13:05

یک فعال تئاتر ، تعطیلی سالن‌های نمایش را در شرایط فعلی، عاقلانه خواند و گفت: می‌دانم بیکاری به اهالی تئاتر فشار آورده و شرایط خوب نیست اما اکنون باید بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کرد. این نگاهی عوامانه است که بگوییم چون فلان کافه باز است،‌ تئاتر هم باید باز باشد.

خیرالله تقیانی‌پور در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تعطیلی سالن‌های نمایش همزمان با موج پنجم کرونا، گفت: به هر حال وقتی ما ادعا می‌کنیم تئاتری و هنرمندیم و بالاتر از عموم مردم فکر می‌کنیم باید خودمان را ملزم به قانون بدانیم. سوای این امر نیز ما باید از خود بپرسیم آیا تعطیلی تئاتر درست است یا مرگ افراد؟

وی با تاکید بر اینکه باید بین مرگ و تعطیلی تئاتر یکی را انتخاب کرد، ادامه داد: عقل سلیم به شما می‌گوید کدام یک از این دو را انتخاب کنید. کدام هنرمندی است که راضی شود یکی از اعضای گروهش دچار کرونا شود یا مخاطبی برای دیدن نمایش او بیاید و کرونا بگیرد یا کرونا داشته باشد و مخاطبان دیگر را آلوده به این ویروس کند؟ و خدای نکرده کسی در این میان از ابتلا به ویروس کرونا که در تئاتر برایش رخ داده، از دنیا برود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: نه تنها هنرمندان بلکه هیچ کس در شرایط کنونی راضی به مرگ کسی نیست. شخصا بین تعطیلی تئاتر و مرگ، تعطیلی را انتخاب می‌کنم. نه تنها من بلکه هر عقل سلیمی بین بیکاری و مرگ، بیکاری را انتخاب می‌کند.

تقیانی‌پور ادامه داد: می‌دانم فشار زیادی روی تئاتری‌ها بوده و بیکاری خانواده تئاتر را اذیت می‌کند ولی اکنون بحث مرگ و زندگی هم برای خودمان و هم برای دیگران است. در نتیجه بهترین تصمیم در شرایط فعلی تعطیلی است.

وی با بیان اینکه تئاتر از بخش‌های مختلفی ضربه خورده و کرونا تنها یکی از آنهاست، افزود: به عنوان خانواده تئاتر اعلام کرده‌ایم قانون مندیم؛ بنابراین نمی‌توان همه مشکلاتی را که در این چند ساله در تئاتر آوار شده، با این پرسش که چرا سالن‌ها را تعطیل کردید، تقصیر کسی بیاندازیم. در این مدت عزیزان کمی را از دست ندادیم، پس باید بدانیم که این موضوع شوخی‌بردار نیست و نمی‌توان سرسری از کنار آن گذشت.

این کارگردان تئاتر در ادامه صحبت‌هایش در واکنش به انتقاد برخی از اهالی تئاتر که به باز بودن مکان‌های دیگر تاکید می‌کنند، گفت: خیلی از جاها در حال اشتباه کردن هستند، آیا ما هم که ادعا می‌کنیم روشنفکر و هنرمند جامعه هستیم باید اشتباه افراد دیگر را تکرار کنیم؟ آیا چون فلان کافه باز است ما هم باید خواستار باز بودن سالن ها بشویم.

تقیانی‌پور در پایان گفت: جامعه هنری به عنوان الگوی جامعه در شرایط دشوار کنونی باید به یاد آورد در تاریخ هنرمندانی داشتیم که به خاطر روشنگری کردن بیکار بودند یا از کار برکنار و یا ممنوع‌الفعالیت شدند. این یک نگاه عوامانه است که بگوییم چون فلان کافه باز است، ‌تئاتر هم باید باز باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *