10:43

بازیگر سریال «میرزا کوچک‌خان جنگلی» گفت: امروز بسیاری از بازیگرانی که به‌عنوان کمدین‌های معروف کار می‌کنند و گیشه‌های بزرگی دارند، اگر ذائقه نگاه‌کردن به آثار تغییر یابد، حتی نمی‌توانند یک زندگی ساده برای خودشان داشته باشند.
هوشنگ توکلی در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که کمبود فیلم‌های امروز چه چیزی است، اظهار داشت: امروز در حوزه مهارت‌های فنی و تکنیکی بسیار پیشرفت کرده‌ایم و فناوری سخت‌افزاری جدید که وارد حوزه تولیدات ما شده، بسیاری از مشکلاتی را برداشته که بر سر راه ما بوده است؛ همچنان که این پیشرفت ها را در نورپردازی، طراحی صحنه، حرکات دوربین، انتخاب لنزها و… شاهد هستیم.
وی افزود: اما در حوزه مبانی فکری به دلیل حضور گروه هایی خاص رشد نداشته ایم. طبیعتاً تا وقتی که آنها حضور دارند، هر نوع ایده خلاق و ملی، دینی، مذهبی جا نمی‌افتد؛ به دلیل این که در مقابلش جریان‌های قوی تری قرار دارند و نظام هم به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد مگر در این حوزه هم وارد جراحی شود.
بازیگر فیلم سینمایی زیرسقف دودی (پوران درخشنده ۱۳۸۵) تصریح کرد: اما این جراحی تا حدودی با جراحی های امروز در حوزه اقتصاد و ترمیمی که در بخش یارانه‌ها انجام می‌شود، تفاوت دارد. در شرایط حاضر مملکت و تولیدات در مرحله جدیدی قرار دارند که همیشه به‌عنوان یک هنرمند امیدوارم که این مرحله را (به‌سختی اما) رد کرده و از این بحران هم بیرون آییم.
توکلی یادآور شد: راه حل این است که بخش سرمایه مالی در کنار تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری قرار گیرد و اینها با هم متحد شوند و بتوانند به تفاهم برسند و هردو مقداری از خواسته‌هایشان کوتاه بیایند و اگر به این تعادل برسیم، این اصلاحات انجام می‌شود.
بازیگر فیلم سینمایی خانه ابری (اکبر خواجویی ۱۳۶۵) در پاسخ به این پرسش که چرا قصه‌های امروز سیما مخاطب ندارند، گفت: این که فیلم ها مخاطب زیادی ندارند، نیز به مدیریت کلان بازمی‌گردد و عوارضی که در آنجاست. آنهایی که در ۳۰ سال گذشته در گلوگاه‌های تولیدات آثار هنری در صدا و سیما، سینما و حتی انتشارات و هنرهای تجسمی و مدیریت کلان فرهنگی حضور داشتند، مبنای خود را بر عوام‌گرایی گذاشتند.
وی افزود: گفتند حالا که مردم خسته‌اند، بیاییم شب‌ها لطیفه‌ای بگوییم که آنها بخندند و دقیقاً از شروع دهه هفتاد تا وضعیت فعلی این رویکرد وجود داشت که مردم را سرگرم چیزهایی کنیم که مهم نیست بیاندیشند و صرفاً ذره‌ای بخندند؛ و این ذره‌ای خندیدن به ابتذال کشیده شد و سه نسل را تربیت کرد.
این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از بازیگرانی که به‌عنوان کمدین‌های معروف، گیشه‌های بزرگی دارند و کار می‌کنند، اگر ذائقه نگاه‌کردن به آثار تغییر یابد، حتی نمی‌توانند یک زندگی ساده برای خودشان داشته باشند. اگر مدیران نظام بخواهند خود را اصلاح کنند، باید اجازه دهند که شرایط فرهنگی و هنری مملکت، بستر خودش را که ساده‌تر است، پیدا کند.
وی در توضیح تازه‌ترین فعالیت هنری خود گفت: مشغول کار روی تئاتری به اسم گاردن‌پارتی هستم که هفت ماه است برای آن تمرین داریم؛ چرا که کار مفصل و سختی است. قرار بود این اثر برای عید فطر در تالار وحدت اجرا شود که به دلیل کسالت من دوماه به تعویق افتاد و باتوجه‌به برنامه‌های تالار وحدت در انتظار اجرای آن هستیم.
وی ادامه داد: دو سالی هست که مشغول کار روی متن یک فیلم سینمایی هستم و در صورت عبور موفق از این مرحله به سمت ساخت آن می‌رویم. فیلم‌نامه این اثر را نوشین معراجی پور نوشته که از یک کتاب اقتباس شده و داستان تلخی از زندگی جوانانی است که درگیر ایدئولوژی‌های مختلف شده‌اند، داستان مربوط به خانواده‌هایی است که فرزندانشان را ازدست‌داده‌اند.
بازیگر فیلم سینمایی عبور از خط سرخ (جمال شورجه ۱۳۷۴) تاکید کرد: کارگردان این اثر هستم و این روزها کمتر بازی می‌کنم مگر کار مطلوبی باشد وگرنه ترجیحم این است که در کار اصلی خودم (کارگردانی و نویسندگی) فعالیت داشته باشم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *