10:28

اسپایک لی رئیس هیات داوران هفتادوچهارمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم کن» در اظهارنظری سیاسی در کاخ جشنواره گفت: دنیا را گانگسترهایی چون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، اداره می‌کنند و ما باید در برابرشان بایستیم.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی هالیوودریپورتر، جشنواره بین‌المللی فیلم کن که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا لغو شد، دیروز (سه‌شنبه، ۱۴ تیر) با نمایش فیلم موزیکال آنت، به کارگردانی لئوس کاراکس و بازی ماریون کوتیار و آدام درایور، در شهری به همین نام در فرانسه آغاز به کار کرد.
اسپایک لی کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده مطرح آمریکایی که اولین رئیس سیاه‌پوست هیات داوران تاریخ این جشنواره بزرگ سینمایی است، پیش از نمایش فیلم آنت همراه دیگر اعضای هیات داوران در کنفرانس خبری در کاخ جشنواره شرکت کرد و در پاسخ به سوال سیاسی یک خبرنگار گرجستانی گفت: دنیا را گانگسترها اداره می‌کنند؛ عامل نارنجی (دونالد ترامپ)، رئیس‌جمهور برزیل (ژائیر بولسونارو) و پوتین. این ها گانگستر اند و کاری که بخواهند را انجام می‌دهند. نه اخلاق دارند، نه وجدان. ما باید در برابر گانگسترهای این چنینی بایستیم.
دیگر سوال‌هایی که از اعضای هیات داوران شد درباره جشنواره، فیلم و بازگشت از قرنطینه کرونایی بود. اولین سوال را چاز ایبرت، روزنامه‌نگار و همسر راجر ایبرت منتقد فقید سینما، از لی پرسید و به سابقه بلندبالای او در جشنواره کن اشاره کرد؛ اولین فیلم بلند این کارگردان با عنوان می‌خواهد به دستش بیاورد در سال ۱۹۸۶ جایزه بخش دو هفته کارگردانان کن را کسب کرد و پس از آن او یک بار در سال ۱۹۸۹ با فیلم کار درست را انجام بده و یک بار در سال ۱۹۹۱ با فیلم تب جنگل در بخش رقابتی این جشنواره نامزد دریافت نخل طلا شد.
البته لی از جشنواره کن سال ۱۹۸۹ خاطره خوشی ندارد. ویم وندرس که رئیس هیات داوران آن دوره از جشنواره بود از فیلم کار درست را انجام بده به تندی انتقاد کرد و این انتقادات اسپایک لی را حسابی برآشفت تا جایی که در اظهارنظری در این باره گفت: بهتر است ویم وندرس مراقب خودش باشد زیرا منتظر او هستم و یک چوب بیسبال در کمدم پنهان کرده‌ام که نام او رویش نوشته شده است.
با این حال لی در کنفرانس خبری روز گذشته با بیان این که جشنواره کن بزرگترین جشنواره فیلم جهان است، گفت از این رویداد سینمایی کینه به دل ندارد. وی در ادامه اظهاراتش درباره سابقه فیلم کار درست را انجام بده در جشنواره کن، به این اشاره کرد که متاسفانه داستان این فیلم هنوز به اوضاع جامعه مربوط است.
کارگردان فیلم ۵ همخون و بلکککلزمن در انتقاد از نفوذ منش نژادپرستانه در جامعه آمریکایی گفت: وقتی بلایی که به سر برادر اریک گاردنر آمد را می‌بینم، وقتی می‌بینم جورج فلوید چطور زجرکش شد، یاد کاراکتر رادیو رحیم می‌افتم. شاید آن موقع فکر می‌کردید ۳۰ سال بعد دیگر سیاهپوستان را مثل حیوان شکار نمی‌کنند (اما متاسفانه هنوز هم همینطور است).
اسپایک لی ابتدا قرار بود سال گذشته جشنواره کن رئیس هیات داوران باشد اما این جشنواره به دلیل شیوع کرونا لغو شد؛ جشنواره کن که یکی از بزرگترین و مهمترین رویدادهای سینمایی جهان است، سال گذشته ابتدا از ماه مه به اواخر ژوئن موکول و سپس لغو شد. در نهایت نیز متولیان این جشنواره به جای نسخه اصلی، در ماه اکتبر (آبان ۹۹) یک رویداد سه روزه محدود برگزار کردند و چند فیلم کوتاه را به نمایش گذاشتند.
با ادامه بحران شیوع کرونا در فرانسه، نسخه سال ۲۰۲۱ جشنواره کن به جای ماه مه (اردیبهشت)، از ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیر ۱۴۰۰) برگزار می‌شود و برنده نخل طلای این دوره از جوایز نیز ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر ۱۴۰۰) معرفی خواهد شد.
اسپایک لی ۶۳ ساله اواخر دهه ۸۰ میلادی با فیلمهایی چون کار درست را بکن شناخته شد و در سال ۲۰۱۸ با فیلم بلکککلنزمن (Blackkklansman) جایزه بزرگ جشنواره کن را به دست آورد. این فیلم در نودویکمین دوره جوایز اسکار نیز پس از نامزدی در ۶ رشته، اسکار بهترین فیلنامه اقتباسی را از آن خود کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *