18:22

هایائو میازاکی می‌گوید: از آنجایی که «ارباب حلقه‌ها» کشتار غیرنظامیان را عادی سازی می‌کند، از این مجموعه سینمایی متنفرم.

به گزارش ایرنا، هایائو میازاکی بدون شک یکی از بزرگترین هنرمندان معاصر است که به خلق شاهکارهایی چون شاهزاده مونونوکه و شهر اشباح شناخته می‌شود. این انیماتور ۸۱ ساله سپتامبر سال ۲۰۱۳ اعلام کرد به دلیل کهولت سن تصمیم به بازنشستگی دارد اما چندی پیش در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز از بازگشت برای ساخت یک اثر دیگر خبر داد. این اسطوره دنیای پویانمایی در حال حاضر در حال کار بر روی اقتباس رمان چطور زندگی می‌کنی نوشته یوشینو کنزابورو است که رمان مورد علاقه دوران کودکی او بود. 

میازاکی، در گذر سال‌ها، در موضع سیاسی خود نسبت به مداخله آمریکا در درگیری‌های جهانی و نقش این کشور در جهانی‌سازی فرهنگ آمریکایی، ثابت قدم مانده است. وی یک بار در تبیین باورهایش، خود را ضد شلوار جین، ضد برگر، ضد مرغ سوخاری، ضد کولا، ضد قهوه آمریکایی، ضد نیویورک و ضد ساحل غربی آمریکا نامید.

براساس آنچه میازاکی در مصاحبه‌های خود گفته، نفرت وی از هرآنچه آمریکایی است، سینمای این کشور یعنی هالیوود را نیز دربرمی‌گیرد. اگرچه این انیماتور ژاپنی جان فورد را به عنوان یکی از چهره‌های الهام بخش خود معرفی کرده و فیلم کلمنتاین عزیزم ساخته وی را فیلم موردعلاقه خود می‌داند، درباره دیگر فیلم‌های معروف آمریکایی چنین نظری ندارد.

وی در جایی در این باره گفت: آمریکایی‌ها با تکیه بر تیراندازی و انفجار فیلم می‌سازند. اگر کسی طرف دشمن باشد، هر تعداد از آنها را بکشید، مشکلی ندارد. ارباب حلقه‌ها همین طور است. دشمن دشمن است و در کشتن فرقی میان غیرنظامیان و سربازان وجود ندارد. گویی که قتل غیرنظامیان از خسارات جانبی جنگ است.

انیماتور ژاپنی: از هالیوود و «ارباب حلقه‌ها» متنفرم

میازاکی سیاست‌های بصری تولیدات بزرگ هالیوودی از جمله ارباب حلقه‌ها را با سیاست‌های بین المللی آمریکا مقایسه کرده است. وی با انتقاد از اقدامات آمریکا در افغانستان گفت این نوع از پروژه‌های سینمایی برای گفتمان عمومی خطرساز هستند چون مخاطبان را از طریق خشونت سینمایی مسلح کرده و با این کار ارزش جان انسان را پایین می‌آورند.

وی افزود: چند نفر در حملات به افغانستان کشته می‌‎شوند؟ ارباب حلقه ها فیلمی است که با کشتن همزمان غیرنظامیان و دشمنان مشکلی ندارد. در حقیقت آنهایی که کشته می‌شوند آسیایی و آفریقایی هستند. کسانی که این را نمی‌دانند و هنوز می‌گویند سینمای فانتزی را دوست دارند، احمقند.

میازاکی در آثارش اغلب به تناقض‌های صلح طلبی در جهانی که از خشونت استقبال می‌کند، پرداخته است و به همین دلیل این فیلم های سینمایی سرگرمش نمی کنند.

وقتی شهر اشباح او به اولین انیمه‌ای تبدیل شد که اسکار بهترین انیمیشن بلند را می‌گرفت، میازاکی چون نمی‌خواست از اقدامات آمریکا در جنگ عراق حمایت کند، در مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت نکرد.

این انیماتور سرشناس به مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز از استیون اسپیلبرگ نیز انتقادات بسیاری وارد کرده است. وی با اشاره به مشکلات فراوانی که کاپیتالیسم در کشورهای تحت استعمار، ایجاد کرده است آنهایی که تمثیل‌های سیاسی و نژادی موجود در این مجموعه اکشن را نمی‌بینند سرزنش کرده و گفت: حتی در فیلم‌های ایندیانا جونز هم یک مرد سفیدپوست هست که با اسلحه به افراد شلیک می‌کند. ژاپنی‌هایی که از این کار لذت می‌برند بر طرزی باورنکردنی شرم‌آورند. شما آن کسانی هستید که بهتان شلیک می‌شود. دیدن این فیلم‌ها بدون هیچ نوعی از خودآگاهی قابل باور نیست. این دسته از افراد غرور و بینش تاریخی ندارند. نمی‌دانید کشوری چون آمریکا چطور به شما نگاه می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *