11:44

به مناسبت هشتاد سالگی اکران «همشهری کین» توجه به این فیلم دوباره بیشتر از پیش شده است.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، اورسن ولز باور نداشت که شاهکارش «همشهری کین» بهترین فیلمی باشد که تاکنون ساخته شده است. این در حالی است که دهه‌هاست این فیلم از سوی سینمادوستان چنین جایگاهی دارد.

این فیلم که ۸۰ سال پیش در چنین روزهایی در نیویورک برای اولین بار راهی سینماها شد، اخیراً پس از اینکه جایگاه یگانه‌اش با امتیاز ۱۰۰ درصد را در سایت «راتن تومیتوز» از دست داد، دوباره در مرکز توجه قرار گرفت.

اورسن ولز فیلمساز افسانه‌ای و فقید زمانی به دیک کاوت گفته بود باور ندارد «همشهری کین» بهترین فیلم همه دوران باشد. وی در یک برنامه گفت‌وگوی شبانه تلویزیونی این سخنان را به زبان آورد و مجری برنامه از شنیدن این سخنان به راستی گیج شد.

ولز در پاسخ به این سوال که سال ۱۹۷۰ در این گفت‌و گو طرح شده بود گفت: نه، واقعاً نه. اما وی با چشمگی ادامه داده بود: فیلم بعدی‌ام خواهد بود.

در همان مصاحبه ولز تاکید کرد که ویلیام راندلف هرست از این پروژه متنفر بود و سعی کرد تا آن را نابود کند. هرست سرمایه‌دار بزرگ، روزنامه‌نگار و سیاستمدار، معتقد بود فیلم درباره وی است.

ولز افزود شخصیت اصلی این فیلم که خود ولز نقشش را ایفا کرد یعنی چارلز فاستر کین، ترکیبی از افراد مختلف بود اما یقیناً بخش از هرست را هم می‌شد در این شخصیت دید.

«همشهری کین» مدتی است امتیاز ۱۰۰ درصد در سایت راتن تومیتوز را با یک نقد منفی از دست داده و تنها فیلم دارای امتیاز ۱۰۰ درصد «پدینگتون ۲» فیلم کمدی ساخته پل کینگ است.

اورسن ولز «همشهری کین» را بهترین فیلم تاریخ نمی‌دانست

پس از آنکه استودیوی سازنده «همشهری کین» مدت‌ها از اکران فیلم سر باز می‌زد، سرانجام یکم ماه می ۱۹۴۱ آن را راهی سینماها کرد. این فیلم به دلیل جنگ جهانی دوم مدت‌ها در کشورهای اروپایی اکران نشد و ۱۰ جولای ۱۹۴۶ برای اولین بار در پاریس روی پرده رفت و با نظر منفی ژان پل سارتر روبه رو شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *