سرانجام زمان موعود عیارسنجی ۲ فیلم مطرح سال آمریکا در گیشه‌ها فرا رسید و «باربی» با تجربه بزرگترین فروش روز افتتاحیه ۲۰۲۳ کارش را شروع کرد، اما فیلم نولان هم با قدرت جلو آمد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، فانتزی صورتی «باربی» ساخته گرتا گرویگ و «اوپنهایمر» درام تاریخی تیره و تار کریستوفر نولان سرانجام روز افتتاحیه‌ خود را پشت سر گذاشتند تا نشان دهند همه می‌توانند برنده باشند.
اما برنده‌تر بین این ۲ فیلم «باربی» محصول برادران وارنر دیسکاوری است که پس از کسب ۲۲.۲ میلیون دلار در روز پنج‌شنبه، بالاترین فروش بلیت از پیش‌نمایش سال را به نام خود کرد. این فیلم جایگاه بهترین‌ها را در روز جمعه هم حفظ کرد و ۴۸.۲ میلیون دلار دیگر از فروش در ۴۲۴۳ سینما به دستاوردش افزود تا در مجموع ۷۰.۵ میلیون دلار کسب کند و عنوان بزرگترین روز افتتاحیه سال را که تاکنون با رقم ۵۱.۸ میلیون دلاری در اختیار «مرد عنکبوتی: در سراسر دنیای عنکبوتی» در ماه ژوئن به دست آمده بود، مال خود کند.

موج صورتی که سینماها را گرفته به احتمال زیاد به همین‌جا ختم نمی‌شود و به نظر می‌رسد «باربی» بتواند عنوان بزرگترین فروش ۳ روز نخست سال ۲۰۲۳ را هم به نام خود ثبت کند. «فیلم برادران سوپر ماریو» در ماه آوریل در سه روز اول اکرانش ۱۴۶.۳ میلیون دلار فروخت. این انیمیشن در حال حاضر با ۵۷۳ میلیون دلار در داخل و ۱.۳۴ میلیارد دلار در سرتاسر جهان، پرفروش‌ترین اکران سال را به نام خود کرده است.
«باربی» گرویگ همچنین می‌تواند عنوان بزرگترین فروش آخر هفته یک کارگردان زن نیز بشود. «کاپیتان مارول» با همکاری آنا بودن و رایان فلک در ۳ روز افتتاحیه خود در سال ۲۰۱۹ توانست ۱۵۳ میلیون دلار بفروشد، اما رکورد فیلمی که توسط یک کارگردان زن ساخته شده متعلق به «زن شگفت انگیز» ساخته پتی جنکینز با ۱۰۳ میلیون دلار است که به نظر می‌رسد «باربی» به راحتی از آن عبور کند.
در حالی که هزینه تولید «باربی» ۱۴۵ میلیون دلار بود، البته هزینه‌های بیشتری را هم برای یک کمپین بازاریابی فراگیر پشت سر گذاشت که حتی به صورتی کردن نیمکت‌های ایستگاه اتوبوس و یک خانه رویایی در مالیبو هم کشید.
با اکران این فیلم نقدهای ۹۰ درصد مثبت از سوی منتقدان برتر در وب‌سایت «راتن تومیتوز» نشان دهنده موفقیت آن نزد منتقدان است و مخاطبان هم امتیاز «A» را در نظرسنجی‌های ابتدایی به فیلم داده‌اند.
این فیلم کمدی با بازی مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن، این عروسک نمادین را در حین سفر از باربیلند به دنیای واقعی دنبال می‌کند. در راه این سفر بازیگران متعددی با باربی همراه شده‌اند که ایسا رائه، آمریکا فررا، کیت مک کینون، مایکل سرا، سیمو لیو، هلن میرن، ویل فرل و بسیاری دیگر را دربرمی‌گیرد.
از سوی دیگر در حالی که آخر هفته ماقبل آخر جولای چند سال اخیر به قلمرو کریستوفر نولان بدل شده بود و این فیلمساز سرشناس ۲ فیلم از ۴ فیلم آخر خود یعنی «شوالیه تاریکی برمی خیزد» و «دانکرک» را در این مقطع سال اکران کرد، امسال نیز قصد داشت تا به همین ترتیب گیشه‌ها را فتح کند. «تنت» نیز ابتدا برای همان زمان در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل همه‌گیری کووید با تاخیر اکران مواجه شد. پس از فاصله گرفتن نولان از کمپانی برادران وارنر و ابراز نارضایتی شدید از عدم تعهد رهبری کنونی به اکران‌های انحصاری در سینما، به نظر می‌رسد کمپانی برادران وارنر احتمالا به قصد «انتقام‌جویی» از این که نولان فیلم جدیدش را در یونیورسال ساخته است، «باربی» را دقیقا در زمان مورد نظر نولان راهی سینماها کرده و سروصدایی به نام «نولانربی» را رقم زده تا نولان را در برابر باربی قرار دهد.
کاری که زمانی به نظر می‌رسید یک مسیر تصادفی بحث‌برانگیز باشد، اکنون به نظر ثمربخش می‌آید. درست است «باربی» برنده آخر هفته است، اما «اوپنهایمر» هم به نوبه خود تاثیرگذار بوده است. این فیلم بیوگرافی که در ۳۶۱۰ سینما روی پرده رفته ۳۳ میلیون دلار در روز افتتاحیه به دست آورده که شامل ۱۰.۵ میلیون دلار در پیش نمایش‌های پنجشنبه‌اش می‌شود.
این در حالی است که «اوپنهایمر» با رتبه R اکران شده و شاید بتواند در این رده رکوردشکن شود. در بالای فهرست فیلم‌هایی از این رده، مجموعه‌ای از فیلم‌های فرانچایزی قرار دارند، مانند «ددپول» و دنباله‌اش، «آن» و دنباله‌اش، به‌علاوه «جوکر». «اوپنهایمر» پیش‌بینی می‌شود تا یکشنبه ۷۷ میلیون دلار فروش کند و پس از «مصائب مسیح» با فروش ۸۳ میلیون دلار، در میان بالاترین افتتاحیه‌های یک فیلم با رتبه R قرار گیرد.
فیلم نولان همچنین به شدت از نمایش در سالن‌های‌ آیمکس و دیگر فرمت‌های برتر بهره می‌برد که موجب می‌شود قیمت بلیت بالاتری در این سالن‌ها داشته باشد. این فیلمساز علاقه دیرینه‌ای به آیمکس دارد و بخش زیادی از از فیلم‌هایش با دوربین‌های سنگین فیلمبرداری می‌شود و فیلمبرداری آن به همین دلیل از «باربی» بسیار چشمگیرتر است. «اوپنهایمر» در این مسیر سومین افتتاحیه بزرگ در حرفه نولان پس از «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» خواهد بود.
ویژگی دیگر فیلم‌های نولان این است که در سینماها باقی می‌مانند و مخاطبان را همچنان با خود همراه می‌کنند. «بین ستاره‌ای» و «دانکرک» در ادامه اکران خود توانستند رقم فروش خود را در آخر هفته‌های بعدی تقریباً ۴ برابر کنند. حتی «تنت» در دوران کرونا و قبل از توزیع گسترده واکسن، پس از اولین اکران خود با فروش ۹ میلیون دلاری به ۵۸.۵ میلیون دلار رسید .
«اوپنهایمر» بهترین نقدها را در دوران کاری نولان گرفته و تاییدیه ۹۶ درصدی را از سوی منتقدان برتر در «راتن تومیتوز» دریافت کرده و دلگرم‌کننده‌تر این که به نظر می‌رسد تماشاگران را به این فیلم حماسی ۳ ساعته ناامیدکننده‌ای کشانده و درجه عالی A» » را از تماشاگران در «سینما اسکور» کسب کرده و یکی از شانس‌های خوب برای فصل جوایز محسوب می‌شود.
این فیلم زندگی رابرت اوپنهایمر فیزیکدان را با بازی کیلین مورفی تصویر می‌کند؛ مردی که از سوی ارتش آمریکا برای رفتن به سمت ساخت اولین بمب اتمی استخدام شد. امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور، فلورانس پیو، کیسی افلک، جاش هارتنت، بنی سفدی، کنت برانا، رامی ملک و بسیاری دیگر در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.
در همین حال «مأموریت: غیرممکن – قسمت اول» از کمپانی پارامونت، تنها پس از ۸و نیم روز نمایش، صفحه‌های آیمکس را در اختیار «اوپنهایمر» گذاشت که موجب می‌شود دنباله فیلم تام کروز را در آخر هفته دوم خود با افت قابل توجهی در حدود ۶۲ درصد روبه‌رو کند که بسیار تندتر از افت ۵۴ درصدی «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» است. معمولا فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» مقاومت فوق‌العاده‌ای در باکس آفیس دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *