15:13

رضا بدرالسماء نگارگر اصفهانی در خصوص هنر انقلاب گفت: هنرانقلاب اسلامی هنری است که در پشت آن فکر و اندیشه و تفکر وجود داشته باشد
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به مناسبت فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی و شهادت سید شهیدان اهل قلم (مرتضی آوینی) به گفت وگو با (رضا بدر السماء) نگارگر مشهور اصفهانی پرداختیم. بدرالسماء متولد آذر 1328 در اصفهان است و از سنين كودكي به فراگیری نگارگری پرداخت و پس از پايان تحصيلات متوسطه به صورت حرفه اي ومستمر در اين رشته به فعاليت ادامه داد. وی بیش از نیم قرن سابقه ی فعالیت در این عرصه را دارد و دارای مدرک درجه يك هنري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
– تعریف شما از هنر انقلاب اسلامی چیست؟
هنرانقلاب اسلامی هنری است که در پشت آن فکر و اندیشه و تفکر وجود داشته باشد و این هنر باید برگرفته از منطق اسلام باشد و آثاری که خلق می‌شود دنباله رو این تفکر و اندیشه باشد.
– هنر انقلاب اسلامی چه خصوصیاتی دارد؟
در انقلاب اسلامی بسیاری از چیزهایی که از دست رفته بود و ارزش هایی که از ما گرفته بودند را بازپس گرفتیم، با وقوع انقلاب ما به ارزش‌های خود بازگشتیم و توانستیم آنها را به کمال برسانیم و همه باید پیرو همان ارزش ها باشیم. یک اثر را نمی توان صرفاً انقلابی دانست، در این ژانر یک اندیشه‌ی خلاق و پویا که نشانگر بیداری اسلامی است وجود دارد و این یکی از بارزترین خصوصیات هنر انقلاب اسلامی است.
– بارزترین پیشرفت‌ها و مهم‌ترین ضعف‌های پیش روی هنر انقلابی چه مواردی است؟
در این سالها فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌ایم، بیشترین ضربه را افرادی خورده‌اند که استعدادهای والایی داشته‌اند ولی آنها را ندیده‌ایم و به آنان و هنرشان اهمیت نداده‌ایم. اینکه در عمل به این افراد اهمیت نداده‌ایم آنان را دچارسرخوردگی کرده‌ است و ما باید هنرمندان جوان را جذب و حمایت کنیم و آنان را نگه‌داریم و رشد دهیم. انسان ها و به ویژه هنرمندان نیاز به تشویق و امید دارند.
– چه افقی برای هنر انقلاب می بینید؟
افق‌های هنر انقلاب را خوب می‌بینم و آثار خوبی پس از انقلاب تاکنون خلق شده‌اند و انشاء الله آثار بهتری نیز خلق شوند و شاید حتی بتوان مکتبی به نام مکتب جمهوری اسلامی در آینده داشت.
– سخن آخر؟
هنرمندانی که اسلام را خط و مشی خود قرارمی‌دهند و کارهای مرتبط با اسلام انجام می‌دهند آثارشان ماندگار خواهد شد، در گذشته هنرمندان اسلامی همیشه ماندگاربوده‌اند، منبع اصلی خداوند است و ما پیرو آقا امام زمان هستیم و بعداز انقلاب نیز از فرمایشات مقام معظم رهبری پیروی کرده ایم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *