10:30

اولین دوره ده روزه کارگاه پژوهشی- تاریخی «یک قرن ادبیات داستانی» با حضور حسن میرعابدینی برگزار می‌شود.
به گزارش روابط‌ عمومی موسسه فرهنگی- هنری «هنر فردا»؛ کارگاه «یک قرن ادبیات داستانی» قرار است در سی جلسه (سه دوره ده جلسه‌ای) به بررسی تجربه‌ها، جریان‌ها و افراد شاخص یک قرن ادبیات داستانی بپردازد.
در اولین دوره ده روزه این کارگاه، حسن میرعابدینی، پژوهشگر و منتقد ادبی، جریان‌ها و آثار اصلی ادبیات داستانی و خصوصیت بنیادین سال‌های1300 تا 1340 را مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
شرکت‌کنندگان در این دوره ضمن دنبال کردن سیری تاریخی، برای بازشناسی و توصیف جریان‌های ادبی، بر کار چهره‌های نوآور متمرکز خواهند شد تا دریابند هر یک از آنها به لحاظ موضوعی، زبانی، یا کاربرد صناعت‌های نوشتاری، چه چیز بر داستان‌نویسی ایران افزوده‌اند. طلوع داستان جدید در دوره‌ بیداری عصر مشروطه (دو فرم نوشتاری سفرنامه و مکالمه در رمان مشروطه و نقش ترجمه‌ رمان فرنگی در رمان‌های تاریخی و اجتماعی)، ویژگی‌های نخستین مرحله‌ داَستان کوتاه فارسی(شیوه‎های حکایت‌نویسی ادبیات کلاسیک؛«چرند و پرند» دهخدا و قصه‌های جمالزاده)، بررسی آثار بزرگ علوی و صادق هدایت، نقش ترجمه‌ داستان کوتاه آمریکا، روسیه، اروپا بر مدرنیسم ادبی ایران، ویژگی‌های دومین مرحله‌ داستان کوتاه ایران،رمدرنیسم در آثار نویسندگان (چوبک، گلستان، آل‌احمد و دانشور)، ادبیات زنان و داستان‌نویسی سال‌های پس از کودتا تا 1340با تاکید بر آثار تقی مدرسی، بهرام صادقی و علی محمد افغانی از سرفصل‌های این کارگاه هستند که در هفت جلسه برگزار می‌شود.
سه جلسه پایانی این دوره نیز با حضور سه تن از نویسندگان و پژوهشگران ادبی، به بحث و بررسی بیشتر آثار صادق هدایت، صادق چوبک و بزرگ علوی اختصاص خواهد داشت.
در جلسه هشتم این دوره محمدعلی کاتوزیان به بررسی آثار صادق هدایت اختصاص خواهد پرداخت. دکتر سعید رضوانی، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه در جلسه نهم درباره بزرگ علوی با شرکت‌کنندگان گفت‌وگو خواهد کرد و احمد آرام، نویسنده و منتقد نیز در آخرین جلسه مروری خواهد داشت بر شخصیت و آثار صادق چوبک.
دوره دوم (1340-1357) و دوره سوم (1357-1400) این کارگاه نیز بعد از دوره اول برگزار خواهد شد. ادبیات متعهد، رشد ترجمه، پاورقی‌نویسی، شکل‌گیری کانون نویسندگان ایران، جنگ اصفهان، ادبیات تاریخی، ادبیات اقلیمی، انتشارات مجلات ادبی، ادبیات جنگ، رئالیسم جادویی، رمان عامه‌پسند، جلسات ادبی، جایزه‌های ادبی، ادبیات طبقه متوسط و رمان پست مدرن برخی از موضوعاتی است که در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. درپایان هر دوره نیزدرس‌گفتارهایی درباره افراد شاخص هر دوره با حضور استادان برجسته حوزه ادبیات برگزار می‌شود. غلامحسین ساعدی، جلال آل احمد، هوشنگ گلشیری، ابراهیم گلستان، سیمین دانشور، احمد محمود و غزاله علیزاده برخی از این افراد هستند.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی http://arttomorrow.org مراجعه کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *