13:54

یکی از اعضای هیات داوران بخش نوازندگی نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از تنزل کیفیت تک نوازی و بداهه نوازی در موسیقی ایرانی انتقاد کرد.
به گزارش روابط عمومی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، حسن ناهید نوازنده پیشکسوت و داور بخش نی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان با بیان اینکه امسال کیفیت آثار شرکت‌کنندگان نسبت به سالهای گذشته تفاوتی نداشته، گفت: از نظر کمی تعداد شرکت‌کنندگان به نسبت سالهای قبل بیشتر شده بود اما متاسفانه از نظر کیفی افت داشتیم. امسال رده سنی الف نسبت به ۲ گروه دیگر سطح کارشان بالاتر بود و خیلی خوب درخشیدند که متاسفانه دلیل افت کارهای گروه ب و ج را می‌توان نداشتن تمرین و تمرکز بر نوازندگی‌شان دانست. شرکت‌کنندگان گروه ج بایستی خود را با اساتید نی‌نوازی در زمانی که همسن‌شان بودند مقایسه کنند. آیا استاد کسایی در سن ۲۹ سالگی به این‌گونه ساز می‌زد؟ خیر. متاسفانه نوازندگان جوان امروزی وقتی برای تمرین و پرورش استعدادهای‌شان نمی‌گذارند.
این نوازنده پیشکسوت نی به شرکت‌کنندگان جوان جشنواره توصیه کرد که با استفاده از استادان بهتر، بیشتر کار کنند و سطح نوازندگی‌شان را ارتقا دهند.
وی ادامه داد: نقش آموزشگاه‌های موسیقی و استادان بسیار پررنگ است چرا که استاد علاقمند و خبره و دلسوز می‌تواند شاگردانش را در مسیر درست قرار دهد. بنابراین با سطحی که ما امسال از شرکت‌کنندگان دیدیم به نظرم استادان نی بایستی بیشتر با شاگردانشان کار کنند.
داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان همچنین با اشاره به کم رنگ شدن بداهه نوازی و تکنوازی در موسیقی ایرانی گفت: متاسفانه جوانان نوازنده خیلی به لحاظ تکنوازی ضعیف شدند و اصلاً کارشان قابل قبول نیست و به هیچ عنوان قابلیت بداهه‌نوازی ندارند چون سطح کارشان خیلی پایین است. تک نوازی کار مشکلی در موسیقی است و فقط با تمرین و ممارست می‌توان به این مهارت دست یافت که متاسفانه بسیاری از جوانان نوازنده امروزی به اندازه کافی وقت برای تمرین نمی‌گذارند. البته ناگفته نماند که در بین شرکت‌کنندگان بودند کسانی که کارشان قابل دفاع بود و نسبت به بقیه اجرای خوبی ارائه داده بودند.
حسن ناهید که داوری چندین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان را عهده دار بوده درباره تاثیرگذاری جشنواره در کشف استعدادهای جوان گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر که جشنواره موسیقی جوان به صورت مداوم برگزار می شود تاثیر بسیاری بر میزان علاقه و جذب نوجوان و جوانان به موسیقی گذاشته است چرا که در همه این سالها میزان شرکت‌کنندگان افزایش یافته که این نشان از تشویق آنها به موسیقی است. خصوصاً در رده سنی پایین‌تر چرا که هر ساله شاهد حضور نوازندگان بیشتری در رده سنی الف هستیم.
داور بخش نی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به جایگاه جشنواره موسیقی جوان در قیاس با دیگر جشنواره های موسیقی افزود: من در دیگر جشنواره‌ها نیز حضور دارم اما جشنواره موسیقی جوان در زمینه برگزاری قابل قیاس با سایرین نیست چرا که با زحماتی که هومان اسعدی دبیر جشنواره برای پیشبرد این رویداد موسیقایی می‌کشند همه چیز به خوبی پیش می‌رود و ما نیز در جایگاه داور همه تلاشمان را می‌کنیم که در شرایط سخت این روزها، داوریها با دقت نظر صورت گیرد.
حسن ناهید در خاتمه برگزاری جشنواره موسیقی جوان را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: جوانان با انگیزه در جشنواره شرکت می‌کنند و بهتر است برای بهبود وضعیت نوازندگی به آنها کمک کنیم و با معرفی استاد مناسب و قرار دادن ساز خوب، آنها را در شرایط درست قرار دهیم.

عکس از آرشیو بانی‌فیلم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *