13:18

مراسم تشییع پیکر ناصر تکمیل همایون (جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار) برگزار شد.
به گزارش ایسنا، پیکر این چهرۀ فرهنگی صبح روز پنج‌شنبه (۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱) در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور خانواده، دوستان و همکاران او و همچنین چهره‌های فرهنگی و اجتماعی دیگر تشییع شد.
موسی نجفی (رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، احمد کتابی (استاد بازنشستۀ پژوهشکده مطالعات اجتماعی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، عبداله قنبرلو (دانشیار گروه روابط بین‌الملل در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، عبدالمجید مبلغی (استادیار، پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، حسینعلی قبادی (سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، نعمت‌الله فاضلی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، حمید تنکابنی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سیدابوتراب سیاهپوش (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، رضا دبیرنژاد (رئیس موزه ملک)، نیکنام حسینی‌پور، محمدجواد حق‌شناس و… از حاضران در این مراسم بودند.
همسر ناصر تکمیل همایون بر پیکر این مورخ فقید گفت که او همۀ دغدغه‌اش ایران بود و بیان کرد: همۀ عشقش ایران بود. هر روز می‌گفت که ایران چه می‌شود؟ من می‌گفتم نگران نباش، درست می‌شود. ناصر خیلی آدم خاصی بود و برای هیچکس آزاری نداشت.
همچنین، در این مراسم اعلام شد که پیکر تکمیل همایون ساعت ۱۰ صبح روز جمعه (۲۷ آبان) در بهشت حسینیه قزوین به خاک سپرده می‌شود و مراسم گرامیداشتی نیز برای او در ساعت ۱۰ روز یکشنبه (۲۹ آبان) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.
ناصر تکمیل‌همایون متولد ۱۳۱۵ در قزوین بود. او دورۀ کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دورۀ دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را در دانشگاه پاریس به پایان برد.
از جمله آثار او می‌توان به «تاریخ ایران در یک نگاه»،‌ «آموزش و پرورش در ایران»، «آبسکون، یا، جزیره آشوراده»، «سلطانیه»، «دانشگاه گندی‌شاپور»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری» «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)» و «جاده ابریشم» اشاره کرد.
از این جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار اخیراً اثری با عنوان «مصدق در دورۀ قاجار» منتشر شد. تکمیل‌همایون اثرِ دیگری به نام «ایران جان» از (انتشارات نگارستان اندیشه) را در آستانۀ رونمایی داشت. این اثر با مضمون «هویت ملی» به نگارش درآمد.
او در روزهای اخیر در پی ایست قلبی در بیمارستان طالقانی تهران بستری شده بود و امروز ۲۵ آبان ماه درگذشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *