13:32

مراسم تشییع پیکر جلال ستاری، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس روز دوازدهم مردادماه برگزار می‌شود.

لاله تقیان، همسر جلال ستاری با اعلام این خبر به ایسنا گفت که این مراسم حدود ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه (دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار و پیکر جلال ستاری آن‌جا به خاک سپرده خواهد شد.

جلال ستاری سال ۱۳۱۰ در رشت متولد شد. او نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس بود که در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. ستاری بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های اسطوره و افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال تالیف و ترجمه کرد. او همچنین نشان شوالیه هنر و ادب را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.

از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و … اشاره کرد.

جلال ستاری تنها چند روز پیش از نودمین زادروزش، بر اثر سکته مغزی در عصر روز شنبه (نهم مردادماه ۱۴۰۰) در خانه‌اش در کرج از دنیا رفت.

خانه‌نشینی پرثمر جلال ستاری

قطب‌الدین صادقی با ابراز تاسف از درگذشت جلال ستاری از او به عنوان پژوهشگری یاد کرد که عمده خدماتش را در سال‌های بعد از انقلاب و بعد از رهایی از وزارت فرهنگ و هنر ارایه کرد.
این هنرمند و پژوهشگر تئاتر درباره جایگاه جلال ستاری در تئاتر گفت: ایشان تحصیلات خود را در زمینه روانشناسی در سوئیس به انجام رساند و پیش از انقلاب به عنوان یکی از مشاوران وزارت فرهنگ و هنر فعال بود ولی خدمات واقعی‌اش را بعد از انقلاب و در دوران خانه‌نشینی ارایه داد.
او با یادآوری آشنایی خودش با ستاری اضافه کرد: یش از انقلاب ایشان را به واسطه ترجمه کتاب «روانکاوی آتش» نوشته گاستون باشلار و نیز مقالاتی که در فصلنامه ادبی پژوهشی فرهنگ و زندگی می‌نوشت، شناختم و دریافتم که آدمی حسابی است. بعد از انقلاب با ایشان از نزدیک آشنا شدم و میان ما دوستی و ارتباطی خانوادگی شکل گرفت که تا مدت‌ها ادامه داشت.
صادقی، تسلط ستاری را به زبان‌های فارسی و فرانسوی را بسیار قابل توجه دانست و ادامه داد: ایشان کتاب‌های بسیار خوبی را برای ترجمه انتخاب می‌کرد که عموما آثار مرجع، ارزشمند و آکادمیک بودند و مقالات پژوهشی مختلفی در زمینه‌های اسطوره شناسی، روانشناسی، ادبیات تالیف کرد و بعدتر به واسطه فعالیت همسرش، لاله تقیان در زمینه تئاتر، در این حوزه نیز قلم زد و آثار ارزشمندی را ترجمه کرد که از جمله ترجمه‌های ارزشمند ایشان در تئاتر ترجمه کتاب «جامعه شناسی تئاتر» نوشته ژان دووینیو است.
این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: عمده خدمات ایشان بعد از انقلاب به ثمر رسید؛ در دوره خانه‌نشینی و رهایی از وزارت فرهنگ و هنر. ای کاش زودتر از این وزارتخانه خلاصی می‌یافت و عمر خود را بر سر کتاب‌های ارزشمند بیشتری می‌گذاشت.
صادقی از ستاری به عنوان هنرشناسی معتبر نام برد و با اشاره به آثاری که ستاری در حوزه‌های مختلف ترجمه و معرفی کرده است، افزود: آثار ایشان کتاب‌شناسی معتبری در زمینه‌های اسطوره شناسی، روانشناسی، ادبیات و تئاتر است.
او در پایان درگذشت جلال ستاری را به جامعه هنری، فرهنگی و نمایشی کشور و خانواده این پژوهشگر تسلیت گفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *