22:27

یک کارگردان تئاتر با انتقاد از تعطیلات پی در پی سالن‌های نمایش گفت: با این تعطیلات مقر کرونا مشخص شد؛ مرکز شهر تهران، حول و حوش تئاتر شهر، چون به‌جز سالن‌های تئاتر همه‌جا باز است!
متین اوجانی که مشغول اجرای نمایش «نئاندرتال‌ها» بود، در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: در تمام مدت تعطیلی تئاتر، همه‌جا باز بود و مردم از سر و کول هم بالا می‌رفتند. حالا هم که با تعطیلی اخیر جاده شمال دوباره ترافیک شده است و این وسط فقط تئاتری‌ها هستند که به اشاره‌ای تعطیل می‌شوند.
او با ارائه توضیحاتی درباره شرایط اجرای نمایشش در این مقطع گفت: این نمایش را با سختی تمام آماده کردیم. جمع کردن یک گروه در این وضعیت بسیار مشکل است. قرار بود اجرای ما از ۱۳ تیرماه آغاز شود که از بخت بد، ۱۲ تیرماه ناگهان تئاتر را تعطیل کردند و سایت فروش بلیت هم بسته شد. به این ترتیب تمام هزینه چاپ پوستر و تبلیغات ما باد هوا شد. قرار بود آقای سیاوش چراغی‌پور اجرای ما را افتتاح کند. ایشان از پروژه تصویری خود اجازه خواست که کنار ما باشد اما ناگهان همه‌چیز متوقف شد و این در حالی بود که همه‌جا باز بود و فقط تئاتر تعطیل شد.
اوجانی اضافه کرد: بعد از چند روز تئاترهای خصوصی باز شدند. ما هم دوباره گروه را دور هم جمع و بار دیگر برای تبلیغات‌مان هزینه کردیم و از ۲۲ تیر نمایش‌مان را روی صحنه بردیم که بعد از هفت شب دوباره و باز هم به صورت ناگهانی تئاتر تعطیل شد!
این کارگردان با اشاره به استقبال تماشاگران از اجرای این اثر نمایشی اظهار کرد: نمایش ما یک کمدی سیاه با نگاهی اجتماعی است که به خوبی مورد استقبال قرار گرفته بود. دو بار کل ظرفیت مجاز سالن پر شد و حتی در شب هفتم اجرا ناچار شدیم به دلیل پر شدن ظرفیت سالن، بعضی از تماشاگران را به خانه بازگردانیم.
او افزود: بعد از تعطیلی ادارات هم که مردم راه شمال را در پیش گرفتند و حالا هم همه‌جا باز است و باز هم تئاتر است که از فعالیت بازمانده و ما متوجه شدیم کرونا – که دلیل این تعطیلی اعلام شده – فقط در مرکز شهر تهران ریشه دوانده، آن هم در محدوده چهارراه ولیعصر و باز هم فقط گریبان تئاتر را گرفته است.
اوجانی با بیان این‌که این شکل از فعالیت لطمه بسیاری به جان و روح گروه‌های نمایشی زده است، ادامه داد: متاسفانه مسئولانی که برای تئاتر تصمیم می‌گیرند، خودشان از جنس تئاتر نیستند و اداری‌مآب رفتار می‌کنند. آنان نمی‌توانند درک ‌کنند که جمع کردن یک گروه نمایشی و آماده‌سازی یک نمایش در این وضعیت چقدر سخت و این‌گونه توقف‌ها چقدر آزاردهنده است. همین که اعتراض هم می‌کنیم، ما را به ستاد ملی مقابله با کرونا حواله می‌دهند. در حالی‌که اگر قرار به قرنطینه است، جاده‌ها را ببندید که راه شمال ترافیک نشود. اما این‌گونه تعطیلی که فقط منحصر به تئاتر شده، خنده‌دار است.
او با ابراز تاسف از این‌که مدیران فرهنگی از جامعه تئاتری حمایت نمی‌کنند، افزود: تنها جایی که از ما حمایت کرده، سایت تیوال است ولی مسئولان تصمیم‌گیرنده یا برش لازم را ندارند یا حوصله ندارند خود را به دردسر بیندازند.
متین اوجانی در پایان استقبال تماشاگران از نمایشش را خوشحال‌کننده خواند و گفت: این میزان استقبال در این شرایط برای خودمان هم خوشحال‌کننده و شگفت‌انگیز بود. هیچ شبی کمتر از ۴۰ تماشاگر نداشتیم. همیشه در اجرای اول مهمانان گروه سالن را پر می‌کنند ولی در شب‌های بعدی، کشش کار و عواملی دیگر تعیین‌کننده است. نمایش ما به گواهی عکس‌ها و فیلم‌هایی که تهیه کرده‌ایم، با استقبال گرم تماشاگران روبه‌رو شد اما افسوس که تصمیم‌های یک‌شبه دوباره ما را دچار بحران کرد.

نمایش «نئاندرتال‌ها» به نویسندگی و کارگردانی متین اوجانی از ۲۲ تیرماه در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه رفت که تا روز یکشنبه سوم مرداد اجرای آن متوقف شده است.

به گفته اوجانی، این نمایش یک کمدی سیاه با نگاهی اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده است: صادق، فیلمنامه‌نویس جوان، در زندگی برای هر چیز، حتی بارداری همسرش، برنامه‌ریزی کرده است ولی این‌بار ماجرا جور دیگری رقم می‌خورد…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *