش داده نمی‌شود و به همین دلیل، استقبال بهتری از فیلم‌ها به نسبت آخر هفته‌های دیگر به عمل آوردند.
وی ادامه داد: از شنبه، سینما سوت‌وکور شد که این خلوتی، روی فروش ما هم تاثیر گذاشته. شاید باورش سخت باشد اما فیلم‌های کمدی، فقط در سینماها مخاطب ندارند بلکه بیشترین میزان فروش ما، بابت نمایش این فیلم‌هاست. مخاطبان فیلم‌های کمدی، تنقلات بیشتری می‌خرند و حالا که فیلم‌های اجتماعی به روی پرده است، اگرچه در ساعات عصر و شب، با ازدحام کمی مواجه هستیم اما همین میزان جمعیت نیز ترجیح می‌دهند فقط فیلم تماشا کنند و خریدی از ما نمی‌کنند.

بهترین زمان برای فیلم‌بین‌های حرفه‌ای
رضا که به همراه دوست خود برای تماشای علف‌زار به این پردیس آمده، به ایرنا می‌گوید: تمایلی به تماشای فیلم‌های کمدی ندارم چون معتقد هستم آن چیزی که در ایران تحت عنوان کمدی ساخته می‌شود، اصلا کمدی نیست و به همین دلیل، همواره تلاش می‌کنم تا در روزهایی غیر از سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه به سینما بیایم تا با این ازدحام مواجه نشوم.
رضا ادامه می‌دهد: اگرچه صنعت سینمای ایران با این فیلم‌ها می‌چرخد اما به نظر من فیلم‌بین‌های اصیل، تمایلی به تماشای این آثار ندارند و به همین دلیل، سینمای اجتماعی را که طی سالیان اخیر، توفیقات و افتخارات بسیار زیادی در سطح جهان به دست آورده را برای تماشا انتخاب می‌کنند و به همین دلیل زمان فعلی، بهترین زمان برای فیلم‌بین‌های حرفه‌ای است.

تا آخر هفته، هر روز به سینما می‌رویم
مهسا به همراه دوستش، فیلم طلاخون را برای تماشا انتخاب کرده است. این دانشجو به ایرنا می‌گوید: خبر نداشتم که فیلم‌های کمدی، نمایشی ندارند اما همین که وارد این پردیس شدم، از خلوتی سینما تعجب کردم. چون هر بار که به این پردیس که همواره برای فیلم دیدن آن را انتخاب می‌کنم، مراجعه می‌کنم، با موجی از مخاطب مواجه هستم و امروز اصلا آن جمعیت حضور ندارد.
دوست مهسا ادامه می‌دهد: من ۴ سال است به دلیل همین شلوغی، به سینما نمی‌آیم. الان فضا به اندازه‎ ای محبوب من است که همین الان داشتم به دوستم پیشنهاد می‌دادم تا آخر این هفته که این میزان خلوتی حکمفرماست، هر روز به سینما برویم و هر روز، یک فیلم اجتماعی ببینیم.

سینما باید همیشه شلوغ باشد تا به آدم بچسبد
مژده، برای تماشای تی‌تی به سینما آمده است. این خانم خانه‌دار به ایرنا می‌گوید: می‌دانستم که نمایش فیلم‌های کمدی در این هفته متوقف شده است. من به عنوان یکی از طرفداران فیلم‌های کمدی، وقتی سینما را این‌چنین خلوت دیدم، متاثر شدم. سینما باید همیشه شلوغ باشد تا به آدم بچسبد. مثل رستوران که اگر خالی از مشتری باشد، انگار غذا به کسی نمی‌چسبد.
وی ادامه می‌دهد: کاش فیلم‌های اجتماعی که به روی پرده است هم به همان میزان شلوغ شود. سینما به عنوان یک محیط اجتماعی، باید همیشه دایر و شلوغ باشد. هم‌چنان که یک حوض، با آب زیباتر است، سینما هم با مخاطبانش دلچسب‌تر می‌شود. اینکه سینما به شرایطی رسیده که حتی در اوج پیک جدید کرونا نیز تعطیل نشده، جای تشکر دارد و امیدوارم به لحاظ میزان مخاطب نیز به روزهای اوج خود برگردد.

سینمای فعلی مناسب کسانی که اهل شلوغی نیستند
سعید، کارمند است و از اینکه سینماها در این هفته، فقط فیلم‌های اجتماعی نمایش می‌دهند، بسیار خوشحال است. او به ایرنا گفت: من اصلا مطلع نبودم که نمایش فیلم‌های کمدی از شنبه متوقف شده است. همسرم چون می‌دانست چندان میانه‌ای با شلوغی ندارم، برای شنبه شب بلیت گرفت تا به تماشای فیلم زالاوا برویم. ما ابتدا فکر کردیم که چون شنبه است، سینما اینقدر خلوت است اما الان از زبان شما می‌شنویم که دلیل خلوتی، چیز دیگری است.
او ادامه می‌دهد: این‌قدر راحت سینما آمدیم که به همسرم پیشنهاد دادم که امشب هم سینما برویم. چون ترافیک سنگین مقابل پردیس را تجربه نکردیم و در پارکینگ هم خیلی راحت ماشین را پارک کردیم. آسانسورها خلوت بود و الان در لابی می‌بینید که جمعیت و غلغله چندانی نیست. به همین دلیل الان بهترین زمان است که افرادی با تمایلات من، به تماشای فیلم‌ها بنشینند.
با توقف نمایش فیلم‌های کمدی از شنبه این هفته، مخاطبان سینما می‌توانند تا پایان این هفته از فیلم‌های روی پرده که آثار اجتماعی و کودک است، استقبال کنند. هم‌اکنون فیلم‌های تی‌تی، علف‌زار، طلاخون، روز ششم، زالاوا، پیتوک، بازیوو، هناس و بدون قرار قبلی در سینماهای سراسر کشور نمایش دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *