13:43

سه ماه از آغاز سال ۱۴۰۰ گذشته و تنور سینما هنوز گرم نشده است. این در حالی است که کمتر از دو ماه تا شروع محرم باقی‌ است که دست‌کم در تابستان روح تازه‌ای به کالبد نیمه جان سینما دمیده شود.
به گزارش ایسنا، پیشنهادهایی که در تمام چند ماه کرونایی سپری شده از سال قبل تا کنون برای جلب نظر صاحبان چند فیلم خاص و راضی کردن آن‌ها به اکران مطرح شده آنقدر غیرجذاب بوده‌اند که تقریبا هیچ امیدی به رونق گیشه سینما در تابستان پیش‌رو نیست و در خوش‌بینانه‌ترین حالت انگار باید منتظر رسیدن فصل پاییز باشیم.
در ماه‌های گذشته همیشه نام چند فیلم پربازیگر و کمدی مثل «دینامیت» و «شیشلیک» بر سر زبان سینمادارها و شورای صنفی نمایش بود که اگر این‌ فیلم‌ها اکران شوند مخاطبان سینما هم بیشتر می‌شوند. در یکی دو هفته قبل پس از یک اکران خصوصی از فیلم «گشت ارشاد ۳» نام این فیلم هم به دو فیلم قبلی اضافه شد و در همین راستا از سوی برخی صاحبان سالن‌های سینما و اعضای شورای صنفی نمایش گفته می‌شد که پیشنهادهایی برای حمایت از این فیلم‌ها و اکرانشان مطرح و تقریبا کار تمام شده است، اما جلسه روز گذشته در شورای صنفی نمایش با برخی از پخش‌کننده‌ ها و صاحبان آثار به نتیجه‌ای نرسید چون آن‌ها حمایت مالی مطرح شده را مناسب فیلم‌های متوسط که هزینه ساخت آن‌ها چندان زیاد نبوده، می‌دانند. ضمن اینکه تاکید دارند سینمادارها هم باید برای اکران به نحوی همراهی کنند.
در این باره سعید خانی – پخش‌کننده فیلم دینامیت – می‌گوید: طبق صحبتی که با من مطرح شد گفته بودند ارشاد قبول کرده دو فیلم را با یک رقمی، (۲.۵ میلیارد تومان) مینیمم گارانتی کند که اکران شوند و من هم احساس کردم با توجه به قابلیت فیلم «دینامیت» و بخاطر سینما آن را می‌توانیم اکران کنیم که برهمین اساس با تهیه‌کننده هم صحبت کردم تا راضی شود، ولی بعد متوجه شدیم آن پیشنهاد و رقمی که به تهیه‌کننده تعلق می‌گیرد، کمتر از چیزی است که تصور می‌کردیم.
او افزود: واقعا جای سوال است که اگر قرار بر احیای سینما باشد چرا صاحب فیلم باید تاوان آن را بدهد؟ سینما فیلم خوب می‌خواهد پس همه باید به هم کمک کنند نه اینکه فقط فیلمساز از نتیجه کار خود بگذرد.
تا چند روز دیگر فصل تابستان از راه می‌رسد و در نیمه‌های ماه مرداد هم محرم شروع می‌شود. با توجه به حضور مردم در خیابان و پارک و رستوران و بازار نمایش فیلم‌های مخاطب‌پسند می‌توانست کسادی گیشه سینماها را کم کند. با این حال فعلا خبری از اکران فیلم جدید نیست و از آنجا که همیشه شروع ماه محرم با منع اکران فیلم‌های کمدی همراه بوده و دو ماه محرم و صفر مقطعی کم‌رونق برای گیشه سینما محسوب می‌شدند، به نظر می‌رسد با مخالفت صاحبان فیلم‌ها در نوبت اکران فصل تابستان هم اتفاق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد، مگر اینکه در جلسه امروز ۲۵ خرداد کارگروه کرونا در سازمان سینمایی تصمیم دیگری برای حمایت از اکران گرفته شود.
این حمایت برای صاحبان فیلم‌ها از آن جهت اهمیت دارد که معتقدند، تماشاگری که در یک سال گذشته عادت کرده در پلتفرم‌های اینترنتی فیلم ببیند، اگر فیلمی در سینما اکران شود، فکر می‌کند آن را به شکل آنلاین هم می‌تواند ببیند و به سینما نمی‌رود. درواقع بسیاری از آن‌ها برگرداندن مخاطب به سینما را از پای پلتفرم‌ها کار سختی می‌دانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *