17:14

«اومیکرون» نام سویه ویروس کرونایی است که اخیرا در بوتساوانا در جنوب آفریقا شناسایی شده و به نظر می‌آید در این کشور، به ویژه در استان شمالی گائوتنگ” با دو کلانشهر پرتوریا و ژوهانسبورگ، شیوع یافته است.
به گزارش سایت دویچه‌وله، سوزان هاپکینز، پژوهشگر امپریال کالج لندن این سویه جدید را “نگرانی‌آورترین سویه‌ای که تاکنون مشاهده شده” توصیف می‌کند. او درباره علت این نگرانی عمیق می‌گوید: «در طول هفته‌های گذشته شمار مبتلایان جدید در آفریقای جنوبی در سطحی نسبتا پایین بوده است اما به ویژه در استان گائوتنگ، به ناگهان در مدتی کوتاه شمار بیماران جدید به شدت رو به افزایش گذاشت. با آزمایش‌هایی که روی نمونه‌ها صورت گرفت مشخص شد که تقریبا در تمام موردها، این بیماری ناشی از آلودگی به یک سویه ویروس کرونای جدید با کد B.1.1.529 بوده است.»
هلموت هنگل، رئیس بخش ویروس‌شناسی در کلینیک دانشگاه فرایبورگ آلمان این سویه ویروسی را بسیار جدی تلقی می‌کند اما می‌گوید نباید زیادی بر شیپور هشدار دمید. او می‌گوید: «از قرار معلوم این سویه ویروس کرونا سریع‌تر از سویه دلتا در آفریقای جنوبی سرایت یافته است اما هنوز پژوهشی علمی در مورد میزان سرایت آن منتشر نشده و ارزیابی‌ها خیلی کلی و موقت است.»
پژوهشگران بیش از هر چیز با نگرانی به تغییرات ژنتیکی این ویروس می‌نگرند، زیرا این سویه جدید به وضوح متفاوت از سویه‌های پیشین است: حداقل۳۰ جهش (موتاسیون) در خارهای پروتئینی سطح این ویروس مشاهده شده است. خارهای پروتئینی نقش مهمی ‌دارند تا بتوانند وارد سلول‌های بدن شوند و انسان را آلوده کنند. همین جهش‌ها در خارهای پروتئینی بودند که سویه دلتا را خطرناک ساختند.
هنگل ویروس‌شناس در مورد نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده هشدار می‌دهد و می‌گوید: «طبیعی است که باید این ویروس را جدی گرفت، اما هم‌زمان باید گفت که دانش ما در این زمینه بسیار اندک است. و این طور نبوده که تمام ویروس‌هایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت “نگرانی‌آور” رتبه‌بندی شده‌اند، برای ما در آلمان دردسرساز شده باشند.» از نظر او، در لحظه حاضر، مهم این است که شتاب روند واکسیناسیون نباید کند شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *