13:13

مراکز فرهنگی و هنری فرانسه در حالی از دومین روز از ماه خرداد بازگشایی شدند که مسئولان مربوطه در این کشور، حداقل تا چند ماه آتی، آینده چندان روشنی را برای این حوزه پیش‌بینی نمی‌کنند.
به گزارش ایرنا، “مراکز فرهنگی و هنری فعالیت خود را از سر خواهند گرفت” خبری که مدتهاست اهالی فرهنگ و هنر منتظر شنیدن آن بودند. سرانجام مراکز فرهنگی و هنری فرانسه مانند سینما، تئاتر، موزه، عمارت های تاریخی و سالن‌های کنفرانس پس از گذشت شش ماه تعطیلی می‌توانند درهای خود را به روی علاقه‌مندان فرهنگ و هنر باز کنند. اما برخلاف آنچه تصور می‌شد، این خبر مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. سال ۲۰۲۰، سال لغو انواع جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و تعویق اجراهای تئاتر، کنفرانس‌ها و اکران فیلم‌ها روی پرده سینما بود. اما بعد از گذشت یک سال از پشت سر گذاشتن تعلیق و تعویق‌های متعدد، در نهایت نوبت به فرهنگ و هنر رسید تا بتواند جایگاه گمشده خود را بین مخاطبانش پیدا کند.
هنرمندان سرانجام می‌توانند چشم در چشم هنردوستان به اجرای کارهای هنری بپردازند و ارتباط نزدیکی را با آنها تجربه کنند. ارتباطی که در ماه‌های گذشته محدود به صفحه‌های مجازی شده بود. تمامی شهرها می‌توانند فعالیت‌های هنری خود را از سر گرفته و هزاران هنرمند، موسیقی‌دان، کمدین، بازیگر و امثالهم می‌توانند زندگی اجتماعی خود را دوباره شروع کنند. هرچند این بازگشایی به سهم خود با تردیدها و گمانه‌های بسیاری همراه است. شنیدن خبر بازگشایی مراکز فرهنگی در نگاه اول می‌تواند مثبت و خوشایند باشد اما هنگامی که دقیق‌تر به آن نگاه می‌کنیم، چندان خوشایند نخواهد بود.
سالن‌های سینما و تئاتری را در نظر بگیرید که برای بازگشایی مجدد اجراهای هنری نیاز به رزرو بلیط دارند و تا سالنی به حد نصاب بلیط نفروخته باشد و از این امر اطمینان حاصل نکند، نمی‌توانند اجرا داشته باشند. در نتیجه، در اینجاست که حتی با اجازه بازگشایی مجدد مراکز فرهنگی، هنوز نمی‌توان نگاه خوش بینانه‌ای به زنده شدن فرهنگ و هنر در فرانسه داشت. بسیاری از جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری به دلیل قرنطینه سراسری در فرانسه اجراهای خود را در بهار از دست دادند اما نباید خیلی ناامید بود زیرا تابستان نزدیک است و برنامه‌های هنری که معمولا در بهار اجرا می‌شدند را می‌توان در تابستان اجرا کرد.
چرا از نظر مسئولان فرهنگی و هنری پر کردن سالن‌ها، بعد از چندین ماه تعطیلی، کار دشواری خواهد بود؟
مخاطبانی را در نظر بگیرید که علاقه‌مند بودند فیلم‌های جدید را روی پرده سینما مشاهده کنند؛ اما حدود شش ماه به دلیل تعطیلی سینماها به سایت‌های پخش‌ اینترنتی فیلم پناه برده و اشتراک‌های متعددی را با نازلترین قیمت‌ها خریداری کردند تا بتوانند فیلم‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند.
آیا این مخاطبان می‌توانند صفحات مجازی را فراموش کرده و خود را در سینماهایی مجسم کنند که باید هنوز فاصله اجتماعی را رعایت کرده و ماسک به صورت داشته باشند؟ هرچه باشد ویروس کرونا هنوز کاملا فعال است و باید همچنان نکات بهداشتی را در مراکز عمومی رعایت کرد.
اکنون این سوال مطرح می‌شود، مراکز فرهنگی چطور می‌توانند ارتباط خود با مخاطبان را از سر بگیرند؟ هنردوستان چگونه می‌توانند عادت‌های کرونایی خود را در استفاده مجازی از برنامه‌های هنری کنار بگذارند؟ ارتباطات متقابل فراموش شده‌ای که نیازمند زمان و همینطور صبر است.

برقراری ارتباط مجدد بین دولت و هنرمندان
جدای از ارتباط بین هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر، ارتباط بین دولت فرانسه و هنرمندان نیز در مدت قرنطینه تیره و تار شد. زیرا دولت در مدت قرنطینه، حوزه فرهنگ را در دسته فعالیت‌های غیر ضروری مثل خرید کفش و لباس قرار داد و با انتقاد و اعتراض هنرمندان روبه‌رو شد. اما دولت فرانسه می‌تواند با ادامه حمایت‌های مالی از بخش‌های فرهنگی و هنری، هنرمندان را در روزهای سخت بازگشایی حمایت و یاری کند تا بخش فرهنگ و هنر فرانسه بتواند به روزهای با شکوه خود بازگردد.

پایان قرنطینه فرهنگی در اروپا چه زمانی فرا می‌رسد؟

در حالی مراکز فرهنگی و هنری در کشور فرانسه پس از چند ماه تعطیلی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند که کشورهای اروپایی همسایه نیز به دنبال احیای فعالیت های فرهنگی و هنری خود هستند. اما شرایط کرونایی کشورهای اتحادیه اروپا هنوز حساس بوده و باید همچنان باید نکات بهداشتی را در مراکز عمومی رعایت کرد:

پرتغال، امیدوار هستیم
کشور پرتغال بعد از گذشت زمستانی سخت و قرنطینه‌های دشوار از اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ۹۹- اوایل فروردین ۱۴۰۰) به تدریج درهای فرهنگ و هنر خود را به روی هنردوستان گشود. اما بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری می‌تواند با توجه به شرایط و آمار بیماران مبتلا به کووید -۱۹ در شهرهای مختلف پرتغال متفاوت باشد.
بازگشایی مراکز فرهنگی موقتی بوده و چناچه آمار مبتلایان افزایش پیدا کند، فعالیت‌های عمومی به حالت تعلیق درخواهد آمد. پرتغال، در ژانویه ۲۰۲۱ (دی- بهمن ۹۹) رکورد آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان را به خود اختصاص داده بود. در نتیجه با احتیاط و رعایت نکات بهداشتی، در ابتدا کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها اجازه فعالیت پیدا کردند و دو هفته بعد نیز موزه‌ها، مراکز تاریخی و نمایشگاه‌ها. شهرداری لیسبون، بازدید از مراکز فرهنگی را برای تشویق و جذب مخاطبان در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت ۱۴۰۰) رایگان اعلام کرد. در نهایت در تاریخ ۳ مه (۱۳ اردیبهشت)، سینما، تئاتر و سالن‌های کنفرانس با رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و همینطور کاهش ساعات فعالیت، اجازه بازگشایی پیدا کردند.

آلمان، تعلیق دوباره
هنرمندان آلمانی ماه‌ها با دولت آلمان نزاع داشتند تا بخش فرهنگی شامل اپرا و تئاتر را از بخش “سرگرمی” مانند باغ‌وحش‌ها و امثالهم جدا کنند. در برلین، برخی از سالن‌های اپرا علی‌رغم محدودیت‌های بخش فرهنگی و هنری به فعالیت خود ادامه دادند. بدین ترتیب که تماشاچیان برای حضور در اپرا ملزم بودند تست آنتی ژن که به قیمت بلیط اضافه شده بود را قبل از ورود به سالن انجام دهند. در صورتی که پاسخ تست منفی بود، تماشاچیان می توانستند وارد سالن شوند. اما پس از اوج گرفتن آمار مبتلایان به کووید -۱۹، دولت آلمان در تاریخ بیست و چهارم آوریل (۴ اردیبهشت) بار دیگر درها را بر روی فعالیت‌های عمومی بست.

اسپانیا، تشویق مردم به حضور در مکان‌های فرهنگی
موزه‌های معروف مادرید با وجود رایگان بودن قادر به پر کردن سالن‌های خود نیستند. اسپانیا سال گذشته بین ماه‌های مه و ژوئن (اردیبهشت تا تیر ۹۹)، با توجه به آمار مبتلایان در شهرهای مختلف در سالن‌های فرهنگی و هنری را به روی عموم گشود و تمامی بازدیدها تا پایان سی و یکم اوت (۱۰ شهریور ۹۹) رایگان اعلام شده بودند. در سال ۲۰۲۱، هشتگی در شبکه‌های مجازی اسپانیا با عنوان ” فرهنگ لازم است” ترند شد که مخاطبان بسیاری از جمله وزیر مربوطه را با خود همراه کرد. وزیر فرهنگ اسپانیا در یک سخنرانی در اوایل ماه آوریل گفت : فرهنگ جزئی جدانشدنی از هر کشوری است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این جزء جدانشدنی را به زندگی روزمره مردم اسپانیا برگردانیم. فرهنگی که نه تنها ما را غنی می‌کند بلکه باعث اشتغال‌زایی هم می‌شود.

هلند، منتظریم
مراکز فرهنگی و هنری در هلند با رعایت شرایط بهداشتی، داشتن ماسک، تست منفی کووید -۱۹، رعایت فاصله مناسب و سایر نکات احتیاطی از بیست و ششم مه (۵ خرداد) سرانجام می‌توانند پذیرای هنردوستان باشند.

ایتالیا، محتاط می‌مانیم
مراکز فرهنگی ایتالیایی نیز از بیست و ششم آوریل (۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) بازگشایی شدند، اما فقط در مناطقی که آمار مبتلایان کاهش پیدا کرده باشد؛ در غیر این صورت، مراکز فرهنگی همچنان در وضعیت تعلیق باقی خواهند ماند. ایتالیا همچنان محتاط است و قانون منع و رفت آمد خود را به ساعت بیست و دو تغییر داده و محدودیت‌های جابه‌جایی را اعمال می‌کند.

بلژیک، اعتراض می‌کنیم
فعالیت‌های فرهنگی و هنری همچنان تعطیل هستند و فقط فعالیت‌هایی که امکان اجرا شدن در فضای باز را دارند، از ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) و با ظرفیت حداکثر پنجاه نفر کار خود را شروع کرده‌اند. بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری همانند گالری‌ها و نمایشگاه‌ها به این تصمیم اعتراض کرده و معتقدند که آنها نیز باید بتوانند فعالیت هنری خود را آغاز کنند. از سوی دیگر، مسئولان تئاترها امید دارند با ظرفیت پنجاه نفری فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور بتوانند ظرفیت خود را افزایش دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *