11:59

چهارمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی کشور با حضور همه معاونین و مدیران از جمله: رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون نظارت و ارزشیابی، محمد رحمتی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی، یاسر شاه پیری مشاور اجرایی و مدیرکل حوزه ریاست، کامران ملکی مشاور امور اصناف، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران،‌هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، مهران عباسی انارکی مدیرعامل موزه سینما، سیدصادق موسوی مدیرکل دفتر امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی، نجاتی مدیرکل حراست سازمان سینمایی، برگزار شد.
به گزارش رسیده، ادامه هم اندیشی پیرامون راهبردها و سیاست‌های کلان سازمان در حوزه‌های آموزش، تولید، توزیع و بین‌الملل محصولات سینمایی و فیلم‌های کوتاه و مستند و انیمیشن، توسعه زیرساخت‌ها و سخت افزارهای سینمایی، تنظیم چشم انداز فعالیت معاونت‌ها و ادارت کل و نیز، موسسات وابسته سازمان سینمایی: انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی، موسسه سینماشهر و …‌ طی چهار جلسه هفتگی مهم‌ترین محورهای مطرح شده است. همچنین، در این جلسات مصورب شد کلیه امور با سه رویکرد «قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری» تعریف و برنامه ریزی می‌شوند.

پرداخت کلیه بدهی‌های فیلمسازان کوتاه و مستند از سال 98
در چهارمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان اعلام شد کلیه بدهی‌های فیلمسازان کوتاه، مستند و حرفه‌ای از سال 98 تاکنون پرداخت و تسویه می‌شود. با توجه به معوقات فیلمسازان در حوزه سینمای کوتاه و مستند و بدهی انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مساعدت رئیس سازمان سینمایی مقرر شده است این معوقات طی هفته جاری تسویه شود. لازم به ذکر است این پرداخت بر اساس قراردادها و روند پیشرفت پروژه‌ها صورت می‌گیرد.

طرح تحول چهار ساله انجمن سینمای جوان ایران
طرح تحول چهار ساله انجمن سینمای جوانان ایران در جلسه شورای مدیران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این طرح فرایند سیر مطالعاتی و پژوهشی کارگروه تحول در حوزه سینمای کوتاه است که طی چندین هفته با نیازسنجی، ارزیابی، آسیب شناسی و بررسی افق نیازها و ضرورت‌ها‌ و چشم انداز چهار ساله انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش و پرورش فیلمسازان بررسی طرح تحول چهارساله انجمن سینمای جوانان جوان و ترسیم چشم انداز فعالیت‌های این مرکز از سال 1401 تا 1404 در جلسه بعدی شورا تصویب می‌شود.

«سینما فرهنگ» جایگزین «سینما امید»
سینما فرهنگ جایگزین سینما امید می‌شود. نشان و شناسه و هویت اسمی «سینما فرهنگ» از این پس جایگزین سینما امید می‌شود. عدالت محوری به عنوان یکی از محورها و شعارهای این دوره سازمان سینمایی است و در این راستا، توسعه امکانات و ظرفیت‌های و توزیع عادلانه آن‌ها یکی از دغدغه‌های اساسی سازمان خواهد بود.
از این رو، یکی از مهمترین‌ مسئله ایجاد بسترهای لازم برای بهره مندی اقشار و مناطق‌ محروم از خدمات فرهنگی و محصولات سینمایی است. پروژه سینما امید که روند نسبتا قابل قبولی را طی کرده و‌ موجب توسعه ظرفیت‌های نمایشی در استان‌های مختلف کشور شده از این پس با عنوان پروژه «سینما فرهنگ» تداوم‌ خواهد یافت.

تاسیس دفاتر پخش فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن
در جلسه شورای معاونین سازمان سینمایی مصوب شد تا کارگروهی تخصصی اقدام به مطالعه و ارزیابی چالش‌های تاسیس دفاتر پخش فیلم‌های کوتاه و مستند و انیمیشن به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده و ضرورت‌های این حوزه نماید. در این رابطه مدیران عامل دو مرکز سینمای جوان و مستند و تجربی متولی پیگیری تشکیل کارگروه تخصصی شدند.

راه اندازی آموزش آنلاین فیلمسازی
از دیگر مصوبات جلسه شورای معاونین سازمان سینمایی راه اندازی آموزش آنلاین در سراسر کشور از جمله مناطق محروم‌ و شهرستان‌های فاقد امکانات فیلمسازی در مسیر گسترش عدالت فرهنگی بوده است. مقرر شده است امکان آموزش آنلاین فیلمسازی در همه شهرهای ایران بویژه در مناطق و شهرستان‌هایی که فاقد دفاتر سینمای جوان و آموزشگاه‌های سینمایی هستند فراهم شود.

واگذاری سمفا به موسسه سینماشهر
در این جلسه اعلام شد: مدیریت و پشتیبانی سامانه سمفا به موسسه سینما شهر واگذار شده است.
سمفا مخفف سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران است که متولی کلیه امور مربوط به چرخه اقتصادی حوزه اکران در سینماهای کشور شد. موسسه سینماشهر تا پیش از راه اندازی سامانه سمفا تنها مرجع ثبت و ارائه آمار مرتبط با اکران و فروش فیلم‌ها در سینمای ایران بود.
بنابر ابلاغیه جدید سازمان سینمایی از این پس همه امور مربوط با سامانه سمفا با هماهنگی این موسسه انجام خواهد گرفت. پخش‌کنندگان و سینماداران جهت پیگیری امور مرتبط با سامانه سمفا از طریق موسسه سینماشهر اقدام کنند.

سینمای ایران بیش از همیشه به وفاق و همگرایی نیاز دارد
رئیس سازمان سینمایی جمع معاونین و مدیران سازمان ضمن تاکید بر ضرورت اخلاقمندی در مراوادات و مواضع سازمان سینمایی در همه حوزه‌ها بویژه در رابطه با اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان کرد: التزام به رعایت اصل اخلاق مداری و پرهیز از هرگونه تسویه حساب‌های شخصی یا جناحی و … باید مورد توجه همه مدیران و همکاران سازمان قرار گیرد.
وی ادامه داد: اخلاق مهم‌ترین رکن حوزه مدیریت در عرصه فرهنگ و سینماست و این مشی باید در رفتارهای فردی و سازمانی تجلی پیدا کند.
خزاعی با اشاره به لزوم حفظ احترام بزرگان و پیشکسوتان و اهتمام ویژه به امر تکریم‌ افزود: شایسته است اخلاق در همه سطوح از بنده به عنوان مسئول سینمایی تا یکایک مدیران و کارکنان در مواجهه با سینماگران، مخاطبان، مراجعان و مردم سرلوحه امور قرار گیرد.
وی تصریح کرد:‌ درهای سازمان سینمایی به روی همه گشوده است و با تکیه بر سه اصل قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری تلاش می‌کنیم تا فرصت‌ها و ظرفیت‌های مطلوب تری را برای رونق و پویایی و رشد و اعتلای سینما مهیا نمائیم.
رئیس سازمان سینمایی کشور اظهار داشت: بخش بزرگی از مشکلات و چالش‌های سینمای ایران با تعامل و گفتگو و احترام متقابل حل می‌شود و در این راستا، همه سینماگران، تهیه کنندگان و کارگردانان و فعالان عزیز هستند و وقتی در جایگاه مدیریت قرار می‌گیریم وظیفه داریم در چارچوب قانون پاسخگوی مطالبات و مراجعات باشیم.
وی ادامه داد: سینمای ایران بیش از همیشه به وفاق و همگرایی نیاز دارد. البته برخی می‌کوشند فضای سینما را دو قطبی کنند. تجربه نخ نما شده‌ای که جز هزینه و آسیب چیزی برای سینمای ایران در پی نداشته است.
وی اضافه کرد: در سازمان سینمایی به هیچ وجه این نگاه و رویکرد جایگاه‌ ندارد. چتر سازمان سینمایی بر روی همه خانواده سینماست. با همه سلایق، دیدگاه‌ها، گرایش‌های سیاسی و جناحی؛ و خط قرمز ما منافع ملی، ساحت دین و انقلاب، و احترام خانواده است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به لزوم یکپارچگی و اجتناب از نگاه جزیره‌ای برای صیانت از ساحت سینمای انقلاب اسلامی خاطرنشان ساخت: سازمان اوج، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد سینمایی فارابی، خانه سینما، صنوف، و مراکز مختلف فعال سینمایی در بخش‌های دولتی و خصوصی و … بازوهای سینمایی کشور هستند.
وی ادامه داد:‌ معتقدم با همگرایی و همکاری‌های متقابل می‌توانیم معضلات سینما را شناسایی و در جهت رفع آن برآییم. سازمان سینمایی متعلق به همه اهالی سینما است به همین دلیل با هم افزایی و همکاری متقابل می‌توانیم ظرفیت‌های سینمای انقلاب را تقویت کنیم.
خزاعی ادامه داد:‌ صیانت‌ از ساحت سینمای انقلاب با یکپارچگی و تشریک مساعی موجب بالندگی و غنای این سینما می‌شود. برای ما مهم، خروجی جریانات سینمایی و‌ فرهنگی است و در این راستا به همه نهادها کمک خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *