12:49

جشنواره فیلم فجر در حالی چهلمین دوره خود را در چند روز آینده آغاز خواهد کرد که برخی اتفاقات چند روزه اخیر، به زعم کارشناسان امر، از بلوغ یک جشنواره چهل ساله نشانی ندارد.
به گزارش ایسنا، دست اندرکاران این رویداد در حالی شامگاه ۲۶ دی ماه اعلام کردند که خانه جشنواره و به قول معروف کاخ جشنواره برای اهالی رسانه، سینما چارسو است و میزبان انجمن منتقدان هم سینما فلسطین خواهد بود که بعد از یک روز از این تصمیم‌گیری در خبری جدید اعلام کردند که برج میلاد میزبان اهالی رسانه است! بدون اینکه نامی از انجمن منتقدان ببرند اما بعدا انجمن منتقدان هم در اطلاعیه‌ای به اعضای خود خبر داد که برج میلاد میزبان انجمن منتقدان هم است.
در شرایطی که انتظار می‌رفت یک جشنواره چهل ساله، مقدمات برگزاری اش به‌گونه‌ای باشد که هر لحظه تغییراتی در آن رخ ندهد و برخی مسائل تجربه شده، دوباره از سوی دست‌اندرکاران این رویداد تجربه نشود، اما حکایت بی‌برنامه‌گی‌ها و تغییرات لحظه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها، نشانه خوبی برای این رویداد نبوده و نیست.
برج میلادی که از کیفیت نامناسب پرده نمایش رنج می‌برد و بارها صدای سینماگران را در آورده بود و سه سال قبل نیز اهالی رسانه به دلیل مرتب شدن و حرفه‌ای تر برگزار شدن به پردیس سینما ملت منتقل شدند، دوباره میزبان اهالی رسانه و منتقدان است.
البته این نکته را باید متذکر شویم که سال قبل جشنواره فیلم فجر استثنائا به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا و رعایت فاصله اجتماعی، در برج میلاد با ظرفیت محدود برای اهالی رسانه برگزار شد، به‌گونه‌ای که دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر محدود کارت صادر کردند و از سوی دیگر، به دلیل سقف بلند برج میلاد و امکان کم کردن صندلی‌های آن ، محل مناسب برگزاری این رویداد در شرایط کرونا شناخته شد و دست‌اندرکاران هم مدعی بودند که کیفیت نمایش بهبود یافته است.
اما امسال دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر بدون اشاره به وضعیت کرونا در کشور، گویا در شرایطی که زنگ خطر امیکرون به صدا در آمده است و انتظار می‌رود که حداقل اگر قرار است جشنواره برگزار شود، با رعایت فاصله اجتماعی و تعداد محدودتر اهالی رسانه همچون سال قبل برگزار شود اما با اعلام حضورهای مضاعف در برج میلاد، این پرسش وجود دارد که چقدر پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره رعایت خواهد شد؟ و مهمتر اینکه آیا دست‌اندرکاران جشنواره اکنون رقم مشخصی در زمینه‌ی میهمانان کاخ جشنواره در نظر گرفته‌اند؟
به هر روی، از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر می‌توان پرسید، با احتساب هنرمندانی که فیلم در جشنواره دارند و اهالی رسانه و منتقدان چگونه می‌خواهند پروتکل‌های بهداشتی را برای مبارزه با سویه جدید کرونا رعایت کنند؟ دست‌اندرکاران این رویداد در این شرایط نمی‌توانند مانند قبل شفاف‌سازی کنند که هر رسانه، چه تعداد کارت برای چه عنوان‌هایی خواهد گرفت؟! آیا قرار نیست بعد از چهل سال برگزاری جشنواره، ما مکان ثابتی برای برگزاری رویدادهای سینمایی‌مان که عناوین مختلفی چون کاخ و خانه جشنواره برای آنها گذاشته‌ایم، داشته باشیم. حال با این شرایط آیا کیفیت مناسب نمایش فیلم‌ها در نمایش برج میلاد وجود خواهند داشت؟ به هرحال تصیم به برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، تصمیمی است که قطعا تغییر نخواهد کرد اما یک نگرانی مهم که باقی می‌ماند، وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در شرایطی است که سویه جدید کرونا، زنگ خطرش از تریبون‌های رسمی به صدا در آمده است.
در کل، از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر باید پرسید که چه تضمینی می‌دهند که پروتکل‌های بهداشتی در برج میلاد و سایر سالن‌های میزبان جشنواره رعایت خواهد شد؟!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *