فقدان قصه و قهرمان ، معضل سینمای ایران

17:50

نشست «بررسی و رفع مشکلات سینماهای استان کرمان‌» با حضور رئیس سازمان سینمایی و مدیران‌ ارشاد شهرستان ها، شهرداران ،فرمانداران و مسئولان سینماهای استان کرمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری ،نشست «بررسی و رفع مشکلات سینماهای استان کرمان‌» با حضور محمد خزاعی و مدیران‌ ارشاد شهرستان ها، شهرداران ،فرمانداران و مسئولان سینماهای استان کرمان شب گذشته برگزار شد.
در این نشست خزاعی گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان‌ها مهمترین درخواست مسئولان شهرستان‌ها است که این دغدعه جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به سینماسازی و اهمیت آن همچون کارکرد آموزشی و تربیتی برای همه‌ی کشورها افزود: براساس یک کار پیمایشی در سراسر کشور بیش از ۲۳۰ شهرستان کشور فاقد سالن سینما هستند. تحقق عدالت فرهنگی از سیاست‌های دولت سیزدهم است به همین دلیل برای تعامل بیشر و توجه به نیازهای استان‌ها و شهرستان‌ها و حل مشکلات و رفع دغدغه‌های موجود در خارج از پایتخت این سفرها برنامه‌ریزی شد.
وی با بیان اینکه جدیت شهرستان‌ها در پیگیری برای رفع مشکلات ما را فعال‌تر خواهد کرد و اقدام ارزشمندی است، به مهمترین دغدغه مدیران و مسئولان شهرستان‌ها در ایجاد سینماهای جدید و یا تجهیز آن‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه نشان می‌دهد اگر سینماها از فضای اداری فاصله بگیرند و در فضای تجاری و مال‌ها ایجاد شوند مورد استقبال بیشتری قرار ‌می‌گیرند بنابراین باید با همکاری استانداران، فرمانداران و شهرداری‌ها این فضا در شهرستان‌ها ایجاد شود که با توجه فضای هر شهرستان‌ در مجتمع‌های تجاری سینما ایجاد شود.
رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: هر کجا که سینماهای سنتی تبدیل به سینماهای مدرن شدند جذب مخاطب بالا رفت، بر اساس آمار موجود در کل کشور ۱۰ درصد مردم به سینما می‌روند و در شهرهایی که سینماها مدرن شده‌اند مثل اصفهان، شیراز، مشهد و تهران مخاطبان سینما ۷۰ درصد و در شهرهای دیگر این مخاطب ۳۰ درصد است.
خزاعی یکی دیگر از دلیل استقبال کم مردم از سینما را فقدان قصه و قهرمان در فیلم ها دانست و ادامه داد: در چند ساله گذشته و دوران کرونا به بیش از ۱۷۰ فیلم پروانه ساخت داده شد که بخش زیادی از این فیلمهایی تولیدی مشکلاتی داشتند که سبب شد مردم هم از آن‌ها استقبال نکنند زیرا ژانر بندی فیلم‌ها برای اشباع فضا و تامین نیاز مخاطبان مختلف رعایت نشد که تلاش داریم این وضعیت حل و فضایی ایجاد شود که فیلمسازان به اقتصاد سینما و اعتماد مخاطبان توجه کنند.
در ادامه جمعی از سینماداران و‌ مدیران فرهنگی و اجتماعی استان کرمان به طرح خواسته‌ها و مشکلات شهرستان های مختلف استان‌ پرداختند.
لزوم تکمیل پروژه‌های فرهنگی، نبود سینما در شهرهای مختلف استان، ایجاد و توسعه سالن‌های سینما، فراهم کردن تجهیزات لازم برای سینمای شهرستان‌ها، نوسازی سیستم‌های سرور و صوتی سینما، نیاز به پردیس‌های سینمایی، فراهم کردن شرایط ایجاد تفاهم‌نامه با بخش های خصوصی در راه‌اندازی سالن های سینمایی، رسیدگی به وضعیت سینماهای در حال تعطیلی و گره گشایی مناسبات سینماداران با برخی دستگاه های اجرایی از جمله مهمترین درخواست‌های مسئولان و مدیران حاضر در جلسه بود
ذوالعلا با ارائه گزارشی از مشکلات سینماهای استان گفت: سینماهای استان به توجه جدی نیاز دارند. از اینکه مافیا در سینما را شکسته اید جا دارد به سهم خودم تشکر کنم ولی مشکلات سینما همچنان‌زیاد است. ما فیلم های خوب نیاز داریم.
به گفته وی مردم در شرایط فعلی چندان تمایلی به سینمارفتن ندارند و لازم است فیلم های تولید شود و شرایط و امکانات بهتری مهیا شود. کرمان جزو شهرهای فرهنگ دوست کشور است.
پرنده غیبی مدیر سینماهای آسیا و مهتاب هم از رویکرد عدالت محوری در مدیران فرهنگی قدردانی‌کرد و با تاکید بر این نکته که‌عدالت طلبی در حد شعار نماند گفت: من یک تشکر دارم و چند تا انتقاد.
وی افزود: تشکر می‌کنم که ماها را هم‌دیدید و در پایتخت نشستید و فقط شعار ندادید، آمدید و از نزدیک به بررسی درد و دل های ما گوش کردید. تا همین جا ممنونیم.
این‌مدیر سینما اما ضمن انتقاد از رئیس سازمان سینمایی گفت: به خدا باداین‌کیفیت‌ فیلم ها سینماها رو به‌تعطیلی‌می روند. مردم‌چگومه‌از این‌همه فیلم های سیاه و تلخ اجتماعی استقبال کنند؟ چرا اینقدر فیلم های شخصی و بی ربط تولید شود؟
وی درخواست‌کرد: لطفا فیلمسازان به‌ما‌ سینماداران‌و‌ مردم‌ رحم کنند. این همه محتوای ناامید کننده و تلخ چرا به کام مردم می ریزید؟
شایان ذکر است در این سفر اصغر فارسی، محمدرضا سوقندی و هاشم میرزاخانی رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *