16:48

پروژه بررسی نقوش نمادین و اسطوره‌ای فرش‌های سلیمانی، با هدف حفظ نقش‌های باقیمانده از این نمونه فرش‌ها که صحنه‌هایی از زندگی حضرت سلیمان را به همراه اجنه و حیوانات به تصویر می‌کشد در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، آزاده پشوتنی‌زاده مجری طرح بررسی نقوش نمادین و اسطوره‌ای فرش‌های سلیمانی 23 مرداد 1401با اعلام این خبر گفت: از اهداف اصلی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری حفظ، ترویج و احیاء هنرهای اصیل و بومی ایران است از این‌روی، حفظ نقش‌های باقیمانده از این نمونه فرش‌ها و تصحیح تعابیر گوناگون که محققان یا بافندگان بر این نقوش داشته‌اند، یکی از اهداف اصلی این پژوهش است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با بیان‌اینکه فرش‌های سلیمانی به فرش‌هایی اطلاق می‌شودکه صحنه‌هایی از زندگی حضرت سلیمان را به همراه اجنه و حیوانات به تصویر می‌کشد افزود: سلیمان، پیامبر و پادشاهی است که شرح زندگی خاص وی درکتب مقدس دینی، علی‌الخصوص کتب آسمانی قرآن و تورات بارها و بارها به میان آمده است.
او تصریح‌کرد: در دست داشتن قدرت باد، ازدواج با ملکه صبا و سروری بر اجنه و نیروهای متافیزیکی نادیدنی از برجسته‌ترین صحنه‌های تصویرگری بافندگان فرش سلیمانی در ایران بوده است.
مجری طرح بررسی نقوش نمادین و اسطوره‌ای فرش‌های سلیمانی گفت: نبود توجه به این نمونه از فرش که مدتهاست به دلیل وجود نقوش اجنه و واهمه بافندگان از «جن» بافته نمی‌شود مسبب نابودی این فرش و علی‌الخصوص فراموشی نقوش آن شده، لذا واکاوی نقوش و ارائه تصویر دقیقی از اجنه و موجودات متافیزیکی این فرش‌ها، بیم و واهمه را می‌زداید و تمایل بافندگان را به بازبافی و نهایتاً جاودانه ماندن نقوش اصیل آن ترغیب می‌کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: فرش‌های سلیمانی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست فرش‌هایی با هدف تصویرسازی داستان حضرت سلیمان(ع) بصورت رئال(واقعی) که گرچه بافنده یا محل بافت آن مشخص نیست اما دارای نقشه و الگوی کاملا دقیق هستند و دوم فرش‌هایی که ساختار غیر واقعی و بدوی داشته ، در فارس بافته می شده‌اند و ذهنی بافندکه به نام «عرب جنی » شهرت دارند .
او خاطرنشان‌کرد: دسته دوم با توجه به رنگ زمینه به دو دسته اصلی سفید و آبی تقسیم می‌شوند این نمونه فرش حاوی نقوش متنوع و متعدد از جاندران،گیاهان و موجوداتی است که اجنه خوانده می‌شوند و ایزد بانوی ناهید(آب)تنها نقش مشترک در تمام نمونه‌ها است.
پشوتنی‌زاده با بیان اینکه در تمام ایران، تعداد انگشت‌شماری از فرش‌های سلیمانی در هر دو گروه وجود دارد تصریح‌کرد: در نمونه نخست فقط دو عدد در موزه ملی فرش وجود دارد و از نمونه دوم که به «عرب‌جنی» شهرت دارد، هیچ نمونه اصیلی در ایران وجود ندارد مگر یکی که اخیراً به سفارش موزه خصوصی فرش فارس بازبافی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *