دولت سیزدهم در راستای اهداف خود عمل کرده است/عملکرد قابل قبول مدیران فرهنگی

10:55

کارگردان فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» گفت: مدیران فرهنگی جدید باید با همه قوا به میدان بیایند؛ همان‌طور که قولش را داده‌اند و تا به اینجا آمده‌اند و عملکردشان خوب بوده یعنی در راستای اهدافشان عمل کرده‌اند.
انسیه شاه‌حسینی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا و با اشاره به شکل کنشگری فرهنگی در جامعه هنری گفت: با شرایطی که امروز در جامعه هنری بویژه سینما (همچون جنبش نه به خشونت علیه زنان) پیش‌آمده است دقیقاً باید به خاکریزها برویم و همانند دوران جنگ (به‌خصوص اوایل آن و قبل از آزادی خرمشهر) در همان حال و هوا و با تمام وجود و به‌رغم هر لباس و ایدئولوژی ای که داریم بایستیم و دفاع کنیم چرا که این کار لازمه دفاع در مقابل هجمه‌ای است که به ما وارد شده است.
وقتی ما در جشنواره‌ای خارجی شرکت می‌کردیم در برخی موارد همانند یک قدیس به ما نگاه می‌شد
وی ادامه داد: سال‌ها عده‌ای تلاش کردند که از درون و بیرون سینمای ما را از محتوا خالی کنند، در مواردی هم موفق شدند و این در حالی است که سینمای ما به دلیل محتوایی که داشت در جهان قابل‌احترام و محترم بود. وقتی ما در جشنواره‌ای خارجی شرکت می‌کردیم در برخی موارد همانند یک قدیس به ما نگاه می‌شد.
کارگردان فیلم سینمایی (زیباتر از زندگی ۱۳۸۹) تاکید کرد: متأسفانه این محتوا را در مقطعی خالی کردند و پس از هجمه به محتوای فیلمنامه جهت این هجمه به سمت شخص و آدم‌ها منحرف شده است چنان چه آدم‌ها به خودشان شلیک می‌کنند و خبر ندارند.
شاه‌حسینی اظهار داشت: انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود، کشوری مسلمان و ورای اسلام ملتی شرقی هستیم که برای خودمان یکسری ارزش‌ها را قائلیم.
کارگردان فیلم سینمایی (دل نمک ۱۳۶۸) گفت: با این جنبش‌هایی که راه انداخته‌اند، نمایش و رونمایی و اعتراف به گناه‌ِ کرده و گناهِ ناکرده یک ارزش شده است؛ بنابراین قرارگرفتن در چنین شرایطی را مصادف با در معرض حمله و خشونت قرارگرفتن می‌دانم. در نتیجه باید برای دفاع پشت خاکریزهای معنوی و فرهنگی برویم.
وی با اشاره به سختی‌های کار در حوزه سینما یادآور شد: در زمینه ادبیات دوستان بسیار موفق عمل کرده‌اند و آن هم به دلیل تفاوت شرایط سینما با ادبیات است. سینما دردسرهای مخصوص خودش را دارد
شاه‌حسینی بیان کرد: زمان آن است که دست از برخی حرف‌ها و قضاوت‌ها و جبهه‌گیری‌ها برداشته و شروع به کار کنیم. فقط با کارکردن و کارهای ارزشی است که می‌توانیم در دهان برخی بزنیم تا جایی که در جریان هستم مسئولان سازمان سینمایی هم خواستار این موضوع هستند که اتفاقات خوبی رقم بخورد.
وی تصریح کرد: بخصوص برای جشنواره فجر امسال امید و آرزوهای بسیاری وجود دارد. به نظرم باید از این غبار رسانه‌ای سمی که دشمنان برای ما ایجاد می‌کنند و در نتیجه آن ما یکدیگر را گم می‌کنیم، رها شویم.
کارگردان فیلم شب بخیر فرمانده (۱۳۸۴) گفت: باید این غبار را بزداییم و فضا را شفاف کنیم و با کار ارزشمند خودمان ثابت کنیم که ما هنوز همان آدم‌ها هستیم و بهترین درمان این مشکل کار ارزشی کردن است؛ چرا که کار ارزشی در هر زمانی ارزشمند است.
این کارگردان ادامه داد: مدیران فرهنگی ما باید با تمام قوا به میدان بیایند؛ همان‌طور که قولش را داده‌اند و تابه اینجا آمده‌اند و عملکردشان خوب بوده یعنی در راستای اهدافشان عمل کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌ازاین چیزی گفته اما به شکلی دیگر عمل می‌شد اما خوشبختانه دوستانی که جدید آمده‌اند همه دغدغه‌مند و نیروهای انقلابی هستند؛ حتی آن دسته از جوانانشان که در زمان انقلاب سن و سالی نداشتند، پایبند به برخی از اصول هستند.
شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی و شوراها باید از این حرکت‌ها حمایت کنند؛ اگر فیلمنامه‌ای ضعف ساختاری دارد یا به بیراهه رفته است اما حرفی برای گفتن دارد کمکش کنند که ان‌شاءالله امسال جشنواره فجر پرباری داشته باشیم؛ از آن جشنواره‌هایی که بازار فیلم پررونقی مانند سال‌های قبل داشته باشد و برای خرید آنان به ما التماس کنند.
وی گفت: به‌ جای استهزا و از درون خالی‌کردن، هنرمندان باید امروز باهم متحد باشند و به‌صورت هم تیغ نکشند؛ دست‌به‌دست هم بدهند که نه سینما و نه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ یک تضعیف نشود. هنرمندان باید شانه‌به‌شانه هم وارد میدان شوند تا فاصله‌ها کمتر شود و کار ارزشمند انجام دهند.
کارگردان فیلم سینمایی آب را گل نکنید (۱۳۶۸) توضیح داد: خروجی سینما قابل دیدن است و کسی نمی‌تواند در این میدان شعار بدهد بدون این که عمل کند؛ سینما بازاری است که باید محصول سالی که کاشته شده را برداشت کند. شاید بذری که کاشته شده قابل دیدن نباشد اما محصول باید به بازار بیاید و دیده شود.
کمیته فرهنگی مجلس باید به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید، زیر بالِ آن را بگیرد و صرفا نقش منتقد را نداشته باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند به‌تنهایی به جنگ مشکلات برود
شاه‌حسینی اظهار داشت: امیدوارم مسئولان و هنرمندان از زمان باقی‌مانده استفاده کنند و دست‌به‌کار شوند تا جشنواره فجر امسال پربار باشد. کمیته فرهنگی مجلس باید به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید، زیر بالِ آن را بگیرد و صرفا نقش منتقد را نداشته باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند به‌تنهایی به جنگ مشکلات برود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *