12:37

الهه بزغاله غارت شده توسط انگلیسی‌ها که حالا در یک باغ رها شده، به هندوستان بازگردانده می‌شود.
به گزارش فارس به نقل از گاردین، الهه بزغاله غارت شده توسط انگلیسی‌ها که حالا در یک باغ رها شده به هندوستان بازگردانده می‌شود.
مجسمه‌ای که زمانی در حراج ساتبیز به فروش رسید، با ادعای اینکه بخشی از گنجینه گرانبهایی از آثار باستانی به سرقت رفته است، پیدا شد.
گاردین نوشت: برای بیش از ۲۰ سال، کسانی که در روستای لوخاری در اوتار پرادش، هند و اطراف آن زندگی می کردند، برای بازگرداندن مجسمه مهم یک الهه که از یک معبد محلی به سرقت رفته بود، دعا کردند. اکنون آن دعاها مستجاب شده است. الهه سر بز قرن هشتمی هزاران مایل دورتر – در یک باغ روستایی انگلیسی پوشیده از خزه – کشف شده است.
این بازیابی توسط کریستوفر مارینلو، متخصص برجسته در بازیابی آثار دزدیده، غارت شده و مفقود شده امکان پذیر شده است. او گفت: «این قطعه یک الهه در نظر گرفته می شود، نه فقط یک مجسمه! اشیای غارت شده صرفاً دارایی های مالی نیستند که کلکسیونرها و خانه‌های حراج از آن سود ببرند.»
مارینلو در این خصوص گفت: این مجسمه به طور رسمی به کمیسیون عالی هند در لندن داده خواهد شد. این مورد باعث شرمساری حراجی ساتبیز است که مجسمه را در سال ۱۹۸۸ برای فروش عرضه کرد، چند سال قبل از اینکه حراجی با اتهامات جدی مبنی بر تشویق به غارت اماکن مذهبی باستانی هند مواجه شود.
ویجی کومار، یکی از بنیانگذاران پروژه غرور هند، که به بازیابی و استرداد مصنوعات مذهبی دزدیده شده اختصاص دارد، گفت: «این مجسمه‌ای بی‌نظیر است. یافتن آن یک رویا بود. در واقع داشتم امیدم را از دست می دادم.»
هر دو نفر فوق از ساتبیز به خاطر پیشنهاد آن به عنوان آیتم ۹۲ در حراج لندن در ۱۴ نوامبر ۱۹۸۸ انتقاد کردند. تخمین زده شد که قیمت آن حدود ۱۵۰۰۰ پوند باشد. امروز، ارزش آن بسیار بالاتر خواهد بود، نه اینکه بتوان آن را به طور قانونی فروخت.
الهه سر بز در میان یوگینی ها – شخصیت های مذهبی زن – بود که بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ مفقود شد. آنها در اصل بخشی از یک معبد بودند و روی تپه‌ای در نزدیکی لوخاری قرار داشتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *