11:54

دست‌اندرکاران و کارشناسان ثبت منظر جهانی اورامانات در یونسکو معتقدند چگونگی زیست و نگاه مهربان مردم به طبیعت این منطقه می‌تواند نمونه‌ای برای دیگر مناطق کشور باشد.
به گزارش ایرنا محمد زارعی کارشناس حوزه پژوهش هنر شامگاه پنج شنبه در پنجاهمین نت گپ کمیسیون ملی یونسکو ایران که به مناسبت ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان برگزار شد، با بیان اینکه اورامان کجاست و چه اهمیت فرهنگی دارد، افزود: این منطقه جغرافیایی که در دو استان کردستان و کرمانشاه قرار دارد شاخص های ویژه ای در حوزه های فرهنگی و جغرافیایی دارد. و مردمی که در این جغرافیا زندگی می‌کنند بسیار مهربانانه با این جغرافیا و طبیعت رفتار و همراهی کرده اند.
این فعال در حوزه ثبت جهانی این منطقه گفت: اورامانات در منطقه ای جغرافیایی قرار دارد که شامل جنگل، کوهستان و رودخانه‌های خروشان و حتی مناطق گرم می شود. مردم این منطقه جغرافیایی در طول سال ها سال با سخت کوشی زندگی کردند اما همواره با طبیعت به مهربانی رفتار و انس داشتند. مردم در این منطقه به دلیل کمبود زمین، قدر آن را دانستند و ارتزاق کردند.
زارعی با اشاره به زبان اورامی در این منطقه گفت: این زبان و یا گویش به لحاظ و شعر و موسیقی نیز بسیار غنی است.

جهان به اورامانات نگاه می‌کند
حجت الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران همچنین در این نشست مجازی با اشاره به وسعت این منطقه ثبت شده گفت: از این به بعد از کارشناسان این حوزه می توانند برای آشنایی بیشتر مردم با منطقه اورامانات جلساتی داشته باشند و این گنجینه بشری را رونمایی کنند.
وی در ادامه با اشاره به وجود ۷۰۰ روستا در این منطقه ثبت شده، افزود: ساکنان روستاها بعد از ثبت جهانی می‌دانند که باید از معماری و شیوه زندگی، موسیقی و آیین هایشان پاسداری کنند زیرا جهان به آنها نگاه می کند.
ایوبی با اشاره به محدودیت ثبت جهانی برای کشورها از جمله ایران گفت: ایران با توجه به وسعت و پیشینه آن از میراث های ملموس و غیرملموس متعددی برخوردار است و این شیوه جدید در ثبت، یعنی منظره های طبیعی و راه آهن سراسری ایران در فهرست جهانی یونسکو نگاه هوشمندانه ای جمهوری اسلامی است.

ضرورت تدوین نظام نامه ساخت و ساز و توسعه گردشگری
پویا طالب نیا مدیر پایگاه منظر طبیعی هورامان همچنین در این نشست با اشاره به شادی و مسرت مردم این منطقه به دلیل ثبت منظره جهانی و اورامانات، گفت: پیش از این نیز برنامه های مختلف آموزشی برای مردم در نظر گرفته بودیم اما پس از این ثبت نیاز است دستورالعمل های ویژه ای برای این منطقه تدوین کنیم تا مردم از آگاهی و آموزش کافی برخوردار شوند.
وی موضوع طراحی ساخت و سازها با همکاری نهادهای مختلف و تدوین نظام نامه گردشگری را از جمله برنامه پیش رو اعلام کرد و گفت: برای این تدوین این نظام‌نامه ها نیاز به تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از اساتید این حوزه وجود دارد. تا با حفظ این منطقه رویکرد توسعه پایدار به وجود آوریم.

مردم اورامانات از گذشته تا اکنون میراث‌بان این منطقه بودند
سید احمد محیط طباطبایی در ادامه این نشست نقش مردم را مهم ارزیابی کرد و گفت: پیش از این نیز مردم میراث‌بان این منطقه بودند از این به بعد نیز در بعد ساخت و سازها و توسعه گردشگری، مردم بیشترین تاثیر را خواهند داشت.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس این منطقه در هنگام دیدار ارزیابان یونسکو برای تصمیم گیری برای ثبت جهانی گفت: نقش هنرمندان در این فرایند تاثیر گذار است.
طباطبایی افزود: اورامان که در معنا به منعی خورشید است میراثی است که می توان در آن به رابطه انسان و طبیعت پی برد. قدمت زیست انسان در این منطقه یاد آور نوع تفکر و شیوه زیست و نوع نگاه مردم این منطقه است.
وی با بیان اینکه این میراث را به خوبی درک می کنیم، گفت: این موضوع نشان دهنده مشارکت و حفاظت مردم از طبیعت است و یاد آوری می کند که چه تفکری در فرهنگ ایرانی جای داشته که اورامانات امروز زنده مانده است و دور شدن از آن تفکر جز بحران برای ما چیزی ندارد و این میراث ها بزرگترین راهنما برای دیگر مناطق کشور می تواند باشد.
«منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و ششمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *