11:14

مردم سومالی پس از سه دهه انتظار برای اولین بار در سینما به تماشای فیلم نشستند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، سینمای ملی سومالی پس از سه دهه تعطیلی با نمایش یک فیلم کمدی و یک فیلم ترسناک برای اولین بار پذیرای تماشاچیان بود. تا پیش از این مردم سومالی در تلویزیون فیلم‌های هندی و عربی نگاه می‌کردند و از تماشای فیلم‌های تولید داخل به طور کامل محروم بودند.

بازگشت سینما به سومالی پس از سه دهه انتظار

سینمای ملی سومالی که هدیه‌ای از طرف مائو زدونگ بنیانگذار و اولین رهبر چین کمونیست بود، در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد و از همان ابتدا به کانونی مهم برای نمایش سنت غنی داستان پردازی سومالی و اجرای تئاتر و نمایش‌های موزیکال پرزرق و برق تبدیل شد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی این سینما محلی شد برای برگزاری جشنواره‌های فیلم پان آفریقایی، جنبشی که هدف آن تشویق و تقویت پیوند همبستگی بین تمام افراد آفریقایی‌تبار است.

پس از سقوط محمد زیادباره رئیس جمهوری اسبق سومالی در سال ۱۹۹۱، فرماندهان قبیله‌ای با تسلیحات ضدهوایی بر فراز این سینما که از آن به عنوان پایگاه استفاده می‌کردند، به هم حمله کردند. ساختمان سینما آنقدر هدف شلیک قرار گرفت که پس از گذشت یک سال از آغاز درگیری‌ها، سقف آن فروریخت.

گروهی که در سال ۲۰۰۶ در سومالی به قدرت رسیدند، این ساختمان را به تصرف خود درآوردند. آنها انواع سرگرمی‌های عمومی از برگزاری کنسرت تا مسابقات ورزشی را که از نظرشان گناه بود، ممنوع کردند. نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۱۱ کنترل پایتخت سومالی را بازپس گرفتند و دولت جدید یک سال بعد این سینما را بازگشایی کرد. اما پس از سه هفته، یک بمب‌گذار انتحاری از گروه افراطی الشباب در جریان یک مراسم به این سینما حمله کرد و جان ۶ نفر را گرفت. ساختمان سینمای ملی سومالی پس از این اتفاق در سال ۲۰۲۰ بازگشایی شد و حالا پس از نزدیک به سه دهه فیلم اکران می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *