12:51

حاشیه‌های سریال «زندگی زیباست» با انتشار نامه کارگردان اثر خطاب به رییس سازمان صداوسیما وارد مرحله تازه‌ای شد. در این نامه کارگردان صریحا ادعای سانسور ۶۰۰ دقیقه از سریال را مطرح کرده است. صداوسیما تا کنون واکنشی به این نامه نشان نداده است.
به گزارش ایرنا، سانسور ۶۰۰ دقیقه از یک سریال تلویزیونی رکوردی است که می‌توان آن را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد! بهرنگ ملک‌محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو در پاسخ به ادعای کارگردان سریال زندگی زیباست درباره حذفیات اثرش گفت: اگر قرار به پاسخگویی باشد، روابط عمومی شبکه جوابیه مکتوب می‌دهد.
قاسم جعفری، کارگردان سریال «زندگی زیباست» در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان صداوسیما که به تازگی منتشر شده، از حذف حدود ۱۵ قسمت و ۶۰۰ دقیقه از این سریال ۵۰ قسمتی انتقاد کرده است.
سریال زندگی زیباست که پس از دو سال توقیف به صورت ناگهانی روانه آنتن شد، از همان روزهای نخست پخش، حاشیه‌هایی را رقم زد.
سریال تلویزیونی عشق ساخته قاسم جعفری باعنوان جدید زندگی زیباست اوایل تیرماه بدون اطلاع رسانی قبلی ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دوم سیما رفت. پخش این سریال جدید در حالی آغاز شد که تا ساعت ۲۱ شب قبل از آن، سایت رسمی شبکه دو سیما اعلام کرده بود سریال تکراری هشت و نیم ساخته شهرام شاه حسینی پخش خواهد شد.
سال گذشته بازیگران جوان سریال درنامه ای اعتراضی به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما درخواست کردند سریالشان پس از یک سال بلاتکلیفی تعیین تکلیف شود.
در بخشی از نامه آنها خطاب به رئیس صداوسیما آمده بود: الان پر از سرکوب و ناامیدی این نامه را می‌نویسیم که شاید بخوانید، شاید به دستتان برسد که بتوانیم حقمان را پس بگیریم. فیلمنامه‌ای که توسط سازمان صدا و سیما تصویب می‌شود، ساخته می‌شود اما حاصلش توسط همان سازمان بلاتکلیف می‌ماند… ما سعی کردیم بهترین خودمان را ارائه بدهیم که جواب‌گوی مخاطب هم‌نسل‌مان باشیم اما عدم پخش سریالی که با تمام قواعد سازمان ساخته شده، شوخی نیست؟

سریال با اصلاحات زیادی پخش شد
همزمان با پخش چند قسمت از زندگی زیباست شهرزاد جعفری، بازیگر سریال و دختر کارگردان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تا کید بر این که «سریال با اصلاحات زیادی پخش می شود» اظهار داشت: یک هفته قبل از پخش سریال پدرم گفت درحال انجام اصلاحات نهایی سریال برای پخش است و احتمال ضعیفی دارد سریال روی آنتن برود. او تاکید کرد فیلمنامه‌ای را که بازی کرده‌اید فراموش کنید چون اگر به آن فیلمنامه و سریالی که ساخته‌ایم فکر کنید ناراحت می شوید. به چیزی که دارد پخش می‌شود به عنوان یک بیننده نگاه کنید. من به عنوان دختر کارگردان نیم ساعت قبل از پخش قسمت اول سریال متوجه شدم طلسم توقیف این کار شکسته شده است.

خستگی روی تن مان ماند
انتقاد از اصلاحیه‌های فراوان سریال در لابلای حرف‌های دیگر بازیگران نیز شنیده می‌شد. ستایش رجایی‌نیا، بازیگر نقش «مینا» در سریال در مصاحبه‌ای گفت: بخش های زیادی از بازی من و بقیه همکارانم حذف شد که به شاکله کار لطمه زد و باعث شد خستگی روی تن مان بماند. من در چند قسمت اول به عنوان «مهمان» نقشی را بازی کردم که متاسفانه حذف شده است. نقشی که ۱۵-۱۰ سال از خودم بزرگ تر بود و برای آن نقش در کویر پر پیچ وتاب یزد پشت نیسان آبی و سرمای عجیب آن موقع خیلی تلاش کردم و خون دل خوردم. اما همه اش ناباورانه حذف شد. می دانید خیلی بد است نیم ساعت مانده به پخش اولین قسمت سریال بلاتکلیفت، پی ببری که بالاخره پخش شد؛ اما با یک سریال شرحه شرحه و حذف شده روبه رو شوی.
سریال از قسمت پنجم شروع شد!
همچپنین پریسا شمس، نویسنده زندگی زیباست، در گفت‌وگویی از حجم بالای سانسور این سریال، ابراز شگفتی کرد.
او نحوه مواجهه‌اش با سریال را این‌گونه شرح داد: روزی که قرار بود کار پخش شود دو ساعت قبل از پخش با من تماس گرفتند و اعلام کردند که امشب ساعت نه و نیم کار روی آنتن می‌رود. با دیدن قسمت اول ابتدا فکر کردم که دیر به من اطلاع‌رسانی شده و چهار قسمت کار پخش شده است. زمانی که پیگیری کردم متوجه شدم که این قسمت اول است که روی آنتن می‌رود و شوکه شدم؛ چراکه سریال از قسمت پنجم شروع شده بود و معرفی شخصیت‌ها و داستان‌هایی که ساخته بودیم تا تماشاچی به خوبی شخصیت‌ها را بشناسد، حذف شد.
وی افزود: با این نوع از حذف کردن و سانسور، بدیهی است که قوت اثر دچار ضربه می‌شود. در حال حاضر هر قسمتی را که شب به شب می‌بینم واقعا از حذفیات کار دچار حیرت می‌شوم. من در پنج سال گذشته تقریبا یک سریال روی آنتن داشته‌ام و با ممیزی‌ها کاملا آشنایی دارم اما خیلی جاها حذفیات سریال «زندگی زیباست» حیرت آور است و شخصا تجربه عجیب و غریبی به این صورت با مقوله سانسور نداشته‌ام.

سکوت صداوسیما و پاسخ تهیه‌کننده
روابط عمومی سازمان صداوسیما در پاسخ به این انتقادات سکوت کرد و هیچ توضیحی نداد. تهیه‌کننده زندگی زیباست، درباره حواشی ممیزی و حذف قسمت‌های این سریال تاکید کرد که این سریال در ۴۰ قسمت ساخته شده و همه ۴۰ قسمت آن هم پخش می‌شود.
علی حجازی‌مهر درباره قسمت‌های پخش شده سریال و این‌که ممیزی داشته است یا خیر نیز عنوان کرد: «من از پخش سریال راضی هستم. این مجموعه ممیزی نداشته است، یک دو مورد هم نسبت به آن‌ها نکاتی مطرح بوده که طبیعی است.»
از ابتدای پخش سریال قاسم جعفری، کارگردان اثر حاضر به مصاحبه نشد. او در گفتگو با خبرنگار ایرنا ابراز نگرانی ‌کرد که پس از مصاحبه، تلویزیون سریالش را نیمه‌تمام رها کند و جلوی پخش آن را بگیرد. جعفری گفته‌هایش را به انتشار نامه‌ای سرگشاده موکول کرد و قول داد در آن ناگفته‌هایش را بگوید. این کارگردان در نامه‌ای که به تازگی منتشر کرده خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، گلایه‌های را بر زبان آورده است.
در بخشی از این نامه آمده است: من قاسم جعفری کارگردان سریال شرحه‌شرحه شده زندگی زیباست هستم، با یک جست و جوی ساده متوجه خواهید شد قاسم جعفری، سازنده پرمخاطب ترین سریال‌های تلویزیون از جمله مسافری ازهند (با۹۶ درصد بیننده)، خط قرمز (با۹۰ درصد بیننده) است. سریال کمکم کن (با ۹۴ درصد بیننده) را به عنوان اولین سریال ماورایی تلویزیون ساخته و از سال ۱۳۸۵ تا امروز (یعنی ۱۵ سال) حق فعالیت در صداوسیما را نداشته‌ام و اگر این روزها تکه‌پاره‌های زندگی زیباست بعد از سه سال توقیف بر روی آنتن شبکه دو رفته، به خاطر پذیرفتن بی‌چون و چرای سانسورهای بسیار کودکانه‌ای است که در تاریخ سریال‌سازی این مرز و بوم تازگی دارد.

درختی که از ریشه قطعش کرده‌اند
جعفری می‌نویسد: سرنوشت سریال من مثال درختی است که از ریشه قطعش کرده‌اند و تنه درخت را در خاک خشکی قرار داده و می‌خواهند بی‌آب و کود سبز باشد و بار دهد. بیش از ۶۰۰ دقیقه و یا به عبارتی ۱۵ قسمت از سریالم را سانسور کرده‌اید، عنوانش را از «عشق» به «زندگی زیباست» تغییر داده و هشت قسمت ابتدایی سریال که معرف هویت قهرمان‌های سریال بوده را بدون نمایش حتی یک سکانس حذف کرده‌اید، بدون اطلاع من به عنوان خالق اثر، سریال را تدوین و صداگذاری کرده و بر آن موسیقی گذاشته و بدون اعلام قبلی و به یک‌باره روانه آنتن کرده‌اید و کارمند تهیه‌کننده‌تان در تمام رسانه‌ها و سایت‌ها اعلام می‌کند سریال بدون سانسور در حال پخش است.
جعفری درباره نحوه اجرای حذفیات این سریال توضیح داده است: این سریال در ۵۰ قسمت تولید شده و من با اطلاع یافتن از پخش، به جای زاری بر پیکر نیمه‌جانش حاضرشده و هر روز از ساعت پنج صبح دست به سلاخی و سانسور چندباره بر اساس نظرات دلواپسان ناشناس و غیرقابل گفت‌وگو می‌زنم تا حداقل مردم بتوانند دراین روزگار غریب کرونایی سریالی سروشکل دارتر ببینند، با همه حذفیات ناجوانمردانه‌ای که به کار تحمیل شده است.

نه قصد مهاجرت دارم و نه پناهندگی
جعفری افزوده است: مرا متهم نکنید که معاندم و همه اینها را می‌گویم چون دنبال رفتنم، من در این خاک ریشه دارم، خون بسیاری از عزیزانم بر روی این خاک و برای دفاع از وطن ریخته شده، بهترین‌هایم در این سرزمین آرمیده‌اند … نه قصد مهاجرت دارم و نه پناهندگی … پس از سال‌ها ممنوع‌الکاری در تلویزیون دیگر برایم مهم نیست فیلمنامه‌ای بنویسم و یا سریالی کارگردانی کنم و دلخوشم به همان سریال‌هایی که در این زمانه اسم آوردن از آنها جرم است؛ ولی در حافظه مردم به خوبی نقش بسته‌اند و به زعم همفکران شما جریان‌ساز بوده است، چه بهتر از اینکه نگاه‌هایی مثل من نباشند و شما بی‌نهایت سریال‌هایی را تولید کنید که نه حرف تازه‌ای دارند، نه دردمندی مردم سرزمینمان در آنها دیده می‌شود و نه دغدغه نسل جوان است.
وی درباره شیوه نظارت صداوسیما بر سریال توضیح داده است: بد نیست بدانید از صفر تا صد تولید این سریال تحت بیشترین نظارت‌ها بوده و یک‌ بار به‌ مدت یک‌ماه فیلمبرداری توسط مدیر شبکه ۲ که در کارنامه‌اش ۴۲ سال مدیریت فرهنگی (به سن انقلاب اسلامی) دارد، تعطیل شد تا مجددا بررسی‌های کارشناسانه‌تری صورت بگیرد. چه کسی باید جواب حیف و میل بیت‌المالی را بدهد که هزینه ساخت ۱۵ قسمت به نمایش درنیامده سریال من شد؟
جعفری افزوده است: از شدت سانسور قرار شد تا حتی من به‌عنوان خالق اثر اسمم در تیتراژ سریال نیاید ولی همین مدیران شما شرط کردند درصورتی می‌توانی خودت بالای سر جنازه سریالت زاری کنی و سانسورهایش را انجام دهی که نامت در تیتراژ بماند. با عشق و به خاطر جوان‌های بی نام نشان و تحصیل‌کرده‌ و تئاتری که عاشقانه در این کار با دستمزدی کمتر از حقوق ماهانه یک کارگر ساده با هنرمندی تمام بازی کردند و هنوز حق الزحمه اشان را نداده‌اید، با افتخار نامم را در سریال آوردم تا بتوانم به‌عنوان کارگردان، دسترسی به تکه پاره‌های سریالم داشته باشم و ازحق پایمال شده‌ گروهم دفاع کنم.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: آقای علی عسکری … من یک فیلمسازم نه برانداز، کجا کار کنم و حرفم را بزنم؟ کجا از درد و غم مردم سرزمینم، از عشق و از دغدغه‌های جوانان وطنم بگویم؟ دیگر سریال‌سازها را با همین رفتار و سانسورها به جایی رساندید که از تلویزیون فرارکنند و به شبکه خانگی پناه ببرند. حالا که صداوسیمایتان آنجا را هم دست گرفته و سانسور را حاکم کرده، تکلیف چیست؟
بهرنگ ملک‌محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو در پاسخ به ادعای کارگردان سریال زندگی زیباست درباره حذفیات اثرش در تلویزیون گفت: من نباید صحبت کنم. اگر شبکه دو بخواهد توضیحی بدهد، از طریق روابط عمومی جوابیه را منتشر می‌کند. این نامه دیشب منتشر شده و امروز باید درباره‌اش تصمیم گیری کنیم. ما اگر مشغول نامه‌بازی شویم، اتفاقات خوبی نمی‌افتد. ضمن این‌که قبلا تهیه‌کننده سریال موضع رسمی را اعلام کرده است.

داستان سریال زندگی زیباست درباره ازدواج چند زوج جوان است. پیشتر در برنامه‌های اعلامی سیما در تابستان ۱۴۰۰ توسط معاونت سیما، هیچ اشاره ای به پخش این سریال نشده بود.
قاسم جعفری کارگردانی سریال‌های همچون خط قرمز، کمکم کن و مسافری از هند را در کارنامه دارد.
عوامل سازنده این سریال عبارتند از نویسندگان: پریساشمس، مدیران تصویربرداری: افشین علیزاده و مصطفی احمدیان
بازیگران: ثریا قاسمی، نیما رئیسی، رسول نجفیان، مهتاج نجومی، امید روحانی، بیژن بنفشه خواه، اردلان شجاع کاوه و …

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *