15:22

مقامات اوکراین نیروهای روس را به سرقت بیش از دو هزار اثر هنری از موزه‌های شهر اشغال شده ماریوپل و انتقال آن‌ها به منطقه دونباس که تحت کنترل روسیه است، متهم کردند.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، شورای شهر ماریوپل با انتشار یک بیانیه در کانال تلگرامی خود گفت: اشغال‌گران ماریوپل را از میراث تاریخی و فرهنگی آن «آزاد» کردند. آنها بیش از دو هزار اثر نمایشی را از موزه های ماریوپل دزدیده و به دونتسک منتقل کردند.
به گفته مقامات اوکراین این محموله دزدی شامل چند اثر اصل از آرخیپ کویندژی، هنرمند اهل ماریوپل، و ایوان آیوازوفسکی، نقاش رمانتیک معروف روس، یک طومار دست‌نویس منحصربه‌فرد از تورات و یک انجیل است که در سال ۱۸۱۱ برای یونانیان مقیم ماریوپل چاپ شد.
شورای شهر ماریوپل اخطار داد: شورای شهر در حال جمع‌آوری اسناد برای سازمان‌های مجری قانون است تا یک پرونده کیفری تشکیل داده و به اینترپل دادخواست بدهد.
ارتش روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجشنبه، ۵ اسفند) به خاک اوکراین حمله کرد و درگیری و تنشی که از سال ۲۰۱۴ بین این دو کشور آغاز شده بود، وارد مرحله جدیدی شد.
مسکو با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز جنگ، شهر بندری ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین را فتح کرده است. براساس برآوردها، همچنان دو هزار تن از سربازان اوکراین و یک هزار غیرنظامی در کارخانه فولاد آزوستال که تحت محاصره نیروهای روس است، پنهان شده‌اند.
در پی حملاتی که در میدان‌های تاریخی در خارکف و چرنیهیف صورت گرفته و و حملات موشکی به یک موزه تاریخ بومی در ایوانکف، نگرانی‌های جهانی درباره تخریب موسسات هنری و ساختمان‌های عمومی تشدید شده است.
سازمان یونسکو چندی پیش از ورود خسارت گسترده به بیش از ۵۰ بنای تاریخی در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *