13:11

کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه عنوان جدیدترین کتاب تالیفی پریس تنظیفی است که از سوی انتشارات چاپخش روانه بازار کتاب شده است.
به گزارش رسیده، پریس تنظیفی گفت: من سالهاست که در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت می کنم در تمام طول این سال ها به شکل خاص به عرصه هنرهای تجسمی معاصربه ویژه عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخته ام. متاسفانه هیچ منبع مشخص و مدونی درباره تاریخ هنرهای تجسمی معاصر ایران در دسترس علاقه مندان وجود نداشت. بدین مفهوم ما با یک خلا تاریخ نگاری هنر معاصر در ایران روبرو هستیم تا زمانی که تاریخ هنر معاصر تدوین نمی‌شد هنرمندان کشور مانند شمع هایی لرزان در باد بودند که هر یک هر چند تلاش خود را می کردند اما کارشان به درستی دیده نمی‌شد.
او افزود: همین امر هر کس را که در حوزه هنرهای تجسمی معاصر ایران فعالیت کرده باشد با یک پرسَش اساسی روبرو می‌کند، اینکه من کیستم و پیشینه من به عنوان یک هنرمند چیست پاسخ به این سوال نیرو یا محرک اصلی را برای من فراهم کرد تا کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» را تدوین کنم آن چه موجب شد تا در این مسیر استوار قدم بردارم پیشینه فعالیت من به عنوان منتقد و نظریه پرداز در عرصه هنرهای تجسمی کشور بود. سال ها نگارش نقد هنر و همچنین فعالیت پژوهشی در زمینه هنرهای تجسمی موجب شد تا نگارش این کتاب را با دقت و ظرافت بیشتر و خاصی انجام دهم.
به گفته تنظیفی، با توجه به این که تا کنون تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران به شکل آکادمیک تدوین نشده و این کتاب نخستین کتاب در نوع خود به شمار می‌آید منابع تحقیقی برای نگارش بسیار محدود و دسترسی به آنها بسیار سخت بود برای نگارش کتاب لاجرم مطبوعات و نشریات دوره‌های مختلف تاریخ ایران و و همچنین پژوهش های آکادمی که تاکنون در زمینه های مختلف مرتبط صورت گرفته را مورد تدقیق قرار دادم و در نهایت نگارش این کتاب می‌تواند سنگ بنایی برای دانشجویان و پژوهشگران و همچنین کلیه علاقه مندان به هنر معاصر ایران را فراهم کرده باشد.
این پژوهشگر ادامه داد: تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه در واقع تنها کتابی است که به این دوره تاریخی پرداخته است و هنر معاصر ایران را با توجه به تحولات بسیار عمیق و شگرف آن معرفی و ارائه می کند.در واقع نمونه دیگر و مشابه ای در این زمینه وجود ندارد این برای نخستین بار است که این دوره تاریخی در یک کتاب بررسی و ارائه می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *