14:20

دومین نمایشگاه نخ و نگاره با همکاری شرکت هیما، موسسه فرهنگی اکو و فرهنگسرای نیاوران عصر روز جمعه 19 شهریورماه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی، مدیرکل همکاری‌های ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیپلمات‌های کشورهای عضو موسسه اکو، آقای افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی رودکی، آقای غیاثی مدیرکل اموراستانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گالری شماره 1 این مجموعه آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، آثاری در زمینه‌های پته‌دوزی، بخارادوزی، سکمه‌دوزی، شیرازه‌دوزی و ابریشم‌دوزی از هنرمندانی در کشوررهای عضو اکو به نمایش درآمده است.
در دومین دوره نمایشگاه نخ و نگاره ۴۵۰ اثر از ۲۲۰ هنرمند در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

در این مراسم دلاور بزرگ نیا مشاور عالی هیئت مدیره شرکت هیما گفت: در دوره ای قرار داریم که ما متاسفانه دچار زوال سلیقه عمومی هستیم و کم اعتنایی به ویژه به هنرهای سنتی بسیار زیاد شده است، به قول فردوسی: هنر خار شد جادویی ارجمند.
وی افزود: در چنین موقعیتی گام برداشتن در این عرصه و شناسایی هنرمندان و گسترش این پیوندها بویژه با کشورهایی که میراث مشترک با هم دارند و برقراری تعامل میان هنرمندانشان بسیار حائز اهمیت است.
بزرگ نیا اضافه کرد: کافی است نگاهی به نقش و تار و پود و تزئینات این آثار بیندازید، می‌بینید بیش از آن که این آثار با هم متفاوت باشند شبیه هم هستند و نگاه مردمان این مناطق شبیه به هم است زیرا در یک جغرافیای فرهنگی مشترک با هم بوده اند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: یکی از تفاوت های نمایشگاه اول و دوم در میزان آثار و مشارکت هنرمندان است؛ بر اساس آمار هم حضور هنرمندان و هم تعداد آثار 5 برابر شده است که این یک شاهکار است.
وی با بیان اینکه در این دوره گام بین‌المللی برداشتیم و تردید ندارم که در دوره‌های بعد شاهد برگزاری در سطح بین المللی به شکل حقیقی و گسترده خواهیم بود، گفت: بخش خصوصی راه خودش را خیلی خوب پیدا کرده و اراده‌ای که در هیما بوده سبب شده که بخواهند صدای هنرمندان هنرهای سنتی باشند.
پوشاک از اجزای مهم تمدنی بوده است
عبادرضا اسلامی رئیس فرهنگسرای نیاوران نیز در این مراسم گفت: خوش آمد می گوییم به همه هنرمندان ایران و کشورهای عضو اکو که میراث مشترک فرهنگی را به چیدمان گذاشتند.
وی افزود: همیشه با خودم فکر می‌کنم که اگر پایه تمدن انسانی لباس و دوخت نباشد، حتما یکی از اجزا و ابزار مهم تمدنی است که بشر همیشه به آن اهمیت ویژه داده است.
وی با بیان اینکه شرکت هیما چند سالی است که فعالیت خودش را آغاز کرده، گفت: نخستین بار با فعالیت های این مجموعه در مراسمی به مناسبت روز صنایع دستی آشنا شدم، در سال گذشته میزبان نخستین جشنواره نخ و نگاره با این شرکت بودیم و امسال دومین نمایشگاه به صورت بین الملل و همراهی موسسه فرهنگی اکو برگزار شده است.
اسلامی در خاتمه گفت: این پشتیبانی فکری و معنوی قطعاً بسیار باعث دلگرمی است و خوشحالم که توانستیم این میراث مشترک در معرض فراموشی را به روز کنیم.
هنر عشق ورزیدن بر روی پارچه‌ها
عبدالمجید شریف زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی نیز در این نشست گفت: آن چه که امروز شاهد هستیم به همت مجموعه هنرهای سنتی و صناعی هیما برگزار شد که جا دارد هم از این مجموعه و هم استادانی که ما را در این جشنواره همراهی کردند تا این نمایشگاه در یکی از زیباترین فرهنگسراهای تهران برگزار شود، تشکر کنم.
وی اضافه کرد: همه آن چه شاهدیم هنر عشق ورزیدن این هنرمندان است که نقش بر پارچه‌ها گذاشتند، نقش‌هایی که زیبایی آفرید و تمام آداب و رسوم و فرهنگ خود را در آن عرضه کردند.
شریف زاده گفت: همه آن چه امروز شاهدیم میان آثار هنرمندان ایران و هنرمندان عضو اکو در یک نگاه عمومی هیچ تفاوتی نیست،چرا که همه از یک فرهنگ مشترک برخورداریم.
وی افزود: حضور هنرمندان بین المللی باعث اعتبار و اعتلای بیشتری به دومین نمایشگاه نخ و نگاره شده است.
پوشاک از مولفه‌های حیات فرهنگی ملت‌هاست
سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به آثار رسیده به این نمایشگاه که از جغرافیای متنوع اما با نقوش و وجوه مشترک هستند، گفت: زمینه تمدنی مشترک میان آثار و پیام صلح و دوستی از جمله، مشترکات آثار رسیده به این دوره از نمایشگاه است.
وی با اشاره به طرح بته جقه در بسیاری از آثار بیان کرد: این طرح در آثار کشورهایی ماننند افغانستان، ایران، تاجیکستان و کشورهای شبه قاره دیده می‌شود که نشان از تقدس در آیینهای دینی و آزادگی دارد.
بختی با بیان این که پوشاک بدون شک یکی از مولفه‌های حیات فرهنگی ملت‌ها است، اظهار داشت: آگاهی از پوشش مردم یک کشور می‌تواند ما را به شناخت از فرهنگ مردم آن کمک کند.
علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه از 20 تا 30 شهریور در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا 18  و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا 18 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.
»رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا جهت بازدید الزامی است.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *