18:50

بانی‌فیلم: در میان فیلم‌های تاریخ سینما، هیچ فیلمی مانند ساخته اسکاری تحسین‌برانگیز جوزپه تورناتوره به خوبی فصول مشترک سینمادوستان جهان را نشان نمی‌دهد؛ «سینما پارادیزو»!
شنیدن خبر درگذشت یکی از بازیگران «سینما پارادیزو» برای دوستداران سینما غم‌انگیز است، به ویژه اینکه این بازیگر چهره‌ای کاریزماتیک و سینمایی از خود را در ذهن علاقمندان حک کرده باشد.
امروز ژاک پرن بازیگر فیلم برنده جایزه اسکار «سینما پارادیزو»، در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژاک پرن هنرپیشه و کارگردان فرانسوی که بازی در فیلم‌هایی چون سینما پارادیزو (Cinema Paradiso) و دختران جوان راچفورت (The Young Girls of Rochefort) را در کارنامه داشت و فیلم پرندگان مهاجر (Winged Migration) را کارگردانی کرده بود، دیروز پنجشنبه ۲۱ آوریل (۱ اردیبهشت) در سن ۸۰ سالگی در پاریس درگذشت.پرن ۱۳ ژوئیه سال ۱۹۴۱ در پاریس متولد شد و در طول حرفه هنری خود که از دهه ۱۹۵۰ تا به امروز را دربرمی‌گرفت، در بیش از ۷۰ فیلم جلوی دوربین رفت.این بازیگر فرانسوی نخستین نقش اول خود را در سال ۱۹۶۱ و در فیلم دختری با یک چمدان (Girl with a Suitcase) گرفت.
پرن که سینمادوستان او را به موهای جوگندمی و صدای نازکش می‌شناختند، معمولا در نقش افسرهای نظامی بازی می‌کرد. از جمله فیلم‌هایی که وی در این نقش در آنها ظاهر شد می‌توان لشکر ۳۱۷ (The ۳۱۷th Platoon) و افتخار یک کاپیتان (A Captain’s Honor) اشاره کرد.
این بازیگر فرانسوی در دوران فعالیت حرفه‌ای خود در موزیکال‌هایی چون دختران جوان راچفورت و پوست الاغ (Donkey Skin) با کاترین دونو همبازی شد. با وجود این، پرن بیشتر به بازی در فیلم برنده جایزه اسکار سینما پارادیزو شناخته می‌شود.


سینما پارادیزو روایتگر رابطه میان یک پسر جوان و آپارتچی سالخورده تنها سینمای روستای محل تولد او در سیسیل ایتالیاست.
از این فیلم نسخه‌های مختلفی اکران شد. اولین نسخه ۱۵۵ دقیقه بود که در ایتالیا روی پرده رفت اما استقبال سرد تماشاچیان باعث شد نسخه بین المللی آن را تا ۱۲۴ دقیقه کوتاه کنند. این نسخه اصلاح شده خوش درخشید و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن ۱۹۸۹ و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان آن سال را از آن خود کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *