14:47

برنامه‌ «با من بخوان» برای ششمین بار پیاپی در فهرست نامزدان دریافت جایزه جهانی یادبود آسترید لیندگرن (آلما) اعلام شد.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای جایزه آلما، کاترین پترسون نویسنده نام‌آشنای جهان، «با من بخوان» را نامزد جایزه‌ آسترید لیندگرن کرد. این نویسنده که خود برنده‌ جایزه آلما سال ۲۰۰۶ و جایزه هانس کریستین اندرسن ۱۹۹۸ و جایزه‌های معتبر بسیار دیگری در حوزه ادبیات کودکان بوده، برنامه‌ «با من بخوان» را شایسته‌ دریافت این جایزه بزرگ جهانی دانسته است.
افزون بر کاترین پترسون، «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان بلژیک شاخه فلاندرز» نیز امسال برای چندمین سال پیاپی برنامه‌ «با من بخوان» را به عنوان نامزد دریافت این جایزه معرفی کرده‌ است.
کمتر کسی در ایران ممکن است اهل ادبیات کودکان بوده و نام کاترین پترسون را نشنیده باشد. از این نویسنده نام‌آشنا و محبوب کودکان و نوجوانان کتاب‌های زیادی در ایران ترجمه و منتشر شده است که از میان آن‌ها می‌توان به همچون ستارگان، نان و گل سرخ، جیپ و داستان های زندگی او و پلی به سوی ترابیتیا اشاره کرد. درون‌مایه‌ بیش‌تر آثار او موضوع‌های اجتماعی و انسانی است. او همواره دغدغه‌ سرنوشت و زندگی کودکان محروم را داشته است و از پشتیبانان بزرگ برنامه‌های ترویج خواندن در میان کودکان و نوجوانان مناطق محروم جهان بوده است و درست به همین سبب، به گفته خودش، دل در گرو برنامه‌ «با من بخوان» دارد و با باوری عمیق از آن پشتیبانی می‌کند.
او در نامه‌ای به گروه «با من بخوان» می‌نویسد: از این‌که هستید و با وجود همه‌ ناملایمات از کودکان پشتیبانی می‌کنید و به آن‌ها خدمات می‌دهید، بسیار خوشحالم. جهان به افرادی چون شما که این چنین با مردم و کودکان همدلی دارید نیاز دارد.
شاخه‌ ملی ایبی در فلاندرز بلژیک نیز امسال برای چندین سال پیاپی «با من بخوان» را شایسته دریافت این جایزه‌ تشخیص داده است. شاخه‌های ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY ، در هر کشور، نهادهای ناسودبر و مستقلی‌اند که برای بهبود کیفیت کتاب‌های کودکان و گسترش فرهنگ کتابخوانی و کتابخانه‌های کودک فعالیت می‌کنند.
«با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی برای همه کودکان به‌ویژه کودکان محروم و در بحران است که زیر نظر «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان» اجرا می‌شود. این برنامه بر پایه‌ رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست همه‌ی کودکان بنا شده است، به‌ویژه کودکانی که در وضعیت معمول زندگی به این‌گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند. «با من بخوان» بر تقویت سواد پایه و سهیم شدن کتاب با کودکان و نوجوانان با روش بلندخوانی، گفت‌وگو و نمایش در پیوند با کتاب تمرکز دارد تا هم‌زمان با ایجاد لذت و شوق خواندن تأثیرگذاری ژرف‌تری بر ذهن و جان کودکان بگذارد. این برنامه بر اساس این رویکرد، افزون بر گزینش آگاهانه کتاب‌های مناسب و باکیفیت و رساندن آن به دست کودکان، می‌کوشد با برگزاری کارگاه‌های گوناگون، مربیان و آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن توانمند کند.
برنامه‌ «با من بخوان» که از سوی نیکوکاران پشتیبانی می‌شود از سال ۱۳۸۹ تا کنون در مراکزی در ۲۳ استان ایران اجرا شده و بیش از ۳۰۰ هزار کودک و نوجوان صفر تا ۱۶ ساله را تحت پوشش خود قرار داده است. همچنین برنامه‌ی «با من بخوان» تا کنون حدود ۱۰۰ کتابخانه‌ی کودک‌محور در سراسر ایران راه‌اندازی کرده است.
جایزه‌ یادبود آسترید لیندگرن (آلما) را دولت سوئد پس از درگذشت آسترید لیندگرن نویسنده در سال ۲۰۰۲ برای گرامی‌داشت خاطره‌ی او بنا نهاد. هدف از پایه‌گذاری جایزه‌ی آلما ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان است. این جایزه بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه‌ی نقدی ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزه‌ی بزرگ ادبیات در جهان است. جایزه‌ی یادبود آسترید لیندگرن، جایزه‌ای ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای فعال در حوزه‌ ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج یا نهاد، صرف‌نظر از زبان و ملیت آن‌ها اعطا می‌شود. آثار هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.
هر ساله از سراسر دنیا سازمان‌های منتخبی که دارای گسترده‌ترین و بیش‌ترین اطلاعات درباره‌ی نویسندگان، تصویرگران، قصه‌گویان و فعالان ادبیات کودک هستند، به عنوان سازمان‌های نامزدکننده، نامزدهای خود را از سراسر دنیا به هیئت‌داوران جایزه‌ آلما معرفی کنند.
در حال حاضر در ایران چهار نهاد «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان»، «شورای کتاب کودک»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» این امتیاز را دارند که نامزدهای خود را به لیندگرن معرفی کنند.
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان امسال نیز همانند سال‌های گذشته هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده‌ محبوب چند نسل از کودکان ایران را نامزدی شایسته برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن تشخیص داده و او را به هیات داوران این جایزه، که از کارشناسان برجسته‌ ادبیات کودکان سوئد هستند، معرفی کرده است.
همچنین امسال جمشید خانیان (نویسنده) و عبدالحکیم بهار (مروج کتاب و کتابخوانی) از سوی شورای کتاب کودک، فریدون عموزاده ‏خلیلی (نویسنده) و شهلا افتخاری (مروج کتاب و کتابخوانی) از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و حمیدرضا شاه‌آبادی (نویسنده) و کتابخانه‌های سیار کانون از سوی کانون پرورش فکری کودکان به عنوان نامزدان دریافت جایزه از ایران معرفی شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *