12:58

علاقه‌مندان با بازگشایی باب عالی کاخ گلستان، می‌توانند از خیابان ناصر خسرو به این موزه بی‌نظیر بروند، فعالان گردشگری روس هم معتقدند پس از لغو روادید میان دو کشور، گردشگران سرزمین شطرنج به ایران می‌آیند.
به گزارش ایرنا، بالاخره کرونا تمام می شود این زمان می تواند امسال باشد یا سال دیگر و بار دیگر گردشگری به جایگاه خود بر می گردد. انباشت سفر در میان مردم روزهای پررونقی برای گردشگری به ارمغان می آورد؛ این هم شامل گردشگری داخلی و خارجی می شود؛ بسیاری کشورها از همین روزها مقدمات ظهور گردشگر به کشورشان را مهیا کردند. ایر ان نیز در نظر دارد شرایط ورود گردشگران کشورهایی که واکسن زدند را به کشور مهیا کند و از طرف دیگر فعالان حوزه گردشگری واکسن بزنند.
در هفته جاری نیز تاریخی ترین در کاخ گلستان در روز جهانی موزه روی علاقه مندان باز شد؛ حالا آنها می توانند از خیابان ناصر خسرو پا به تنها میراث ثبت جهانی شده در تهران بگذارند.
لیلا اژدری مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: با توجه به علاقه‌مندی مردم روسیه به فرهنگ، آداب و رسوم، اکوتوریسم کشورمان، ایران می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران روسیه شود.
اژدری با اعلام نتایج نشست مشترک با مسئولان و مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری روسیه گفت: در حال حاضر آماده‌سازی برنامه اجرایی لغو روادید میان ایران و روسیه، ورود به برنامه عملیاتی این موضوع و تاثیر آن بر توسعه روابط گردشگری دو کشور بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشستی با مسئولان بخش خصوصی گردشگری روسیه گفت: طبق گفته مدیران بخش خصوصی روسیه، گردشگران این کشور مشتاق سفر به مقاصد ناشناخته از جمله ایران هستند و لازم است در این خصوص اطلاع‌رسانی خوبی در بازار روسیه داشته باشیم.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست به میزبانی شرکت هوایی ماهان با بیان اینکه طبق نظر بخش خصوصی و متولیان اصلی حوزه گردشگری روسیه، محورهای شاخص علاقه‌مندی مردم این کشور گرایش به فرهنگ، آداب و رسوم، اکوتوریسم و گردشگری ماجراجویانه است، افزود: با توجه به اینکه زمینه پاسخ‌گویی به علاقه‌مندی مذکور به شکل گسترده و متنوع در ایران امکان‌پذیر است، از این رو کشورمان می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران روسیه به شمار آید.
ولی تیموری معاون گردشگری همچنین بخش دوم اقدامات جاری حوزه گردشگری را تلاش برای بهره‌مندی از فرصت بازگشایی مرزها با پذیرش گردشگران واکسینه شده اعلام کرد و گفت: در حال حاضر رایزنی‌ها برای بازگشایی‌ها در ابعاد داخلی و بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم. از جمله یکی از موضوعاتی که به شدت پیگیر آن هستیم و در کمیته‌های مختلف دنبال‌کننده آن بوده‌ایم؛ اجازه ورود به اتباع کشورهایی است که واکسینه شده‌اند. این پیشنهاد ازطریق مکاتبه با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و شخص رییس جمهور انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی ما این است در آینده نزدیک مقاصد مختلف گردشگری جهان از جمله اتحادیه اروپا با رویکرد پاسپورت واکسن، درهای کشورهای خود را به سوی گردشگران بین‌المللی باز خواهند کرد و ما نیز باید از جریان حاکم، امکان بهره لازم را فراهم کنیم.
موضوع در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا ویژه فعالان گردشگری نیز از طریق دو مسیر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی در حال پیگیری است که این اقدام نیز می‌تواند به عنوان فعالیتی موثر در آماده‌سازی بستر لازم برای پذیرش گردشگران خارجی موثر واقع شود.
سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از کشف یک غار باستانی جدید در نزدیکی غار «هوتو» خبر داد و گفت که در کاوش باستان‌شناسی غار هوتو، غاری جدید به فاصله ۳۰ متری آن کشف شده است.
فرزانه افزود: که غار جدید را تیم باستان‌شناسی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی در کاوش‌های باستان‌شناسی خود که با هدف تبیین چگونگی گذار از عصر غارنشینی به دوره کشاورزی و روستانشینی به شیوه جدید در غار هوتو انجام می‌دهد، کشف کرد.
وی با اعلام این که غار جدید توسط گروه باستان شناسی «شال» نامگذاری شده، گفت که تمامی دهانه غار جدید پوشیده از آثار فرهنگی است.
این مسئول تصریح کرد: تا پیش از کشف غار شال، فقط یک بخش کوچک از محفظه غار معلوم بود اما پس از خاکبرداری مشخص شد این غار حداقل ۱۰ متر طول دارد که با خاکبرداری تمام سطوح فوقانی عمق و ابعاد آن مشخص خواهد شد.
مهدی معصومی گرجی رئیس حوزه هنری مازندران گفت که خانه تاریخی رمدانی‌ها در محله قدیمی آب‌انبارنو ساری با همکاری اداره کل میراث فرهنگی مازندران و حوزه هنری استان به نخستین کارستان هنری مازندران تبدیل خواهد شد.
معصومی گرجی افزود : اعضای کمیته استانی تفاهمنامه همکاری‌های مشترک وزارت میراث فرهنگی و حوزه هنری بازدیدی از این خانه تاریخی داشتند که در نهایت پیشنهاد تأسیس کارستان هنری در این بنا تصویب شد. ۲۲ اردیبهشت نیز در نخستین اقدام عملی، کمیته استانی این تفاهمنامه متشکل از مدیران و جمعی از معاونان و کارشناسان دو نهاد تشکیل شد تا برای اجرایی شدن مصوبات آن بر اساس پتانسیل‌های استان کارهای لازم صورت بگیرد.
وی گفت: حوزه هنری و وزارت میراث فرهنگی برای حفظ و احیای بناهای ارزشمند تاریخی و ایجاد زیرساخت توسعه هنرهای سنتی، راه‌اندازی کارستان‌های هنری در بناهای تاریخی و کمک به اجرای برنامه‌های توسعه فرهنگی اقتصادی هنری، تفاهمنامه‌ای را تدوین و امضا کرده‌اند.
این مسئول خاطرنشان کرد: از بین اماکن تاریخی موجود در استان خانه رمدانی‌ها با داشتن شرایط لازم به عنوان پایگاهی برای راه‌اندازی کارستان هنری به اداره کل میراث فرهنگی استان معرفی شد تا نامه‌نگاری‌های مرتبط با صندوق احیاء بناها و اماکن تاریخی وزارت میراث فرهنگی از طریق این اداره کل انجام شود.
قلعه پرتغالی ها یادگار به جامانده از استعمار پرتغال در جنوب بندرعباس و مشرف برتنگه هرمز با عمری افزون بر پنج قرن، از نبود متولی برای احیاء و بازسازی خود در حیرت، حسرت و انگشت به دهان مانده است.
این بنای تاریخی که در قسمت شمالی جزیره هرمز واقع شده و به تنگه هرمز نزدیک است به واسطه آنکه یادآور تلاش و رشادت دلاورمردان ایرانی در عهد صفوی برای بیرون راندن استعمارگران پرتغالی‌ است ارزش معنوی فراوانی برای ایران و ایرانیان دارد و شاید بتوان این بنا را نمادی از غیرت و استعمار ستیزی نیاکان‌مان خواند.
قلعه پرتغالی‌ها در یکی ۲ سال گذشته با حاشیه‌هایی از قبیل مرمت نامناسب تا تجاوز به حریم خود روبه‌رو شده است، بارها از این اتفاق‌هایی در این استان رخ داده و اکنون نیز موضوع «بهره‌برداری زمین چمن مصنوعی فوتبال در حریم» این بنای تاریخی مطرح شده است.
بخشداری هرمز، اداره ورزش و جوانان و شهرداری این جزیره مدعی بی تفاوتی میراث فرهنگی نسبت به زمین فوتبال و بی عملی آن در برابر چمن شدن زمین در عرصه مکاتبات اداری هستند و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادعایی غیر از این دارد.
داوود مرادی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری داراب فارس گفت: ۳۵۰ محوطه‌ باستانی در شهرستان داراب فارس شناسایی شده که به گفته کارشناسان، بیانگر دیرینگی قدمت این منطقه در دوره پارینه سنگی تا متاخر اسلامی است و در این میان، کاوش‌ها در منطقه هیربدان به تازگی با شواهدی از حیات و زندگی در حدود پنج هزار سال قبل در این منطقه را نشان می‌دهد.
وی در این باره گفت: برای اولین بار در تاریخ این شهرستان، فصل جدید کاوشگری در منطقه دارابگرد و در تپه‌های اطراف روستای هیربدان آغاز شده است.
داوود مرادی افزود:بررسی های اولیه نشانگر لزوم تمرکز کاوش‌ها بر هزاره سوم قبل از میلاد است که به طور تقریبی سکونت در حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال گذشته در این منطقه را نشان می دهد.
وی ادامه داد: این تیم در سال ۱۳۹۷ پژوهش هایی در داراب انجام داد و با نشانه هایی که به دست آورد تصمیم بر این شد که برای اولین بار کاوش هایی در نقاط مختلف شهرستان داراب انجام شود.

موزه‌ای برای شناخت پیشینه ۷هزار ساله تهران راه‌اندازی شود

مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به پیشینه هفت هزار ساله این شهر گفت: نیاز است یک موزه و مرکز تخصصی برای معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن تهران راه‌اندازی شود.
ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نشست مجازی «تهران در آینه موزه‌ها» اظهارداشت: تهران به واسطه پایتخت بودن، همیشه کانون توجه بوده است و بسیاری از مراکز دانشگاهی، پژوهشی، علمی، سیاسی و سایر نهادهای اجتماعی برای نخستین بار در تهران شکل گرفته و بسیاری از اتفاقات و رخدادهای فرهنگی هنری در این شهر رخ داده است.
وی گفت: نیاز است که یک مرکز تخصصی به عنوان تهران‌شناسی و موزه بزرگ تهران داشته باشیم تا داده‌های فرهنگی و اجتماعی و پیشینه ۷هزار ساله، فرهنگ چشمه علی، آثار تپه‌های قیطریه، داده‌های دروس، کوهپایه‌های شمالی تهران و آثار فاخر دوره معاصر در حوزه موسیقی، تجسمی و سایر رشته‌های هنری را به نمایش بگذاریم.
فریدون فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: عقد تفاهم‌نامه همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان و بیمه ایران در زمینه مرمت و احیای خانه باغ تاریخی بیمه ایران و رایزنی با فرماندار راور برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های صنعتی و معدنی در حوزه مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی و نشست با رییس دانشگاه فرهنگیان کرمان برای عقد تفاهم‌نامه در زمینه مرمت مشارکتی کوشک مدیرالملک از اولین برنامه‌های مد ‌نظر این اداره‌کل در هفته میراث‌فرهنگی است.
وی تصریح کرد: از الواح ثبتی آثار تاریخی میراث ناملموس طی سال ۱۳۹۱ و الواح ثبتی آثار تاریخی منقول ثبت شده طی سال ۱۳۹۹ در فضای مجازی به مناسبت هفته میراث فرهنگی رونمایی می شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار داشت: بازدید اعضای شورای فنی از کارگاه‌های مرمتی خانه تاریخی دینیار، کاروانسرای وکیل، خانه اوشیدری و دیگر کارگاه‌های مرمتی نیز در هفته پیش‌رو انجام می‌ شود.
وی با اشاره به تقدیر از استادکاران و معماران بناهای تاریخی استان کرمان بیان کرد: آغاز پروژه مستندسازی ۱۵ اثر تاریخی غیرمنقول در بخش ماهان، طراحی و تولید کتاب الکترونیکی ( Ebook )معرفی بافت تاریخی کرمان و همچنین معرفی بناهای تاریخی ثبت جهانی در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی خواهد بود.
سید هادی احمدی روئینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های گفت: در کنار کاهش تخریب آثار تاریخی متاسفانه شاهد افزایش حفاری‌های غیرمجاز و در کنار آن افزایش مرگ حفاران هستیم که در این خصوص نیز نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم تا در این خصوص روشنگری کنند؛ چرا که اکثر حفاران غیرمجاز هیچ چیزی به دست نمی‌آورند و گاهی اوقات حتی جان خود را از دست می‌دهند.
گفت: در سال‌های گذشته تخریب عمدی آثار تاریخی کاهش پیدا کرده است. در کنار کاهش تخریب آثار تاریخی متاسفانه شاهد افزایش حفاری‌های غیرمجاز و افزایش مرگ حفاران هستیم که در این خصوص نیازمند همکاری رسانه‌ها می باشیم.
محمد حسن طالبیان معاون میراث‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از افتتاح ۵۰۰ پروژه مرمت تا پایان دولت یازدهم خبر داد.
طالبیان ادر آیین بازگشایی در عالی کاخ گلستان و همزمان با روز جهانی موزه‌ها افزود: اکنون ۲ هزارو ۵۰۰ کارگاه مرمت در کشور در حال فعالیت است که ۵۰۰ پروژه به زودی به دستور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به ۳۳ میلیون بازدیدکننده موزه‌ها پیش از همه‌گیری کرونا اظهار داشت: برای کاهش این خسارت نیازمند فناوری های جدید و خلاقیت هستیم. اکنون ۷۴۴ موزه در کشور فعال است که ۱۷۰ موزه از این موزه‌ها خصوصی است و ۱۳۰ موزه در دولت تدبیر و امید افتتاح شد.
در این مدت ۶۰ هزار اثر موزه ای مرمت شد. همچنین در طول دو دوره دولت یازدهم و دوازدهم یک هزارو ۸۵۰ استرداد بین المللی داشتیم و تعدادی از آثار تاریخی ایران به زودی به کشور بازگردانده می شود. در دوره کرونا هیچ کارگاه مرمتی تعطیل نشد. بسیاری از کارگاه ها حتی با تعداد بیشتر برگزار شد.
علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین افتتاح در عالی کاخ گلستان با اشاره بازگشایی این در برای توسعه بیشتر گردشگری در این منطقه بخصوص در خیابان ناصر خسرو گفت: بازگشایی در سبب ترویج گردشگری در مناطقی می شود که پیشتر مغفول مانده بود.
وی با بیان این که به دلیل ثبت جهانی بودن این اثر، وزارتخانه بودجه ثابت به این کاخ اختصاص می دهد، گفت: هزینه بازگشایی این در و تجهیزات لازم حدود یک و نیم میلیارد تومان است.
مونسان با اشاره به نگاه جدید دولت تدبیر و امید برای مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی اما غیر نفیس کشور به بخش خصوص گفت: بودجه کم میراث فرهنگی امکان نمی داد تا ما از همه موزه ها نگه داری کنیم و در این زمینه مردم و بخش خصوصی به ما کمک زیادی کردند.
وی گفت: این امکان سبب شد بتوانیم بودجه کافی برای حفاظت و مرمت از بناهای نفیس از جمله کاخ جهانی گلستان در اختیار داشته باشیم.
درِ تاریخی کاخ گلستان (باب عالی) به مناسبت روز جهانی موزه هم‌زمان با آغاز هفته میراث فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازگشایی شد.
این در که تاریخی ترین درِ کاخ گلستان است سال ها است بسته بود؛ اما از دو سال گذشته مسئولان میراث فرهنگی بر بازگشایی آن تاکید کردند و مراحل بازگشایی آن آغاز شد. در سال ۹۸ شورای راهبردی کاخ نیز برای بازگشایی تصمیم گیری کرد و با طی مراحل آن، این در امروز با حضور علی اصغر مونسان بازگشایی شد.
در این مدت عملیات حفاظت و مرمت همچنین تعبیه زیر ساخت های گردشگری برای درِ شرقی (عالی) و آینه کاری و نقاشی مجدد انجام شد. همچنین از بهترین زیر ساخت های گردشگری برای حفاظت الکترونیک این ورودی استفاده شده است.
یکی از مشخصه‌های اصلی این در تاریخی، داشتن مولفه های ورودی برای ورود به باغ ایرانی است، وجود هشتی و راهرو برای ورود به باغ محوطه‌ کاخ گلستان یکی از مولفه های منحصر به فرد در عالی است که در غربی به دلیل وجود ساختمان و هویت های سیاسی و اداری ساختمان فاقد این مولفه است.
وی با اشاره به اینکه جامعه جهانی ۱۸ می‌ برابر با ۲۸ اردیبهشت را روز جهانی موزه‌ها نام‌گذاری کرده است، اظهار داشت: امروز در سراسر دنیا روز جشن موزه‌هاست، در کشور ما نیز آغاز هفته میراث‌فرهنگی با روز جهانی موزه‌ها آغاز می‌شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: با نگاهی به سه قرن تاریخچه موزه‌داری می‌توان مسیر طولانی که موزه‌ها در راستای تکامل و گسترش پیموده‌اند را بیشتر درک کرد. در سرزمینی مثل ایران با ۱۱ هزار سال تجربه زندگی مستمر و خلق تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف، قطعا وجه میراث‌فرهنگی بر وجوه دیگر آن غلبه می‌کند.
مونسان بیان کرد: همواره تلاش شده است تا میراث‌فرهنگی توسط خود مردم حفاظت شود در سایه چنین رویکردی در هر هفته شاهد افتتاح یک موزه هستیم و بخش خصوصی بیشترین سهم را در این تحول داشته است، به گونه‌ای که شاهد رشد ۴۰۰ درصدی در حوزه موزه‌های خصوصی هستیم و در حال حاضر ۱۷۱ موزه خصوصی در کشور فعال است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *