13:09

بزرگترین پرده نمایش آیمکس (پرده‌هایی با کیفیت تصویر و صدای بهتر از پرده‌های معمولی) جهان هفته جاری در آلمان افتتاح می‌شود.
به گزارش ایرنا به نقل از ورایتی، بزرگترین پرده نمایش آیمکس جهان همزمان با پیش‌نمایش قسمت جدید از مجموعه جیمز باند با عنوان زمانی برای مردن نیست، از ۳۰ سپتامبر (پنجشنبه، ۸ مهر) در آلمان پذیرای تماشاچیان خواهد بود.
این پرده نمایش که در پردیس سینمایی تروم پلست یا کاخ رویایی (Traumaplast) در شهر لئونبرگ واقع شده بیش از ۲۲۶ کیلوگرم وزن دارد و با حدود ۲۱ متر طول و ۳۸ متر عرض از یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ بزرگتر است. این پرده آنقدر بزرگ است که برای رنگ کردن آن از یک بازوی رباتیک با طراحی خاص استفاده شد. سالنی که این پرده در آن قرار داده شده، یک سالن ۵۷۴ نفره مجهز به فناوری لیزری و فناوری صدای ۱۲ کاناله آیمکس است که دقت و طیف صدا را افزایش می‌دهد.
ریچ گلفوند (Rich Gelfond) مدیرعامل شرکت آیمکس در این باره گفت: پرده آیمکس جدید در پردیس تروم پلست مفهوم سینما را از نو تعریف می‌کند. ما یک تجربه فراموش نشدنی از تماشای فیلم خلق کرده‌ایم که سینمادوستان در آن می‌توانند روی بزرگترین پرده سینمایی جهان خود را در بزرگترین فیلم‌های گیشه پسند دنیا غرق کنند.
کری فوکوناگا کارگردان زمانی برای مردن نیست در ساخت این فیلم از دوربین‌های ۷۰/۱۵ میلی متری آیمکس استفاده کرده است، اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ فیلم‌های جیمز باند افتاد. بنابراین برخلاف فیلم‌هایی که بعدها به فرمت آیمکس تبدیل می‌شوند این فیلم به طور خاص برای این نوع سینما ساخته شده است.
بزرگترین پرده آیمکس جهان هشتمین پرده آیمکس موجود در آلمان است. گیشه این نوع سینما در کشور آلمان در سالهای اخیر رشد محسوسی داشته و در سال ۲۰۱۹ به بیشترین مقدار خود رسید.
آیمکس نام یک شرکت کانادایی است که دوربین‌هایی با وضوح بالا، فرمت فیلم، پروژکتور و سینماهای مخصوص به خودش را طراحی و معرفی کرده است. از نام این شرکت معمولا برای اشاره به این فرمت خاص از فیلم‌ها و تجربه تماشای آنها نیز استفاده می‌شود. از اصلی ترین تفاوت‌های میان یک سینمای معمولی و سینمای آیمکس می‌توان به اندازه پرده و خود سالن اشاره کرد.
سینماهای آیمکس معمولا در پشت پرده از اسپیکر استفاده می‌کنند و بالاترین کیفیت تصویر را به نمایش می‌گذارند. پرده‌های نمایش آیمکس با ماده‌ای به نام وینیل با روکش رنگ نقره‌ای ساخته می‌شوند تا نور را انعکاس داده و صدا به راحتی در آنها جریان داشته باشد. از دیگر نقاط قابل توجه در سینماهای آیمکس قوسی است که در صفحه ایجاد می‌شود تا همه بینندگان فارغ از زاویه دیدشان به صحنه مسلط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *