19:51

فرانسه گنجینه‌ای شامل ۲۶ عتیقه تاریخی از دوران امپراطوری بنین را پس از ۱۲۹ سال به آفریقا بازمی‌گرداند.
به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، فرانسه در اقدامی تاریخی که می‌تواند برای دیگر موزه‌های اروپایی تبعاتی به همراه داشته باشد، ۲۶ عتیقه را که در دوران استعمار به سرقت رفته بودند، به بنین بازمی‌گرداند.
مجسمه‌های چوبی با پیکرهای انسانی، تخت‌های سلطنتی و محراب‌های مقدس بنین ۱۲۹ سال پیش به دست ارتش فرانسه به سرقت رفتند. این مجموعه که گنجینه آبومی (شهری در بنین) نام دارد برای آخرین بار از امروز (سه‌شنبه، ۴ آبان) تا یکشنبه (۹ آبان) در موزه برانلی-ژاک شیراک برای بازدیدکنندگان فرانسوی به نمایش گذاشته خواهد شد.
بنین به کمک دولت فرانسه در حال تاسیس یک موزه جدید در شهر آبومی است که این گنجینه‌ پس از بازگشت به وطن، در آن نگهداری خواهد شد.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ در یک سخنرانی تاریخی اعلام کرد دیگر نمی‌پذیرد که بخش عمده میراث فرهنگی بسیاری از کشورهای آفریقایی در فرانسه باشد و این کشور باید اشتباهات گذشته خود را جبران کند. این سخنرانی نقشه راهی شد برای بازگشت گنجینه های سلطنتی که در دوران امپراطوری و استعمارگری به غارت رفتند. با وجود این، فرانسه تاکنون تنها یکی از این گنجینه ها را به کشور مبدا بازگردانده است، شمشیری که به موزه نظامی سنگال تحویل داده شد. ۲۶ عتیقه‌ای که به زودی به بنین فرستاده خواهند شد نیز تنها بخش کوچکی از بیش از ۹۰ هزار عتیقه‌ای هستند که از جنوب صحرای آفریقا در موزه های فرانسه نگهداری می‌شوند.با این وجود پیش‌بینی می‌شود این آغاز یک تغییر مثبت در جهان باشد.
آلمان اوایل سال جاری میلادی دست به اقدام مشابهی زد. تصمیمی گرفته شد مبنی بر این که موزه های آلمانی باید روی برنامه‌ای برای استرداد عتیقه‌های نیجریه موسوم به برنزهای بنین در یک سال آینده کار کنند. این گنجینه در سال ۱۸۹۷ میلادی در پی یک عملیات استعماری توسط بریتانیا از کاخ سلطنتی پادشاهی بنین که امروزه در جنوب نیجریه قرار دارد غارت شد.
البته این نوع از استردادها مخالفان خود را نیز دارد؛ موزه بریتانیا در لندن که دهه‌هاست با دولت یونان بر سر بازگرداندن مرمرنماهای الگینن درگیر است، استدلال می‌کند این مدل استردادها موزه‌های غربی را از کلکسیون‌هایشان خالی خواهد کرد زیرا بسیاری از این کلکسیون‌ها از اشیایی تشکیل شده‌اند که در دوران استعمارگری به دست آمدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *