9:29

موسیقی گفتار «افق روشن» سروده احمد شاملو با صدای مهرداد محمدپور اجرا شد.
درنگی بر سروده‌های خیال‌انگیز شعرای معاصر ایران و جهان به صورت موسیقی گفتار با اجرای مهرداد محمدپور این هفته به شعر افق روشن سروده احمد شاملو و موسیقی متن کوین کرن اختصاص دارد.
بخش موسیقی گفتار ایرنا، هر هفته به یکی از آثار شاعران معاصر اختصاص دارد. این آثار توسط مهرداد محمدپور خوانده شده و در اختیار این خبرگزاری قرار می‌گیرد.

افق روشن
روزی ما دوباره کبوترهایمان را پیدا خواهیم‌کرد
و مهربانی دست زیبایی را خواهدگرفت
روزی که کم‌ترین سرود
بوسه است
وهر انسان
برای هر انسان
برادری ست
روزی که دیگر درهای خانه‌شان را نمی‌بندند
قفل
افسانه ایست
و قلب
برای زندگی بس است
روزی که معنای هر سخن دوست داشتن است
تا تو به خاطر آخرین حرف دنبال سخن نگردی
روزی که آهنگ هر حرف، زندگی ست
تا من به خاطر آخرین شعر رنج جستجوی قافیه نبرم
روزی که هر حرف ترانه ایست
تا کمترین سرود، بوسه باشد
روزی که تو بیایی، برای همیشه بیایی
ومهربانی با زیبایی یکسان شود
روزی که ما دوباره برای کبوترهایمان دانه بریزیم
ومن آن روز را انتظار می کشم
حتی روزی که
دیگر نباشم

درباره شاعر
احمد شاملو شنبه ۲۱ آذرماه ۱۳۰۴ (۱۲ دسامبر ۱۹۲۵) در شب سنگین برفی بی‌امان در خانه‌ شماره‌ ۱۳۴ خیابان صفی‌علیشاه تهران به دنیا ‌آمد.
شاملو شاعر، نویسنده‌، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و خالق کتاب کوچه و مجموعه شعرهای هوای تازه و ابراهیم در آتش است. او یکی از مهم‌ترین چهره‌های فرهنگی ایران به شمار می‌آید که موجی نو را در ادبیات، و به‌ویژه شعر، بنا نهاد. به احمد شاملو لقب پدر شعر سپید داده‌اند.
آیدا سرکیسیان و احمد شاملو در سال ۱۳۴۳ ازدواج کردند و تا پایان عمر شاملو، عاشقانه کنار هم زیستند. آیدا نقشی بی‌بدیل در نوشته‌ها و سروده‌های این شاعر معاصر داشت و سخن گفتن و نوشتن درباره‌ آثار احمد شاملو، بدون صحبت از آیدا هیچ‌گاه به کمال نمی‌رسد.
شاملو در زمینه‌ ترجمه‌ ادبی نیز شخصیتی تأثیرگذار بود. کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری با ترجمه‌ احمد شاملو یکی از پرفروش‌ترین آثار داستانی در ایران است که نخستین بار در سال ۱۳۵۸ منتشر شد و بعد از گذشت چند دهه، همچنان تجدید چاپ شده و از مهم‌ترین ترجمه‌های این اثر ارزشمند جهانی به شمار می‌آید.
احمد شاملو دوم مرداد سال ۱۳۷۹ و در ۷۴سالگی در منزل خود در دهکده‌ فردیس چشم از جهان فروبست و پیکرش چهار روز بعد، با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندانش، تشییع و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

درباره موسیقی
کوین لارک گیبس که با نام هنری کوین کرن معروف است یک پیانیست، آهنگساز و هنرمند در سبک عصر جدید است. این آهنگساز با اینکه نابینا به دنیا آمده است اما به کمک استودیویی به نام SONAR توانست به عنوان یک هنرمند در سبک نیو ایج شناخته شده باشد. کوین از سن ۴ سالگی شروع به یادگیری پیانو و در سن ۸ سالگی شروع به نوشتن موسیقی کرد و در سن ۱۴ سالگی هم در اجراهای مختلفی همراه با گروه موسیقی با نام The Well-Tempered Clavichord توانست موفقیت‌های خوبی حتی با وجود نابینا بودن خود بدست بیاورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *